loader
Marii contribuabili primesc o gura de aer: ANAF extinde cu sase luni perioada de gratie pentru SAF-T

Marii contribuabili primesc o gura de aer: ANAF extinde cu sase luni perioada de gratie pentru SAF-T

Autor: Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de impozite indirecte, EY Romania

Autoritatea fiscala ofera un ragaz marilor contribuabili, amanand cu sase luni data primei raportari a Fisierului Standard de Control Fiscal (SAF-T) sau D-406, cum a fost el numit. Masura vine in conditiile in care, asa cum arata cu doar o saptamana in urma un sondaj realizat de EY Romania, mai mult de jumatate dintre marii contribuabili nu incepusera pregatirile pentru implementarea acestei noi declaratii, iar aproape o treime dintre ei detineau informatiile cerute de raportare in mai multe sisteme informatice de gestiune fiscala si contabila. Ragazul primit de marii contribuabili ar trebui sa mobilizeze companiile, in asa fel incat sa poata realiza declaratia in noile termene.

 ANAF a publicat ieri, pe 16 septembrie, pe portalul propriu, un proiect de Ordin prin care stabileste ca platitorii/contribuabilii care au obligatia de a transmite lunar fisierul SAF-T beneficiaza de o perioada de gratie de sase luni pentru prima raportare a Declaratiei 406. Aceasta va fi calculata, conform proiectului de Ordin al ANAF, ”pornind de la ultima zi a perioadei de raportare pentru care aceasta se acorda cand obligatia de transmitere devine efectiva pentru respectivul contribuabil”.

Cu alte cuvinte, daca anterior acestui Ordin marii contribuabili ar fi trebuit sa trimita fisierul electronic cu prima raportare pe 28 februarie 2022, in cadrul unei perioade de gratie de 3 luni, de-acum inainte acestia vor avea posibilitatea sa transmita datele cerute printr-o declaratie valida SAF-T pana la finele lunii iulie 2022 fara sanctiuni.

Gura de oxigen oferita de ANAF marilor contribuabili ne da mai multa incredere ca acestia vor putea sa pregateasca mai bine prima raportare, care presupune o schema complexa, de 800 de campuri, dintre care 260 obligatorii, cu informatii amanuntite despre Conturile contabile/Registrul Jurnal, Clienti, Furnizori, informatii specifice despre taxe, Produse, Stocuri, Inregistrari contabile la nivel de tranzactie sau Plati, Miscari de bunuri sau alte Tranzactii cu active.

Mai mult, asa cum am avut ocazia sa constatam, cel mai optimist interval de analizare si identificare exacta a informatiilor cerute de Declaratia 406, pentru acele companii care nu presupun realizarea unor modificari si calibrari ale sistemelor de gestiune, ar fi fost unul situat intre 10 si 14 saptamani. De asemenea, din discutiile avute cu agentii economici care demarasera deja implementarea D-406, identificasem mai multe dificultati cu care se confruntau, intre care intelegerea cerintelor de raportare si a modalitatilor in care trebuie realizate, precum si identificarea sursei datelor cerute de ANAF erau printre cele mai importante. Acum, companiile vor putea sa se hotarasca asupra solutiei tehnice cu ajutorul careia vor face raportarea, fara riscul de a depasi termenul.

Recomandam companiilor care se afla in primul val de raportare a SAF-T sa documenteze deciziile privind modul de raportare inainte de implementarea propriu-zisa si sa se asigure ca au o intelegere buna a cerintelor de raportare, alegand o solutie personalizata de generare a fisierului in formatul cerut de ANAF.

Reamintim ca SAF-T reprezinta un standard international, conceput de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), care vizeaza schimbul electronic de date contabile intre contribuabil si agentiile nationale de administrare fiscala. Practic, SAF-T integreaza sub forma unui fisier electronic, bazat pe XML, toate datele contabile extrase automat din sistemele IT ale contribuabililor, precum si maparile privind tratamentul fiscal aplicat, ce sunt exportate si transmise catre autoritatile fiscale.  In acest fel, ANAF va putea realiza verificari electronice de la distanta, fara sa mai fie nevoie sa efectueze traditionalele controale sau inspectii fiscale la sediul contribuabilului.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 40 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2021. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL