Inovatia constanta poate ajuta foarte mult firmele si, implicit, economia din Romania. Este foarte important sa producem echipamente moderne si metode de lucru pe care sa le folosim in tara, dar pe care sa le si putem exporta. Un astfel de exemplu vine de la compania romaneasca Hiarom. In interviul din seria Fast Talks il avem pe domnul Catalin Dragomir, director general Hiarom, care ne povesteste cum a ajuns sa produca pentru Romania, dar si pentru firme foarte mari din afara tarii, utilaje care sa aduca inovatie. Toata povestea a fost spusa in linistea unui test drive cu modelul japonez Nissan Ariya, care a reusit sa ne transpuna intr-un viitor electric.
1. Cum a inceput totul pentru tine? Ai avut inca din facultate dorinta de a comercializa utilaje de constructii?
Catalin Dragomir: Eu vin dintr-o familie de ingineri, ambii parinti practicand aceasta meserie. Tatal meu a lucrat la Iptana, fiind unul dintre inginerii mari ai Romaniei, decorat pentru transportul reactorului nuclear din Canada in Romania. Ma lua frecvent cu el pe santiere si astfel a reusit sa-mi insufle treptat dragostea catre inginerie, lucru care m-a facut sa studiez la Facultatea de Inginerie Mecanica din cadrul Universitatii de Constructii Bucuresti.
Prin 2001, intr-o perioada destul de grea pentru fabricile din Romania si, desigur, pentru ingineri, am inceput sa lucrez pentru o firma austriaca ce se ocupa cu comercializarea de utilaje pentru constructii, unde am reusit sa lucrez aproximativ 5 ani.
La finalul acestor ani de inceput in meserie, am avut oportunitatea de a aduce in Romania marca Hiab, unul dintre cei mari producatori de echipamente de ridicat din lume.
2. Cum te-au ales cei de la Hiab sa le vinzi produsele?
Catalin Dragomir: Compania pentru care lucrasem era deja lider de piata la acel moment, asa ca experienta mea de atunci a cantarit foarte mult, insa trebuie sa recunosc ca a fost si o conjunctura foarte interesanta. In acel moment am avut noroc sa intru in legatura cu CFO-ul companiei Hiab, care in ultimii ani de activitate in cadrul companiei a primit drept recompensa pentru activitatea depusa cateva tari in care sa supervizeze extinderea companiei. Una dintre acele tari a fost si Romania. Dorind sa performeze si pe aceasta piata, a fost extrem de receptiv si deschis la propunerile mele si astfel mi-a acordat tot sprijinul pentru comercializarea produselor pe piata noastra. Astfel, impreuna cu o echipa de 15 oameni, am ajuns in doi ani lideri de piata, reusind sa avem o cifra de afaceri de 10 milioane de euro.
3. Care a fost momentul in care ai facut trecerea de la comert la productie?
Catalin Dragomir: Prin 2008, cand criza financiara a zdruncinat economia, piata de camioane a cazut si, desigur, ne-a afectat si pe noi. Dar pentru ca aveam o echipa destul de diversificata, sudori, lacatusi etc., ne-am gandit de ce sa nu facem ceea ce de obicei externalizam si astfel sa devenim constructori si sa punem la bataie toate cunostintele noastre de ingineri. Nu a fost usor, mai ales ca vechii constructori ne blamau ca suntem foarte noi pe piata si nu vom reusi sa livram calitate. Treptat am inceput sa intram si in industria feroviara, unde calitatea produselor noastre ne-a adus din ce in ce mai multe contracte si in afara tarii, ajungand astfel sa facem si export. In acest moment lucram intens pentru Caile Ferate Israeliene in procesul lor de electrificare sau pentru Alstom, care foloseste utilajele noastre foarte moderne pentru cel mai mare santier european de extindere a cailor ferate si metrou, Grand Paris.
4. Aveti o colaborare foarte buna cu CFR, cum a inceput si unde sunteti acum?
Catalin Dragomir: Primul produs pe care l-am livrat a fost un camion de sudura cai ferate pe care l-am facut cu firma Contrail. Livrarile s-au repetat, chiar acum mai avem un contract de inca trei unitati, apoi am continuat cu excavatoare de cai ferate. Acum doi ani am avut un program-pilot cu CFR, dezvoltand prima drezina de viteza construita in Romania dupa Revolutia din ’89. Dupa omologare si testare va pot spune, in premiera, ca azi am fost declarati castigatori la o licitatie pentru 15 unitati pe care trebuie sa le livram la CFR in urmatorii doi ani. Asta ne face foarte mandri ca putem produce pentru Romania, dar si ca o firma mica poate produce o drezina foarte moderna, cu functionalitati pe care nu le gasesti pe multe modele de drezine din vestul Europei. Astfel putem spune din interior ca lucrurile incep sa se schimbe in bine la CFR si ca tendinta de modernizare este una din ce in ce mai accelerata.
