LEADERS INSIGHTS - Interviu cu Violeta Luca, Director General, Microsoft Romania
Leaders Insights este un proiect pe care l-am creat pentru a aduce in fata dvs lideri remarcabili care conduc organizatii si afaceri de succes pentru a discuta impreuna despre adaptarea la noua realitate economica, despre solutii, idei, experiente si practici de succes care sa ne ajute sa trecem peste aceasta perioada dificila si plina de incertitudini. Dupa cum stiti, prioritatile din agenda managerilor si antreprenorilor sunt acum legate de continuitate, rezilienta, pastrarea controlului asupra evolutiei afacerilor, sau adaptarea relatiilor de munca la noua realitate. Toate aceste provocari au o solutie comuna care si-a dovedit deja validitatea in aceasta perioada la nivel mondial. Si vorbim aici de transformarea digitala care s-a dovedit a fi elementul comun si indispensabil indiferent ca vorbim despre comunicare, productivitate, procese decizionale si evident, automatizare si robotizare. De aceea am tinut sa o avem ca invitata la acest prim interviu pe dna Violeta Luca, Director General Microsoft Romania. Violeta este unul din liderii cu experienta deosebita in conducerea unor companii foarte mari. Conduce Microsoft Romania din noiembrie 2018, dar are o bogata experienta anterioara si in conducerea vanzarilor, managementului general, marketingului si operatiunilor. Violeta are deja o cariera remarcabila in cadrul Microsoft, dar si in cadrul altor companii, precum Whirlpool, Flanco, Emag sau Metro Cash and Carry Romania.
DUMITRU ION: Violeta, ma bucur ca ai raspuns invitatiei noastre, ca esti alaturi de noi in demersul nostru de a oferi sustinere managerilor si antreprenorilor care vor sa descopere lucruri noi pentru conducerea companiilor lor.
Am sa incep cu o declaratie care este facuta de Satya Nadella, CEO-ul Microsoft, facuta cu cateva zile in urma, si care spunea ca este uimit de ritmul accelarat al transformarii digitale in companii, in ultimele 2 luni avand loc schimbari care in mod normal ar fi durat peste 2 ani. Cum crezi ca trebuie abordat acest aspect al transformarii digitale de catre liderii companiilor romanesti?
VIOLETA LUCA: Cu siguranta traim vremuri care favorizeaza adoptia de tehnologie. Fiecare organizatie se afla intr-un context specific in functie de care se iau deciziile executive cu privire la transformarea digitala. Organizatiile mai mici sunt cu siguranta mai agile, in timp ce, in cazul companiilor mari, procesul poate veni cu o anumita doza de inertie. Cateodata, suntem pusi in fata nevoii de adaptare rapida, fie ca ne dorim sau nu, iar acesta este unul din aceste momente. Digitalizarea a fost raspunsul suficient de rapid, flexibil si la indemana pentru companiile afectate de criza Covid-19 si este foarte important sa putem construi pe acest momentum. Sa intelegem ce am invatat din aceasta experienta, sa continuam procesele care si-au dovedit eficienta si sa vedem unde transformarea digitala ne poate ajuta in businessul de zi cu zi, si nu doar ca o solutie de urgenta.
DUMITRU ION: Multumesc Violeta, este foarte important sa pastram si sa construim pornind de la experienta deja castigata. Ce rol crezi insa ca va juca tehnologia in perioada post-pandemie si cat de importanta este digitalizarea business-ului pentru a fi pregatiti pentru viitor? Cat este de important ca o companie sa continue sa investeasca in tehnologie si inovatie indiferent de context?
VIOLETA LUCA: Tehnologia si digitalizarea sunt fundamental manifestari ale progresului societatii. Din acest punct de vedere sunt esentiale pentru orice companie care gandeste pe termen mediu si lung, nu doar ca raspuns la situatii de urgenta, ci ca pastrare a viabilitatii firmei intr-o piata care va deveni din ce in ce mai competitiva si care va exclude jucatorii care nu se adapteaza, care nu imbratiseaza inovatia. Traversam, cred eu, 3 perioade majore de care trebuie sa tinem cont atunci cand luam deciziile de business cu privire la investitii. Perioada curenta este inca aceea de raspuns. Raspuns la criza, raspuns la implicatiile generate de criza. Perioada care pentru anumite business-uri a inceput, iar pentru altele urmeaza sa vina este aceea de recovery, de recuperare, de dupa criza, de dupa criza initiala, acuta, pe care o traim. Si perioada care urmeaza este cea de reinventare a modelului de business, de reimaginare a modului in care ar trebui sa reinventam procese, propunerea de valoare catre clienti, modelul in care intram in relatie cu ei.
DUMITRU ION: Multumesc, am retinut acest aspect important, al reinventarii dar totodata cu mare grija pentru pastrarea viabilitatii companiei. Acum, ce decizii crezi ca NU ar trebui sa fie luate rapid de catre companii, in contextul actual, din perspectiva digitalizarii?
VIOLETA LUCA: O intrebare foarte buna si complicata deopotriva! Desi traversam o perioada incercata din multe perspective, consider ca avem in fata si multe oportunitati. Oportunitati de a deveni mai buni, atat la nivel organizational, cat si individual. Consider ca este vital ca in aceasta perioada liderii sa faca alegerile pornind de la misiunea si problemele pe care le rezolva business-ul pe care il conduc. Iar implementarea deciziilor strategice sa fie o consecinta din aceasta perspectiva. Unul dintre scenariile des intalnite este ca tehnologia inlocuieste oamenii intr-o companie. Insa, in viziunea mea, aceasta este o abordare mai degraba simplista, care poate duce la erori de strategie. In viziunea mea tehnologia amplifica efortul echipelor, dar niciodata nu-l va putea inlocui complet. Asadar, nu m-as grabi sa rezolv pb de personal doar printr-o investitie in tehnologie, deoarece cele doua se amplifica si genereaza sinergii. Ce m-as concentra insa, ar fi sa investesc in cresterea capabilitatilor digitale, daca ele exista. Iar daca nu exista, la implementarea unui program de invatare care cultiva capabilitatile digitale.
