La interviurile Fast Talks il avem alaturi de aceasta data pe Adrian Dulea, Head of Sales Office & Business Development Manager, South & Eastern Europe, pentru compania internationala TMD Friction. In interviul nostru veti descoperi un om a carui pasiune pentru ceea ce face in cadrul companiei, nu se opreste nicio clipa. Modelul pe care l-am condus in timpul interviului a fost Porsche Panamera 4, iar sedinta foto a avut loc in paradisul cailor si anume Singureni Manor, carora le multumim pentru gazduirea sedintei foto.
1. Pana cand te obisnuiesti mai bine cu noul Porsche Panamera 4 pe care il testam azi, spune-ne cateva cuvinte despre tine si rolul tau la TMD Friction.
Adrian Dulea: Am inceput sa lucrez pentru TMD Friction din ianuarie 2015, dar intrarea in domeniul automotive am facut-o inca de la varsta de 18 ani, lucrand pentru o companie de tuning, care era si singura companie de tuning din Romania la acel moment, iar apoi la un distribuitor international de piese, urmandu-mi cumva ambitia personala de a lucra in mediul international. Pasiunea puternica pe care am avut-o, odata ce am intrat in companie, m-a ajutat foarte mult, pentru ca la inceput, cand eram Area Sales Manager si ma ocupam de zona Adriatica (de la Slovenia, Serbia, Albania, Croatia etc., plus Romania, Bulgaria, Ucraina, Republica Moldova si tarile baltice), nu aveam la acel moment o echipa, ci doar suportul functiilor centrale locate la sediul central din Germania.
Sigur, asta ma tinea foarte mult plecat de acasa, aproape 80% din timp eram pe drum, dar am avut familia care m-a sustinut permanent. Pentru ca voiam sa inteleg foarte bine particularitatile fiecarui client, inainte sa ajung in tara respectiva, citeam aproape tot ce puteam gasi despre situatia economica a fiecarei regiuni, deoarece orice detaliu putea influenta discutia cu clientii. Spre exemplu, ca sa intelegeti mai bine rezultatele acestei munci asidue, dar extrem de satisfacatoare, am preluat nivelul de afaceri la un nivel destul de mic, dar l-am dublat in 3 ani ajungand sa dominam piata cu marcile noastre de franare. Aceasta zona reorganizata si restructurata am predat-o colegilor mei din Polonia in momentul relocarii mele in Romania din 2018, cand am preluat o noua functie de Business Developer Manager.
2. Ai lucrat cativa ani la sediul din Leverkusen, iar acum conduci o echipa in Bucuresti. Cum a fost experienta din Germania si care sunt atributiile echipei din Bucuresti?
Adrian Dulea: Asa cum spuneam, parcursul meu a inceput intr-adevar in Germania, unde m-am dus impreuna cu familia, facand o schimbare nu doar de companie, ci si una de mediu, de tara, limba, practic am inceput o noua viata, mai ales ca nici eu sau alt membru al familiei nu vorbea germana. Si chiar daca Germania de acum nu mai este cea de acum 10-15 ani, tot trebuie sa vorbesti germana ca sa progresezi cu adevarat. Dar am reusit sa invat fara cursuri, pur si simplu traind acolo, iar copiii, dupa cum stii, se adapteaza foarte usor, indiferent de limba sau tara. In cei trei ani in care am lucrat la sediul din Germania, am reusit sa invat foarte multe lucruri despre companie din interiorul ei, ceea ce consider eu ca a fost un mare avantaj pentru mine, pentru ca este mult mai greu din exterior, chiar daca in timp vei reusi sa adopti si sa respecti regulile si cultura companiei. Interactiunea directa cu echipele de acolo, dar mai ales cu top managementul, m-a ajutat sa inteleg foarte bine produsele si viziunea.
Odata cu venirea la Bucuresti si preluarea functiei de Business Developer Manager pentru Europa de Est, mi-am angajat si primul coleg, care a fost un Technical Trainer, si cu el am inceput acest proiect de a face training pentru service-uri. Apoi a venit si al doilea membru al echipei, cu o experienta vasta in domeniul Marketingului, dar si probabil cel mai bun expert tehnic din Romania, iar in acest moment suntem in proces de a mari echipa cu un nou membru in Italia, piata care este a treia ca si potential aftermarket in interiorul UE.
3. Sunteti unul dintre liderii mondiali in echipamente de franare de inalta calitate, cu peste 4000 de angajati in 12 tari. Care este situatia in Romania de la intrarea voastra pe piata?
Adrian Dulea: Intr-adevar suntem un brand istoric, un brand de prim echipaj, Textar exista de peste 130 de ani, noi fiind practic cei care am inventat sistemul de franare, pentru ca prima masina lansata pe scara larga, Ford Model T, nu folosea placute, avand un sistem de franare printr-un sistem de parghii pe care noi le-am creat impreuna cu Dunlop. Desigur, acestea sunt cateva detalii din istorie, suntem prezenti in peste 12 tari, dar avem mai multe locatii. Ca sa intelegi mai bine, avem o prezenta in Romania, dar avem trei birouri, la Bucuresti, Timisoara, Caransebes, si, separat de birouri, o fabrica tot in Caransebes.
