loader
#Dreptullabanking: Clientii bancilor sunt invitati sa acorde atentie sporita mesajelor antifrauda

#Dreptullabanking: Clientii bancilor sunt invitati sa acorde atentie sporita mesajelor antifrauda

Asociatia Romana a Bancilor dezvolta, in numele bancilor, proiectul national Sigurantaonline, impreuna cu Politia Romana si Directoratul National de Securitate Cibernetica

Bancile din Romania au implementat masuri tehnice si desfasoara campanii ample, consistente si sustinute pentru reducerea riscului de frauda in mediul online cu care se pot confrunta clientii lor, preocuparea fiind cresterea competentelor utilizatorilor pentru prevenirea acestora. Asociatia Romana a Bancilor dezvolta, in numele bancilor, proiectul national Sigurantaonline, impreuna cu Politia Romana si Directoratul National de Securitate Cibernetica, prin intermediul caruia mesajele au fost distribuite catre peste 10 milioane de utilizatori. Cetatenii se pot informa inclusiv pe www.sigurantaonline.ro despre principalele riscuri si amenintari cu care se pot confrunta in interactiunea cu canalele online, printre care phishing, propunerile false de investitii care includ si clipuri alterate cu tehnologia deepfake, spoofing etc.

Clientii bancilor sunt invitati sa acorde atentie sporita mesajelor informative antifrauda provenite de la institutiile de credit prin Internet/Mobile banking, website, newsletter, social media, podcast si prin intermediul campaniilor si conferintelor desfasurate pentru a creste nivelul de siguranta online.

Institutiile de credit transmit utilizatorilor mesaje in aplicatiile de Internet/Mobile banking pentru revizuirea si actualizarea periodica a setarilor de securitate si sunt postate bannere antifrauda in aceste aplicatii. Bancile disemineaza newslettere dedicate sigurantei online, care prezinta cele mai frecvente practici de tip scam, cu exemple concrete si care subliniaza importanta parolelor puternice, autentificarii in doi pasi si a altor practici de securitate.                  

In campaniile antifrauda care se desfasoara in mass-media si social media sunt oferite informatii ample despre aplicatiile pe care sa nu le instaleze pe telefon si in ce context reprezinta un pericol pentru siguranta datelor bancare, despre propunerile false de investitii, tentativele de frauda legate de investitii in criptomonede sau prin apeluri false.

Pentru siguranta lor, utilizatorii sunt rugati:

• Sa nu furnizeze datele de pe cardul bancar in nicio situatie: nume, numar, data de expirare, codul de securitate de pe spatele cardului format din trei cifre. Aceste date se folosesc doar de catre utilizator pentru plata online pe site-uri securizate si nu atunci cand este conectat la o retea Wi-Fi publica, ci trebuie sa fie securizata.

• Sa se informeze ca bancile nu vor cere niciodata informatii privind parolele de acces la contul bancar si nici datele de pe cardurile bancare. In situatia in care datele le-au fost solicitate telefonic de catre orice persoana, recomandarea pentru clienti este sa incheie apelul imediat. 

• Sa nu furnizeze niciodata datele personale de utilizare a contului bancar (username si parola de acces la contul bancar) altor persoane;

• Sa furnizeze IBAN-ul, nu datele de pe card, daca trebuie sa primeasca bani;

• Sa nu introduca codul PIN de la cardul bancar pe site-uri de internet si sa nu-l divulge;

• Sa nu creada promisiunile nerealiste legate de investitii si sa pastreze un simt critic. Daca suna prea bine pentru a fi adevarat, este posibil sa fie o frauda. Sa fie sceptici fata de promisiunile de castiguri imense si rapide, dar si fata de anunturi care se prezinta ca oferte pe termen limitat. Investitiile financiare presupun riscuri si nu sunt garantate;

• Sa nu instaleze aplicatii, la solicitarea unor persoane pe motiv ca sunt aplicatii de investitii, prin care pot fi vulnerabilizati in fata tentativelor de frauda;

• Sa contacteze imediat banca si sa notifice autoritatile daca au fost victima fraudelor.

Autori

foto
ASOCIATIA ROMANA A BANCILOR