LEADERS INSIGHTS - Interviu cu Daniel Rusen, Director de Marketing si Operatiuni, Microsoft Romania
Leaders Insights este un proiect creat pentru a aduce in fata dvs lideri remarcabili, oameni care conduc organizatii si afaceri de succes, pentru a discuta despre adaptarea la noua realitate economica, despre solutii, idei, experiente si practici de succes, care sa ne ajute sa trecem peste aceasta perioada dificila. Lumea s-a schimbat dupa aceasta perioada de izolare, iar relatiile de munca vor fi diferite fata de cele cu care eram obisnuiti. Tehnologia face ca pentru multe domenii lucrul de acasa sa fie la fel, sau poate chiar mai eficient decat cel in cadrul companiilor. Activitati importante au migrat deja sau tind sa se mute din ce in ce mai mult catre online. Invatarea, pregatirea sau perfectionarea profesionala sunt doar cateva exemple.
DUMITRU ION: Ne bucuram sa il avem alaturi de noi in demersul de a oferi sustinere managerilor si antreprenorilor romani pe dl Daniel Rusen, Director de Marketing si Operatiuni in cadrul Microsoft Romania.
Daniel, prima intrebare este legata de schimbarea rapida in relatiile de munca. Pentru multi dintre angajati munca de acasa a devenit preferabila. Care crezi ca sunt solutiile necesare si ce pot face companiile pentru a se adapta noilor cerinte ale angajatilor dar totodata si normelor de munca de la distanta?
DANIEL RUSEN: Vedem ca milioane de oameni se adapteaza lucrului si invatamantului de acasa. Lucrul de la distanta in fiecare zi poate fi in acelasi timp o provocare. Suntem totusi fiinte sociale. Odata ce multe birouri au fost inchise descoperim ce inseamna cu adevarat sa stam acasa, sa lucram alaturi de familiile noastre... In acelasi timp incercam sa ramanem productivi si conectati la echipele de lucru, la modul de lucru de la birou. Din fericire, in ultima perioada lucrurile s-au mai relaxat, dar in acelasi timp cred ca multe companii vor continua modul acesta de lucru hibrid, cand o parte din angajati vor veni la birou si o parte vor ramane acasa. In toata aceasta perioada prioritatea noastra principala la Microsoft a fost sa oferim tool-uri digitale pentru toate companiile si pentru toti indivizii, a.i. acestia sa poata sa isi continue activitatea. Inca din martie am lansat o serie de oferte prin care oferim gratuit accesul la tehnologia noastra. Sa iti dau cateva exemple: indiferent de dimensiunea companiei oferim MS 365 sau Office 365, gratuit pentru o perioada de pana la 6 luni; parte din pachetele respective sunt disponibile instrumente de colaborare, instrumente de comunicare, cum ar fi Teams, Outlook, Exchange, portaluri de colaborare, a.i. aceste companii sa aiba facilitatea de a comunica, de a fi productive, indiferent unde sunt angajatii. Acelasi lucru l-am facut si pentru mediul academic, acelasi set de oferte, de data aceasta tailored pentru educatie, au fost oferite pentru toate institutiile din mediul de invatamant. In acelasi timp, ne-am gandit sa oferim suport pentru aceste companii si pentru aceste insitutii pentru ca ele sa invete sa foloseasca aceste tehnologii, sa faca deploymentul acestor tehnologii. In acest sens am facut parteneriate cam cu toti jucatorii de IT din piata care sunt parteneri Microsoft, pentru a oferi, alaturi de oferta noastra, si ore gratuite, ca companiile targetate, companiile care nu au acces la profesionisti IT sa poata face deployment pentru tehnologiile respective si sa invete sa le foloseasca intr-un mod productiv. Iar in ultima perioada vedem o crestere exploziva a acestor servicii, care ne bucura ff mult. Inseamna ca oamenii chiar le folosesc. Plecand de la institutii publice, care au reusit sa ramana in slujba cetatenilor, la scoli, care au permis invatamantul de la distanta, si continuarea procesului educational, la companii de orice tip de dimensiuni care au reinventat lucruri si metode de a ramane productivi si conectati cu clientii lor, vedem ca exista un apetit deosebit pentru a putea folosi tehnologia si pentru a putea ramane conectati la realitatile companiei, la lucrul de la distanta si de a lucra in continuare in echipele cu care pana acum lucrau in acelasi spatiu. Acest lucru ne bucura ff mult. In paralel, cred ca iarasi un aspect foarte important pentru aceste companii este sa asigure un mediu sigur de conectare. Odata ce aceste companii au inceput sa permita lucrul de la distanta, sa permita angajatilor sa se conecteze de acasa la resursele companiei, au aparut in acelasi timp si o sumedenie de atacuri cibernetice, iar aceste atacuri pot avea efecte devastatoare. Microsoft este foarte constient de acest lucru si oferim impreuna cu pachetele noastre de productivitate si colaborare si instrumente de a creste securitatea conexiunii, de a creste securitatea companiilor cand permit accesul utilizatorilor la resursele companiilor de la distanta. Acest aspect cred ca este de asemenea extrem de important si cred ca trebuie mentinut si ca trebuie pus in lumina aditionala pe viitor de asemenea.