In 2015, cand am intrat in companie, volumul businessului din Romania era destul de redus, cu niste cifre pe care nici nu are rost sa le mentionez. Cu o viziune clara si o echipa performanta, dar si bazandu-ne pe capabilitatile fabricii din Caransebes, am reusit sa atingem cresteri fulminante de la an la an, si un status de brand ‚”must have”.
4. In fiecare zi, la volan ne bazam pe siguranta franelor fara sa ne mai gandim la asta. Cum testati voi placutele de frana si prin ce etape trece produsul pana este gata de comercializare?
Adrian Dulea: Da, asa este, probabil atunci cand o persoana cumpara un set de placute sau discuri de frana, nu se gandeste prima data ce brand cumpara, se uita la suma prima data sau merge la un service, care ii va recomanda ceva care sa se incadreze in bugetul lui si poate fi OK sau nu. Insa el stie un lucru: cand va apasa pedala de frana, masina trebuie sa se opreasca, dar intrebarea este cat de repede trebuie sa se opreasca, si care este confortul si pedal feelingul la apasarea pedalei de franare? Si aici intervine calitatea Textar. Desigur, atat siguranta, cat si confortul la franare nu tin doar de placute sau discuri de calitate, ci si de sistemul de directie si de cel de suspensie, care trebuie sa fie reglate corect.
Sunt foarte multe lucruri de discutat despre siguranta la franare si, indiferent de tipul de automobil sau daca este nou ori uzat, ar trebui sa fim permanent preocupati in a monta elemente de franare cat mai bune. Trebuie sa intelegeti ca in spatele unui brand premium stau ani foarte multi de experienta si investitii de aproximativ 30 de milioane de euro anual in cercetare si dezvoltare. Iar aceste echipe fac schimb de experienta, avand un singur scop, sa dezvolte materiale de inalta calitate pentru a va putea oferi un produs care sa asigure un nivel de siguranta superior.
5. In Romania, TMD Friction este sinonim cu brandul Textar, probabil cel mai cunoscut produs la noi. Ne poti spune, pe scurt, prin ce procese trece o placuta de frana pana este gata de a fi comercializata?
Adrian Dulea: Procesul de productie a unei placute de frana este unul destul de complex. Primul proces este tratarea placutei metalice, mai exact sablarea ei dupa niste parametri foarte clari, peste care vom aplica un lipici cu ajutorul caruia materialul de frictiune al placutei va uniformiza cu partea metalica. Dupa aplicarea lipiciului, aceasta ajunge intr-o presa speciala, care aduce la o temperatura de 150-200 de grade materialul de frictiune ce vine in containere speciale care permit codificarea materialului de care tu ai nevoie pentru acea referinta. Dupa procesul de presare, placuta merge la cuptor, unde sta un timp la o temperatura inalta. Doar la acea temperatura, materialul organic poate sa lucreze si sa se armonizeze foarte bine cu partea metalica a placutei.
Dupa cuptor se trece la un alt proces, in care materialul de frictiune se linisteste, apoi vine procesul de periere, in care ducem placuta la o anumita textura. Dupa periere vom face o decupare fina si trecem la procesele de vopsire, accesorizare, marcare, ambalare. Desigur, eu am descris tot acest proces pe scurt.
Daca vorbim insa de testarea produsului finit, aceasta se face aleatoriu pentru fiecare etapa de productie. Performanta fabricii se masoara in cantitatea de rebuturi si rata de eroare, iar fabrica noastra are o rata de sub 1%, ceea ce reprezinta un procent extrem de mic. Procesele noastre de productie sunt concepute de colegii din TMD Friction Romania si sunt atat de bine facute, incat o parte dintre ele au fost implementate si in fabrica din Germania sau din UK.
6. Atunci cand a fost clar ca masinile electrice sunt viitorul, ce schimbari ati facut in procesul de productie pentru a adapta produsele voastre pentru masinile electrice si in acelasi timp sa fie mai prietenoase cu mediul?
Adrian Dulea: Odata cu trecerea la modelele electrice, si modul in care automobilul franeaza s-a schimbat destul de mult, insa franarea de urgenta se bazeaza in continuare pe placuta si disc. Procesul de productie nu s-a schimbat foarte mult, insa folosim mai mult material organic pentru placutele masinilor electrice, dar asta depinde foarte mult si de model, pentru ca un automobil cu o putere foarte mare are nevoie de placute care sa opreasca foarte repede 600-700 de cai si aici nu mai putem folosi la fel de mult material organic.
Partea de sustenabilitate si protectia mediului a fost pentru noi o preocupare inainte de modificarea normelor. Putem spun ca fabrica noastra produce „praf”, pentru ca materialul de frictiune este o pulbere, insa daca vei veni si vei vizita fabrica, o sa observi ca nu simti nimic, deoarece totul este aspirat foarte bine. Din anul 2021 am eliminat si plasticul din ambalajul placutelor, facand astfel o economie de aproape 40 de milioane de tone de plastic. Am eliminat anumite materiale din componenta placutelor, pentru ca puteau avea potential poluator. Acestea sunt doar cateva exemple din eforturile pe care le facem in directia sustenabilitatii.
