loader
Modificari semnificative aduse Ordonantei de Urgenta 114/2018

Modificari semnificative aduse Ordonantei de Urgenta 114/2018

Finalul anului 2018 a venit cu o serie de schimbari legislative majore pentru unele dintre cele mai importante domenii de activitate, printre care sectorul bancar, energetic, al telecomunicatiilor, al constructiilor, dar si al fondurilor de pensii administrate privat.

Este vorba despre deja bine-cunoscuta Ordonanta de Urgenta 114/2018, care a introdus, printre altele, noua taxa anuntata initial drept “taxa pe lacomie”.

In urma avertizarilor nenumarate ale mediului de afaceri privind impactul negativ major al masurilor prevazute de aceasta, Guvernul a reconsiderat prevederile incluse si a adus in dezbatere un proiect de modificare a acestei Ordonante de Urgenta, care vine sa raspunda unora dintre ingrijorarile exprimate de catre mediul de afaceri. Noua Ordonanta de Urgenta a fost aprobata in sedinta de Guvern de vineri, 29 martie 2019, si publicata in Monitorul Oficial si aduce, printre altele, urmatoarele modificari Ordonantei de Urgenta 114/2018.

Cele mai radicale schimbari se refera la taxa pe activele financiare ale institutiilor de credit, care a fost regandita aproape complet, fiind modificate urmatoarele:

  • Taxa se datoreaza semestrial (si nu trimestrial, dupa cum prevede OUG in vigoare), primul termen de plata fiind 25 august 2019;
  • Cota de impozitare, care putea fi de pana la 2%/an conform OUG in vigoare nu va putea fi, conform noilor prevederi, mai mare de 0.4%/an, respectiv 0.2% pe an, in functie de cota de piata a institutiei de credit respective;
  • Cota de impozitare se poate reduce semnificativ in mai multe cazuri, cum ar fi cresterea volumului creditarii, scaderea marjei de dobanda, nivelul marjei de dobanda raportat la marja de referinta (4% pentru 2019) putand ajunge chiar la 0 in anumite situatii;
  • Taxa pe activele financiare nu se datoreaza de catre institutiile de credit care inregistreaza pierderi, iar, pentru celelalte, cuantumul acesteia este limitata la nivelul profitului contabil obtinut;
  • Pentru anumite categorii de active financiare nu se datoreaza taxa, cum ar fi numerarul, credite acordate catre si titluri emise de catre administratiile publice, precum si cele care constau in finantarea celorlalte institutii de credit.

Astfel, in noua varianta, taxa este redusa semnificativ, avand un impact mai putin dramatic asupra sistemului bancar si, prin consecinta, asupra costului finantarilor in piata fata de cat se anticipase initial.

In ceea ce priveste sectorul energetic, se vor aplica urmatoarele in urma adoptarii noii OUG:

  • rata de rentabilitate a capitalului investit pentru perioada de reglementare 2019 -2024 creste de la 5.66% la 6.9%, cu implicatii asteptate in ceea priveste cresterea tarifului de distributie si implicit asupra pretului final pentru consumator;
  • pentru clientii casnici, pretul pentru clientul final nu va mai fi definit de piata (cerere/oferta), ci de catre ANRE, furnizarea de energie electrica realizandu-se in conditii reglementate pentru perioada 1 martie 2019 - 28 februarie 2022;
  • contributia anuala de 2% perceputa de la titularii de licente in domeniul energiei electrice si al gazelor naturale nu se aplica pentru titularii licentelor de exploatare comerciala a capacitatilor de producere a energiei electrice pe baza de carbune, precum si a celor de producere a energiei electrice si termice in cogenerare, pentru care aceasta se stabileste anual prin Ordinul presedintelui ANRE;
  • producatorii, inclusiv filialele acestora si/sau afiliatii apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara atat activitati de extractie, cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa vanda cu pretul de 68 lei/MWh cantitatile de gaze naturale rezultate din activitatea de productie interna curenta catre furnizori si clienti finali eligibili, in perioada 1 mai 2019 - 28 februarie 2022 (fata de perioada 1 aprilie 2019 - 28 februarie 2022 prevazuta in OUG 114 si fata de situatia pietei libere de dinainte de intrarea in vigoare a OUG 114).

In cazul fondurilor de pensii administrate privat, s-a suspendat pana la data de 31 mai 2019 aplicabilitatea prevederii privind capitalul social minim, care va trebui constituit pana la data de 31 decembrie 2019. Pe perioada suspendarii prevederii, capitalul social minim necesar este de 4 milioane euro.

In ceea ce priveste sectorul telecomunicatiilor, penalitatea de 0,1%/zi de intarziere din cifra de afaceri din anul precedent se va percepe doar in cazul utilizarii de frecvente radio fara licenta, nu si pentru utilizarea acestora dupa expirarea perioadei de valabilitate (dupa cum se prevedea in OUG initiala). De asemenea, aplicarea amenzii de pana la 10% din cifra de afaceri aplicabila furnizorilor de retele de comunicatii electronice care incheie contracte de instalare, intretinere, inlocuire a retelelor de comunicatii electronice sau efectueaza lucrari de acces pe proprietati, fara existenta dreptului de acces sau in lipsa autorizatiei de construire, a fost suspendata pana la data de 1 septembrie 2019.

Pe de alta parte insa, nu au fost aduse modificari asupra prevederilor legate de domeniul constructiilor introduse de OUG 114/2018, desi mediul de afaceri a subliniat ca aplicarea facilitatilor privind impozitul pe venit si contributiilor sociale doar companiilor ce realizeaza cel putin 80% din cifra de afaceri din aceste activitati este limitativa.

Modificarile aduse vin ca raspuns la avertizarile si solicitarile de consultare din partea mediului de afaceri si prevederile modificate duc astfel la un impact negativ mai redus pentru domeniile afectate.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SERVICE SRL