loader

Cresterea incasarilor este cheia de bolta a acestei decizii curajoase de modificare a Codului Fiscal

De la 1 ianuarie 2016 este probabil sa intre in vigoare noul Cod Fiscal. Guvernul propune o serie de masuri de relaxare fiscala cu impact economic puternic.

Astfel, de anul viitor, TVA-ul ar urma sa fie redus cu 4%, pana la valoarea de 20%, iar taxa pe constructii speciale urmeaza a fi eliminata. De asemenea, se intentioneaza eliminarea accizelor la titeiul provenit din productia interna. Toate aceste reduceri de taxe vor duce la scaderea incasarilor la bugetul de stat. Calculele Guvernului in redactarea noului Cod Fiscal sunt bazate pe o estimare de crestere economica de 4,7% pentru anul viitor si pe o crestere a numarului de locuri de munca 325.000. Una dintre solutiile gasite de Guvern pentru a creste veniturile este inghetarea cheltuielilor de anul viitor la nivelul din 2015.


Adrian Crivii, directorul general al Darian DRS, este de parere ca acest nou cod fiscal este de fapt o adnotare a modificarilor codurilor fiscale aparute in ultima perioada, o sintetizare si o rescriere a acestora, prin care se incearca sa se sintetizeze si sa se puna la punct eventualele inadvertente care au existat.


”Din punctul de vedere al continutului, este un cod fiscal cu caracter liberal care prevede o scadere drastica, semnificativa, a taxelor si care, in principal, ar trebui sa aiba un efect pozitiv asupra economiei, atat a companiilor cat si a consumatorilor.”


Este un proiect revolutionar de Cod Fiscal iar aceasta decizie curjoasa a Guvernului va putea fi realizata numai printr-o mult mai riguroasa colectare a taxelor, ceea ce pana acum nu s-a realizat, si o foarte judicioasa administrare a bugetului. Daca se decide inghetarea cheltuielilor in 2016, trebuie avuta in vedere numai inghetarea celor bugetare cu bunuri si servicii nu si a celor cu investitiile. Investitiile ar trebui sa creasca pentru ca numai asa se va putea sustine o crestere economica asa cum s-a estimat, de aproximativ 4,7%.


”Singura sansa de reusita a proiectului este o mai buna colectare a taxelor si impozitelor, concomitent cu o scadere drastica a evaziunii fiscale care este la cote alarmante in Romania si este un pericol care greveaza asupra viitorului tarii.”


Cat despre cresterea economica, aceasta va trebui sa urmeze doua cai: cresterea investitiilor companiilor private romanesti si a investitiilor straine in special, si cresterea consumului populatiei.


Speram ca noul Cod Fiscal, care este mult mai clar si are un caracter de deschidere sporit catre agentii economici si spre economie va face ca Romania sa fie mai atractiva pentru investitiile straine.Sfarsitul acestor campanii electorale care au avut loc in ultima perioada destul de des ii va permite Guvernului sa se axeze mai mult pe administrarea economiei si pe crearea unui cadrul legislativ predictibil. Romania a avut crestere economica si in 2014. Aceasta crestere a fost de bun augur pentru proiectele de perspesctiva ale Guvernului. Totusi, acest nivel de crestere economica este destul de scazut pentru ce inseamna necesitatile actuale ale tarii. Pentru a creste acest ritm este nevoie de investitii publice facute cu mare eficienta si cresterea absorbtiei de investitii straine si a fondurilor europene. Eficienta institutiilor publice va putea fi un pilon foarte important de relansare economica si de obtinere a unor ritmuri mai mari de crestere a Produsului Intern Brut.


Cred ca Guvernul nu ar trebui sa faca numai politica exclusiv ceruta de Fondul Monetar International pentru ca s-a dovedit in multe situatii ca aceasta politica, desi asaneaza economia si evita derapajele, nu are ca efect cresterea economica sustenabila si cresterea nivelului de trai. Cresterea incasarilor bugetare este cheia de bolta a acestei decizii curajoase de modfiicare a Codului Fiscal. Guvernul va putea sa aiba succes prin implementarea acestei politici daca va dovedi rigoare si va realiza o buna administrare a bugetelor pe care le va avea de administrat.
 

Autori

foto
DARIAN DRS SA