7. Spune-mi de cati ani esti sofer si care a fost prima masina pe care ai condus-o? Ai vreo amintire legata de inceputurile tale ca sofer?
Adrian Dulea: Permisul l-am luat la 18 ani si pot spune ca sunt sofer de aproximativ 24 de ani. Primele masini cu care am inceput au fost ale parintilor mei, Citroen AX si Toyota Corolla. Masina mea personala a venit abia prin 2015, in Germania, cand am avut nevoie de o masina pentru familie si am cumparat un Nissan Qashqai.
Insa ca experienta personala, care mi-a ramas destul de bine intiparita in minte, ar fi momentul in care mama mi-a lasat masina ei, imediat dupa ce am luat permisul, pentru a ma duce la scoala. Entuziasmat de obtinerea permisului, am chiulit de la scoala pentru a ma plimba cu masina. In sensul giratoriu de la Piata Presei Libere nu am mai fost atent la semafor si am trecut pe rosu. Bineinteles ca Politia era acolo si m-a oprit pentru a-mi retine permisul. Din fericire, politistul a hotarat sa ma ierte si astfel am scapat de pierderea permisului din prima zi de condus.
8. Ce automobil conduci in prezent?
Adrian Dulea: Acum conduc o masina din partea companiei, un Hyundai Santa Fe din 2022, dar pe care planuiesc sa o schimb in curand. Dupa cum iti dai seama, raman la masinile bune pentru intreaga familie.
9. Daca ar fi sa facem un top al modelelor care te-au facut sa visezi frumos, care ar fi primele 3?
Adrian Dulea: Trebuie sa recunosc ca am un vis pe care sper sa-l fac sa se indeplineasca pana la 45 de ani, si anume un BMW Seria 4 Cabrio, pentru ca sunt pasionat de modelele cabrio. Daca ar fi sa fac un top trei al marcilor, acesta ar fi Lexus, Mercedes (mai ales daca are AMG in denumire) si Porsche, de la care cred ca nu as refuza nimic.
10. In opinia mea, nu exista masina perfecta, dar orice model poate fi masina perfecta pentru fiecare dintre noi. Care ar fi pentru tine azi masina perfecta?
Adrian Dulea: Categoric, Lexus LC 500h.
11. Vorbim in ultima vreme foarte mult despre AI in industria auto. Ce parere ai despre dotarea masinilor cu inteligenta artificiala?
Adrian Dulea: Folosirea acestei tehnologii este clar inevitabila si trebuie sa imbratisam noile tehnologii si in industria auto, pentru ca AI face deja parte din viata noastra zilnica, fie ca vorbim de folosirea ei la scoala sau la serviciu. In functie de generatia din care facem parte, privim cu alti ochi acest serviciu, dar cred ca cine nu va profita acum de noile descoperiri ale tehnologiei va fi permanent cu un pas in urma celorlalti. Ca o concluzie, parerea mea personala este ca trebuie sa acceleram implementarea tehnologiei in industria auto, dar si in alte domenii.
12. Azi conducem un model cu combustie, si anume Porsche Panamera 4. Ce parere ai despre modelele electrice? Mai este un Porsche electric la fel de atragator?
Adrian Dulea: Am avut ocazia sa conduc un Porsche Taycan in urma cu un an si, chiar daca am o sensibilitate in continuare pentru modelele cu combustie interna, parerea mea personala este ca un Porsche electric este in continuare un Porsche, pentru ca nu a pierdut nimic din imaginea sportiva care caracterizeaza marca.
13. Dupa prima suta de kilometri, cum ti se pare noua Panamera? Exista ceva care iti place in mod deosebit si ceva pe care Porsche ar trebui sa-l imbunatateasca?
Adrian Dulea: Panamera 4 este o masina interesanta, facuta pentru familie, dar care imbina foarte bine spatiul, eleganta si sportivitatea, iar noua suspensie pot spune ca este surprinzator de confortabila. M-a surprins placut versatilitatea ei, pentru ca se conduce usor in oras, dar o poti folosi foarte bine si la drumuri lungi, fie singur sau cu familia. Poate ca mi-as fi dorit un portbagaj ceva mai mare, dar cred ca m-as descurca si cu cei 500 de litri pe care ii ofera. Din punctul de vedere al materialelor si finisajelor, nu prea am ce sa-i reprosez, se simte ca este un model premium cu atentie la detalii. Insa ceea ce contrasteaza cu tehnologia si grija pentru detalii este camera pentru marsarier, care este de o calitate foarte slaba, total nepotrivita pentru un model premium.
14. Esti un om de vanzari cu o experienta bogata. Cum ai descrie acest model in cateva cuvinte, astfel incat cineva sa isi doreasca sa il cumpere?
Adrian Dulea: Modelul perfect pentru cine iubeste o supersportiva Porsche, dar care nu doreste sa-si lase familia acasa.