DUMITRU ION: Multumesc mult, Daniel! Avand in vedere numeroasele facilitati pe care le-ati oferit companiilor in aceasta perioada, cred ca ati interactionat foartemult si cu clientii vostri. Care au fost intrebarile pe care le-ai auzit cel mai des de la clienti?
DANIEL RUSEN: Interesul principal din partea clientilor nostri a fost legat de continuarea afacerii - business continuity. Iar interesul a fost atat din perspectiva de a continua procesele de lucru interne, de la distanta, cum spuneam un pic mai devreme, cat si interactiunile cu clientii. Pentru a facilita aceste provocari, multe companii au trebuit sa se reinventeze. Au folosit tool-uri moderne de colaborare si comunicare, chiar faceam referire un pic mai devreme la ele, si au cautat metode noi de a interactiona si a-si promova serviciile. Un exemplu foartepozitiv pe care l-am vazut este cel al retelei de sanatate Regina Maria: ei au lansat o noua clinica, de data aceasta virtuala. REGINA MARIA a fost foarteafectata in ultima perioada din cauza crizei de sanatate. Multe dintre facilitatile lor au fost inchise, pacientii nu au mai putut beneficia de consultatiile pe care le aveau “in person” cu personalul medical si au trebuit sa gaseasca metode noi pentru a pastra veniturile companiei si pentru a pastra relatiile pe care le aveau pana atunci cu pacientii. Si atunci, impreuna cu Microsoft si un partener de servcii, Softec, au dezvoltat intr-un timp record o clinica virtuala. Au refacut toate procesele de business pe care le aveau in trecut, din mediul “in person”, pe care il foloseau pana acum, in mediul virtual. In acest moment poti sa iti faci o programare utilizand aceeasi aplicatie pe care o foloseai si pana acum, dar programarea respectiva va fi facuta virtual. Consultarea medicului se va desfasura intr-un mediu virtual. Vei putea avea parte de acelasi set de beneficii, acelasi set de servicii din partea medicilor REGINA MARIA, dar consultatia se va desfasura via Teams, te vei conecta de pe dispozitivul tau, fie ca e o tableta, telefon sau PC si vei face aceasta consultatie virtual. Lucrul acesta ajuta REGINA MARIA sa isi pastreze relatia cu pacientii si sa isi continue traiectoria ascendenta, de crestere. Au ajuns la un ritm de peste o mie de consultatii pe zi, ceea ce inseamna ca pacientii au imbratisat f mult acest mod nou de a comunica si de a interactiona intr-un mediu sigur cu medicii din cadrul retelei de sanatate. Este unul din exemplele care ma bucura, pentru ca vad tot felul de companii care si-au reinventat procesele de business pentru a fi in legatura directa cu clientii. Si cred ca trendul acesta si setul acesta de intrebari ramane de actualitate: Cum fac sa imi reinventez business-ul pentru a-mi pastra rel cu clientii mei si, de ce nu, pentru a dezvolta noi tipuri de rel cu alti clienti pe care pot sa ii am.
DUMITRU ION: Acum, in contextul acestui proces de reinventare si adaptare continua a companiilor de care vorbeai, cat de importanta crezi ca va fi pregatirea profesionala continua si care sunt resursele de invatare si perfectionare pe care Microsoft le pune la dispozitia companiilor?