DUMITRU ION: Asa cum spuneai, tehnologia creeaza multe oportunitati si, din aceasta perspectiva, liderii pot lua decizii strategice in graba. Ce decizii ar trebui bine gandite de companii in contextul actual din perspectiva digitalizarii? Care sunt erorile pe care ar trebui sa le evite companiile in acest proces de transformare accelerata?
VIOLETA LUCA: Tehnologia nu este un panaceu universal, cum bine stim. Este un instrument foarte puternic de afaceri, probabil cel mai puternic creat vreodata. Dar in spatele ei trebuie sa stea o viziune si o misiune clara. A urmari cele mai noi trenduri tehnologice fara a face un plan si o analiza asumata la nivelul propriei companii, poate fi deseori o reteta pentru resurse irosite, in cel mai bun caz.
DUMITRU ION: Pentru ca tot vorbeam mai devreme de viziunea liderilor, as vrea sa te rog sa ne spui care sunt cele mai importante 3 lucruri la care conducatorii companiilor ar trebui sa fie atenti in perioada urmatoare, in viziunea ta.
VIOLETA LUCA: O multitudine de semnale pe care le citim si le descifram de zi cu zi ca lideri - multa responsabilitate si totusi in aceasta perioada vin spre mine 3 mesaje: Primul - este foarte imp sa fim atenti in calitate de lideri, sa luam alaturi managementul companiei si sa citim SEMNALELE pe care ni le dau clientii, partenerii, ecosistemul in care activam, de asa maniera incat perspectiva pe care ne-o formam despre ceea ce urmeaza sa fie una cat mai corecta cu putinta, si curajoasa deopotriva, deoarece, asa cum spuneam mai devreme, sunt oportunitati... Perspectiva modeleaza strategia. Modeleaza alegerile strategice. Si cu cat este mai corecta si mai aproape de realitate si de oportunitate, cu atat va favoriza o alegere mai corecta si mai optima pentru companie. Acesta ar fi primul punct. Al doilea punct este legat de OAMENI. Avem nevoie sa ne asiguram ca oamenii au capabilitatile necesare pentru a face fata perioadei urmatoare. Ca au resursele necesare, ca au claritate in ceea ce priveste obiectivele pe care le au de atins. Ca discutam in mod coerent despre cum trebuie sa le atingem, ce parteneriate, ce tip de resurse tb sa aducem in joc, de asa maniera incat sa ne asiguram in calitate de lideri ca actionam si respectiv ca punem la dispozitie si resurse, si respectiv un cadru, care sa-i faca pe oameni de succes chiar si in aceasta perioada mult mai incercata si mai volatila. Punctul numarul 3 este legat de RESURSE. Mai mult ca oricand, este nevoie de o gestionare a resurselor financiare si resurselor companiei in general, cat mai eficienta cu putinta. Nu este loc de erori. Si pentru ca aceste erori sa nu se intample, este nevoie sa legam foarte mult investitiile de return, de misiunea companiei si respectiv de obiectivele pe care vrem sa le atingem. In permanenta sa folosim tehnologia si datele din companie pentru a obiectiva alegerile si sa fim extrem de agili. Sa avem o minte extrem de agila si o memorie organizationala foarteagila, care sa permita companiilor sa reactioneze la semnale pe termen scurt sau, respectiv sa se regrupeze pe zonele care nu functioneaza. Si un ultim gand apropo de ce am impartasit mai devreme cu privire la misiunea si scopul companiei. Cred ca traim vremuri in care empowermentul in organizatie este mai vital ca oricand. De ce spun asta? Pentru ca de multe ori adevarul absolut nu poate sa il aiba un lider sau o mana de lideri dintr-o companie. Adevarul de multa ori rezida in extremitatile companiei, sau in memoria colectiva a companiei. Si atunci este foarte important sa cream cadrul in care oamenii se simt imputerniciti sa vina cu idei, sa vina cu solutii pilot, sa experimenteze, poate in anumite sanse sa esueze, controlat ca impact, dar acele lucruri pe care le experimenteaza si care functioneaza, apoi sa le impartaseasca in organizatie. Un mic best practice sa devina un best practice la scara si in felul acesta organizatia are de castigat, oamenii se simt mai angajati, mai valorosi si overall compania si respectiv clientii companiei au de castigat.
DUMITRU ION: Multumesc foarte mult, Violeta, si iti doresc mult succes in efortul Microsoft de a sprijini companiile romanesti in transformarea lor digitala. Sper sa ne revedem in curand intr-un alt dialog despre eficientizarea afacerilor prin tehnologie.
VIOLETA LUCA: Multumesc foarte mult, Dumitru, multumesc Doingbusiness pentru oportunitatea de a avea acest dialog, multumesc ca ne sunteti parteneri si mai ales ca investiti in a sta aproape de mediul de business romanesc pentru a trece cu bine in aceasta perioada. Si eu imi doresc sa ne revedem curand, insa pana atunci va doresc mult succes, sanatate si sa auzim de bine!