loader

Modificari importante in legislatia achizitiilor publice

Modificari importante in legislatia achizitiilor publice Ordonanta de Urgenta a Guvernului (O.U.G.) nr. 51/2014 pentru modificarea si completarea O.U.G. 34/2006 (”Ordonanta”) a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 486 din data de 30 iunie 2014.

Noua Ordonanta va avea consecinte importante atat la nivelul autoritatilor contractante cat si la nivelul operatorilor economici participanti in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica sau concesiune.


Noutati:
Odonanta abroga articolul 16¹ din cuprinsul O.U.G. 34/2006 prin care regiile autonome sau companiile nationale/societatile comerciale erau exceptate de la aplicarea prevederilor acestei legi, fiind obligate sa atribuie contractele pe baza normelor interne. Astfel, companiile mentionate sunt obligate, odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei, sa atribuie contractele de achizitie publica strict in baza prevederilor din O.U.G. 34/2006.


Alte modificari substantiale aduse prin Ordononanta de Urgenta privesc solutionarea contestatiilor. Astfel, pe langa elementele pe care trebuie sa le contina contestatiile formulate in materia achizitiilor publice a fost introdus unul nou, referitor la dovedirea interesului legitim de catre contestator.


Tot in sarcina contestatorilor a fost impusa si obligatia de a constitui o garantie de buna conduita odata cu depunerea contestatiei/ cererii/ plangerii, sub sanctiunea respingerii acestor actiuni de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (”Consiliul”) sau de catre instanta de judecata. In schimb, a fost eliminata prevederea conform careia autoritatile contractante retineau contestatorului o cota procentuala din garantia de participare depusa pentru participarea la procedura de atribuire, in cazul respingerii pe fond a contestatiei de catre Consiliu.


Autoritatile contractante sunt obligate sa se conformeze unui termen mai scurt in cadrul caruia sa isi exprime punctul de vedere cu privire la contestatiile depuse. In acest sens, conform noilor prevederi, autoritatile contractante trebuie sa transmita Consiliului punctul lor de vedere in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data primirii contestatiei.


Totodata, in beneficiul contestatorilor, s-a introdus posibilitatea de a accesa cu mai multa usurinta intregul dosar al achizitiei, asadar inclusiv propunerile tehnice si documentele de calificare depuse de catre ofertanti in cadrul procedurii de atribuire, printr-o simpla cerere adresata Consiliului. Ca urmare, numai Consiliul sau instanta de judecata pot aprecia in ce masura contestatorul va putea avea acces la dosarul achizitiei, fiind eliminata cerinta privitoare la obtinerea acordului expres al celorlalti ofertanti. 

Autori

foto
KPMG ROMANIA SRL