DANIEL RUSEN: Cred ca este mai important ca niciodata sa continuam procesul de invatare, sa dezvoltam noi capabilitati. Lumea se schimba cu viteza ametitoare. Vedem in 2 luni o accelerare a procesului de transformare digitala care este echivalenta cu ce s-a intamplat in ultimii 2 ani de zile. Deci in mod clar trebuie sa ne adaptam la aceasta noua viteza, la aceasta noua schimbare. Pentru a ne adapta cred ca avem nevoie sa dezvoltam o serie noua de capabilitati. Sau sa acceleram capabilitatile sau competentele pe care deja le-am dezvoltat. Deci este absolut important sa invatam si sa ne perfectionam continuu. Noi am constientizat lucrul acesta si am pus la dispozitia oricarui individ o serie de platforme de invatare pe care poate sa le foloseasca indiferent de unde se afla. In primul rand, este disponibila o platforma dedicata profesionistilor din tehnologie: Microsoft Learn, unde orice profesionist poate sa intre, sa isi construiasca un cont si un profil si in functie de tehnologiile de interes sa parcurga cursurile care sunt disponibile gratuit, iar la finalul acestor cursuri sa se certifice pe tehnologia pe care au invatat-o. Pentru profesionstii, sau pentru oamenii de business am lansat in urma cu 2 ani de zile un parteneriat, alaturi de INSEAT, prin care punem la dispozitia acestor oameni de business strategii de dezvoltare pentru transformarea digitala si pentru inteligenta artificiala. Platforma se numeste AI Business School, sunt o serie de cursuri, care sunt agnostice din perspectiva vendorului de tehnologie, sunt o sumedenii de vendori de tehnologie la care profesionstii din INSEAT fac referire, deci nu sunt doar tehnologii Microsoft disponibile acolo, scopul fiind acela de a construi pentru fiecare companie propria strategie de transf digitala si de utilizare a AI. Cam astea sunt 2 platforme majore, disponibile pentru oricine gratuit, pot sa se logheze, pot sa isi construiasca aceste profiluri de care vorbeam mai devreme, pentru a-si dezvolta competentele. Pentru a accelera competentele, in special in zona de tehnologie, local am dezvoltat impreuna cu partenerii nostrii de learning, niste cursuri tailored pe fiecare tip de tehnologie si pe fiecare tip de competenta in parte. Acum aceste cursuri se desfasoara bineinteles online, dar au acelasi content, aceleasi manuale ca vechile cursuri care se desfasurau in laborator. Pur si simplu stai acasa, folosesti calculatorul tau si ai parte de acest instructor-led training pe tehnologia pe care ti-o alegi: fie ca e vorba de Azure, fie ca e vorba de Machine Learning, fie ca e vorba de date, de MS 365, de securitate, etc. La aceste cursuri au acces clientii Microsoft, deci e relevant sa ai o legatura comerciala cu Microsoft pentru a putea beneficia de aceste cursuri, de asemenea sunt gratuite pentru clientii Microsoft, iar la finalul cursului toti acesti profesionisti pot beneficia si de o certificare. In multe cazuri chiar oferim si vouchere gratuite de certificare pentru a te putea certifica pentru un anumit domeniu sau pentru o anumita tehnologie.
DUMITRU ION: Spuneai mai devreme ca principala preocupare a companiilor este asigurarea continuitatii. Cum vezi evolutia afacerilor? Cat de rapida crezi ca va fi revenirea?
DANIEL RUSEN: Dumitru, am observat diverse studii care fac referire la perspectiva impactului pe care aceasta criza l-a avut asupra economiei. Unele sunt mai pesimiste, altele sunt mai optimiste, dar concluzia generala este ca va fi un impact in economie. Cat de profund va fi acest impact depinde f mult de noi si cat de rapid ne vom putea reintoarce in activitate. Odata ce masurile s-au mai relaxat si probabil ca se vor mai relaxa si in perioada urmatoare, vedem ca exista un proces de revenire in business, vedem ca din ce in ce mai multe companii au inceput sa isi deschida din nou usile business-ului traditional, vedem ca din ce in ce mai multe firme de diverse dimensiuni incearca sa isi reia activitatea intr-o forma sau alta. Chiar si asa cred ca sunt f multe industrii profund afectate unde procesul de revenire este unul mai lung si necesita un context mai elaborat. Cel mai relevant pentru noi este sa identificam metode prin care sa acceleram acest proces. Revenirea la vechiul status-quo nu cred ca mai este posibila. De asemenea, in permanenta auzim de discutia aceasta despre o noua realitate, the new normal. Cred ca va trebui sa constientizam ca intradevar asta va fi viitorul nostru, sau cel putin pe o perioada medie de timp. Ca va exista o noua realitate si ca vechea metoda, sau vechiul mediu de business nu va mai fi posibil cel putin pentru o per viitoare. In acest context cred ca este foarteimportant sa dezvoltam noi oportunitati pentru ca fiecare etapa va veni cu un set nou de oportunitati pe care probabil nu le vedeam in trecut. Si cred ca acum vor fi disponibile pentru aceste companii. Ideal este sa se uite, sa invete de la alte companii din tari diferite, din teritorii diferite, sa existe o comunicare intre aceste companii, sa existe comunicare intre medii diferite de business pentru a identifica aceste noi oportunitati si pentru a le valorifica cel mai rapid. O sa revin la exemplul retelei de sanatate RM. Vorbeam de aceasta clinica virtuala pe care ei au dezvoltat-o. Odata ce au dezvoltat aceasta clinica virtuala, un lucru absolut fantastic a fost ca ei au castigat noi clienti care nu locuiesc in Ro in acest moment. Odata ce au dezvoltat aceste tipuri de servicii virtuale, ele pot fi accesate de oriunde. Iar romanii care nu locuiesc in tara, care au business-uri, locuri de munca in Europa, au gasit o modalitate de a interactiona din nou cu medicii din Romania, pe diverse afectiuni pe care ei probabil le au. Lucrul acesta a generat o serie noua de venituri pentru REGINA MARIA, venituri pe care ei nu le identificasera inainte de aceasta criza in sanatate. Deci sunt absolut convins ca pentru diferite tipuri de industrii, pentru diferite tipuri de business-uri, vor exista noi oportunitati care pot fi valorificate in perioada imediat urmatoare. Pentru unele industrii aceste oprtunitati vor fi mai mari, pentru unele industrii probabil oportunitatile sunt mai limitate datorita verticalei in care actioneaza, dar sunt absolut convins ca vor exista oportunitati. Deci, ca o concluzie, eu vad o evolutie optimista pe viitor, cred ca nu va mai exista acelasi mediu traditional de business pe care il aveam pana prin ian-feb, cred ca vom evolua catre un alt model de business, dar in mod clar noul model de business va veni cu o serie de oportunitati. In acelasi timp, cred ca trebuie sa ne uitam ff atent la inovatie si la tehnologie. O adoptie corecta de tehnologie, corelata cu provocarile de business, va scadea foartemult impactul in economie si va crea de asemenea aceste noi oportunitati de care vorbeam mai devreme.
