loader
Sanse mari de a mentine ritmul alert al industriei farmaceutice in 2015

Sanse mari de a mentine ritmul alert al industriei farmaceutice in 2015

In perspectiva, solutia castigatoare este ca relatiile cu farmaciile sa fie abordate prin realizarea de parteneriate pe termen lung cu acestea si dezvoltarea de eforturi comune pentru educarea consumatorilor.

Q: Primul trimestru din 2015 a adus o crestere neasteptata a PIB-ului cu peste 4% comparativ cu T1 din 2014, depasind cele mai optimiste estimari facute de analisti si autoritati. Credeti ca va fi un trend care va continua si in restul anului? Care este parerea dumneavoastra personala despre evolutia economiei romanesti in 2015?


Silviu Toader: Intr-adevar o revenire spectaculoasa a economiei, inregistrata de indicatorii statistici dar resimtita si de noi, jucatorii din industria farmaceutica, in special in relatia cu clientii nostrii, farmaciile care au devenit mai curajosi in abordarea business-ului si mai deschisi la inovatie dar si analizand trendul de consum, cu crestere pe segmentele de suplimente alimentare si OTC.


Eu sunt optimist, asa sunt by nature dar realistic vorbind pe baza cifrelor de pana acum nu ar exista motive sa credem ca nu putem continua pe acest trend. Nu sunt analist financiar dar prin prisma cunoasterii industriei in care activez care inregistreaza cresteri an de an si nu neaparat in zona de medicamente ci mai ales in zona de preventie prin educare, extrapoland, vad mari sanse de pastrare a ritmului pe 2015.
 

Q: Care sunt principalii stimuli pentru sustinerea unei cresteri mai solide in acest an, precum si in anii urmatori?

 

Silviu Toader: Asa doar enumerand cativa, cred ca macrostabilitate, stimularea productiei interne, politica fiscala adecvata exact momentului/ lifestage-ului economiei noastre ar fi primii pasi importanti.

 

Q: Cum ati perceput (daca este cazul) aceasta evolutie pozitiva a mediului de afaceri? Ati observat tendinte pozitive? Sau dimpotriva? Va rog sa detaliati. 

 

Silviu Toader: Industria farmaceutica si ma refer strict la zona de self medication ( OTC si suplimente alimentare) a inregistrat in primul trimestru 27% ( conform Cegedim Romania). Este adevarat ca marea crestere vine din produsele de sezon rece dar sunt cresteri semnificative in pietele de vitamine, de produse de preventie si lifestyle. Trendul din primul trimestru de fapt continua evolutia pozitiva a pietei din ultimele 12 luni, 20%crestere fata de perioada anterioara. Desigur ca are legatura cu cresterea economica mai ales prin cresterea puterii de cumparare a populatiei, astfel putem pregati/ adduce pentru consumatorii nostrii solutii moderne innovative, creste accesul la ultimele descoperirii/ inovatii din industrie.

 

Q: Care au fost principalele evenimente si tendinte care au marcat industria in care activati si, in particular, activitatea Omega Pharma anul trecut? Ce schimbari au avut loc in piata? Care au fost principalii stimuli ai activitatii dumnevoastra? 


Silviu Toader: Desi fac parte dintr-o companie care activeaza exclusiv in piata de OTC si suplimente, suntem impactati de orice miscare/ evolutie pe piata medicamentelor etice/ cu prescriptie. Date fiind miscarile tumultoase in stabilirea preturilor la medicamentele etice, scaderile de pret si restructurarilein portofolii la unele companii pharma din top, portofoliile de OTC si suplimente devin foarte interesante pentru multi distribuitori ( wholesalers) si chiar pentru managerii de farmacii prin prisma rotatiei pe raft si generarii de cash.


De aceea sunt foarte multe merger si acquisition de portofolii OTC si pe piata europeana, companii americane intra pe piata europeana si implicit pe piata romaneasca tocmai datorita atractivitatii. Desi suntem ca tara destul de mult monitorizati si controlati de autoritatile din domeniul medicamentelor ( mai mult chiar decat unele tari puternic dezvoltate europene) tot ramanem atractivi pentru investitorii si companii amerciane. Un element distinct al pietei romanesti ca si piata europeana este acela ca este driven by branduri si nu de private label. Nu este usor de sustinut de catre o companie un nivel de investitii semnificativ in spatele unor branduri dar asigura success pe termen mediu si lung. Chiar de mentionat aici ca piata pharma din punct de vedere comunicare este driven by TV, dat fiind si restrictiile legislative ale comunicarii de OTC in mediul digital.

 

Q: Care sunt asteptarile / planurile dumnevoastra pentru 2015? Care sunt principalele oportunitati si riscuri in industria in care activati? 

 

Silviu Toader: Compania Omega Pharma in Romania a avut in ultimii ani evolutie foarte buna la nivelul cifrei de afaceri, anul trecut am avut o crestere de 5% dar pentru anul acesta avem planuri mai ambitioase, si am dori o crestere mai aproape de 10% cu ambitia in anii imediat urmatori sa urcam in Top 10 producatori de OTC in Romania.


Oportunitatile in viziunea noastra vin din inovatii, educarea consumatorilor in special in zona de preventie, valorificarea trendul naturist/ homeopathic existent deja la nivel de consumator. Daca ar fi sa ne gandim la nivel de client/ customer, desi modelul predominant in pharma este prin wholesaler/ distribuitori, totusi avem contact direct cu farmaciile clientii nostrii indirecti, abordarea relatiei cu farmaciile pe modelul parteneriat pe termen lung, activitati commune 9 joint efforts) de educare a consumatorului ar fi the winning way on long term. Ca si riscuri m-as referi la posibile schimbari survenite datorita posibilitatii aparitiei unor insolvente ale unor distribuitori de medicamente si retele de farmacii.


Q: Cum evaluati climatul de afaceri actual (din toate punctele de vedere)? Ce s-a schimbat in ultimii ani? Care sunt principalele probleme cu care va confruntati? 

 

Silviu Toader: Cea mai importanta schimbare in ultimii ar fi cresterea numarului de producatori de pe piata, in special producatori locali. In acelasi timp insa piata ramane polarizata de branduri puternice cu heritage si investitii. Numarul farmaciilor este in crestere fata de acum 5-6 ani ajungandu-se la peste 7000, desi in usoara scadere in ultimii 1-2 ani, generate de un fenomen puternic de specializare si polarizare, astfel ca un numar de 3000 de farmacii constituie 85% din piata de OTC si suplimente in Romania.


Suntem si noi afectati companiile de OTC-uri de schimbarile si evolutiile din zona de medicamente cu referire la taxa Clawback cu prescriptive la fel de mult de ultimele evenimente referitoare la scaderile de pret ca urmare a scaderiii TVA-ului la suplimente alimentare si de lacunele din sistemul sanitar care fac foarte dificila supravietuirea farmaciilor independente customers very important for us.


Totodata este posibil sa apara probleme financiare ale distribuitorii si retailerilor din sectorul farma, intrucat cifra de afaceri a acestora va scadea proportional cu reducerea preturilor, si anume cu 15-20% ca urmare a noilor liste de preturi ale medicamntelor modificari survenite la 01 iulie 2015.
 

Autori

foto
OMEGA PHARMA SRL