DUMITRU ION: Multumesc, Daniel! Spuneai ca procesul de revenire depinde de fiecare dintre noi, de abilitatea de a identifica oportunitati si de atentia acordata tehnologiei in adaptarea la noua realitate. In opinia ta, care sunt cele mai imp 3 lucruri la care liderii companiilor ar trebui sa fie atenti in noul normal?
DANIEL RUSEN: Primul lucru la care as face referire ar fi PREZENTUL. Ce se intampla in mom de fata in compania lor? Cum au realizat tranzactia sau tranzitia catre lucrul de la distanta. Fie ca e vorba de interactiunile din companie, fie ca e vorba de interactiunile cu clientii si daca au gasit metode noi de a interactiona cu acesti clienti, daca au gasit metode noi de a pastra cultura organizatiei si de a pastra productivitatea din companie. Deci lucrul acesta e absolut esential, si este absolut esential ca aceasta adaptare si raspuns sa se petreaca in timp real. Deci este foarteimportanta viteza cu care ne adaptam la ceea ce se intampla in momentul de fata. In acelasi timp, trebuie sa ne uitam spre VIITOR. Trebuie sa ne uitam care sunt modelele noi de business pe care le putem adapta in cadrul companiei noastre pentru a putea fi pregatiti provocarilor viitorului si de asemenea pentru a beneficia de oportunitatile care ni se rezerva in viitor. Focusul trebuie sa fie in continuare pe crearea de valoare pentru clientul final si de asemenea poate pe anumite zone de a reduce anumite costuri pentru a vedea exact cam care sunt tehnologiile care pot fi puse in practica in cadrul unei companii si care pot genera o reducere de costuri. Iar ultimul aspect, iarasi ff important, este sa ne uitam si mai departe. Sa planificam DINCOLO DE VIITORUL IMEDIAT. Probabil ne-am adaptat modelul de business, ne-am gandit la o strategie de restart, ne-am gandit la metode prin care putem sa reducem costurile companiei, dar ce facem mai departe? Care sunt scenariile viitorului? Si sa anticipam cum compania se va adapta la aceste scenarii viitoare? Care va fi focusul nostru de crestere? Pentru ca in permanenta cred ca focusul unui lider de business este pe crestere. Cum putem sa crestem protofoliul de clienti? Cum putem sa penetram noi tipuri de teritorii? Cum putem sa atragem noi tipuri de segmente de clienti? Deci FOCUSUL PE STRATEGII VIITOARE. Cam astea 3 sunt din punctul meu de vedere, sumarizand: ce se intampla in mom de fata si cum ne adaptam foarterapid sa raspundem prezentului? Ce facem pe termen mediu si cum ne adaptam business-ul pentru restart, pentru a reintra in activitate si pentru a face fata provocarilor viitoare pe termen scurt si pe urma cum ne adaptam strategiile pentru a beneficia de oportunitatile pe termen mediu si lung si cum restructuram activitatea si compania a.i. sa putem beneficia de aceste oportunitati care cred ca sunt viabile, in mod clar vor exista.
DUMITRU ION: Multumesc mult, Daniel si iti doresc mult succes in efortul Microsoft de a sprijini companiile romanesti in aplicarea noilor tehnologii. Sper sa avem posibilitatea sa ne revedem in curand cu un alt dialog despre alte solutii aplicabile pentru o transformare digitala reusita.
DANIEL RUSEN: Multumesc frumos Dumitru, a fost o placere sa avem aceasta discutie. Sunt foartebucuros si incantat de invitatie! Va urez succes in perioada urmatoare!