5. Care ar fi cele mai importante valori sau principii ale tale pe care le-ai transpus in business?
Catalin Dragomir: Primul ar fi seriozitatea, pentru ca am pus clientul intotdeauna pe primul loc. Al doilea capacitatea de a ne recunoaste si repara greselile. Fiind o companie noua, am facut, desigur, si greseli, insa intotdeauna am gasit modalitati de a le rezolva rapid pentru ca, daca clientul prospera cu ajutorul produselor tale, atunci nu il vei pierde niciodata si prosperi si tu. Al treilea ar fi imbunatatirea in permanenta si flexibilitatea in proiectele clientilor si in relatia cu ei. Spre exemplu, constructorii consacrati au niste norme din care ies extrem de rar, dar noi ajustam totul in functie de nevoile clientului.
6. In domeniul vostru de activitate este destul de greu sa fii independent energetic. Cum reusiti voi sa faceti asta si ce te-a determinat sa treci la masini electrice?
Catalin Dragomir: In 2021, cand am terminat sediul actual am avut acest vis sa devenim independenti energetic. Tin la acest aspect al protectiei mediului si la reducerea poluarii, pentru ca privesc viitorul prin ochii copiilor mei si imi doresc ca acesta sa fie unul curat. Am inceput procesul de economisire prin montarea de panouri fotovoltaice, cu o capacitate de 50 kWh pentru inceput si am ajuns acum la 200 kWh, acoperind aproape intregul necesar de energie al Hiarom. Al doilea pas a fost achizitionarea de masini electrice pentru companie, avem 18 acum in parc pentru care am instalat si statii de incarcare. Cu ajutorul masinilor electrice si al panourilor fotovoltaice reusim sa scadem costurile cu 100.000 de euro pe an. In acesti trei ani de cand am implementat acest program, am reusit sa facem o economie de 200.000 de tone de CO2, echivalentul a 6000 de copaci plantati, ceea ce ma face foarte mandru.
Pentru viitor ne gandim la instalarea unor pompe de caldura, sa renuntam la folosirea gazului pentru cabina de vopsire si folosirea unor panouri radiante cu infrarosu.
7. Conduci zilnic o masina electrica, iar astazi testam impreuna tot o masina electrica, Nissan Ariya. Te-ai mai intoarce la motorul termic?
Catalin Dragomir: In perioada studiilor am devorat cartile SF si pot sa spun ca de acolo a venit prima influenta legata de tehnologie. Astazi traim din punct de vedere tehnologic ceea ce citeam acum multi ani si nu as mai schimba asta. Sa nu ma intelegi gresit, am condus tot felul de masini puternice cu motor termic si mi-au placut foarte mult. Insa nu m-as mai intoarce niciodata la termic, decat poate pentru unele calatorii foarte lungi in zone unde statiile de incarcare nu sunt la indemana, dar acest lucru sunt convins ca se va schimba in curand. Electrificarea, din punctul meu de vedere, va continua, cu siguranta, mai ales ca sunt folosite deja noi tehnologii de producere a bateriilor care sunt mai ieftine, mai sigure si care asigura o autonomie mai buna.
8. Esti pentru condusul autonom si tehnologie, in companie ai procese automate sau inca omul este cel care coordoneaza totul.
Catalin Dragomir: Suntem inca la nivelul „omul decide” dar vom incepe sa implementam si sisteme automate. Stiu ca s-ar putea sa sune amuzant, insa avem un domeniu in care automatizarea functioneaza foarte bine, si anume curatenia. O firma austriaca a reusit sa implementeze in fabrica un sistem computerizat prin care tot ce inseamna dispenser de sapun sau parfum, hartie igienica etc. comunica intre ele in retea. Daca intr-o zona lipseste ceva, atunci o alerta va fi trimisa in sistem si personalul va sti exact unde si ce sa inlocuiasca. Sigur, urmeaza sa facem digitalizare pe business, dar aici mai avem de lucru pe partea de proceduri, mai ales ca noi am facut foarte multe schimbari intr-un timp foarte scurt.
9. Sunt convins ca munca iti consuma foarte mult timp, cum reusesti sa iti imparti timpul intre familie si business? Mai ai timp pentru tine, pentru pasiuni?
Catalin Dragomir: Din pacate, trebuie sa recunosc ca in ultimii ani in care am construit sediul Hiarom, pasiunea mea principala a fost businessul si am cam lasat familia pe planul doi, insa fiecare moment pe care il am liber incerc sa stau cat mai mult langa copii si sa calatorim impreuna.
10. Care a fost prima masina pe care ai condus-o?
Catalin Dragomir: Mi-am luat permisul la 18 ani, iar prima masina a fost cea a tatalui meu, care era o Dacia din 1982, de care eram foarte mandru, mai ales cand „surubaream” in fata blocului in acea vreme cand toti faceam asta ca un ritual. Daca stau sa ma gandesc mai bine cred ca eram mai fericit cand lucram la ea decat atunci cand o conduceam. Probabil ca gena de inginer se dezvolta inca din acea vreme.
11. Ai avut vreun model pe care l-ai iubit intotdeauna? Ai un top al preferintelor?
Catalin Dragomir: Cand eram mic, imi placea foarte mult sa desenez si aveam doua subiecte principale: nave spatiale sau Porsche 911. Astfel pot spune ca prima pe lista si masina visurilor mele a fost intotdeauna un Porsche 911 rosu. Insa atunci cand am avut ocazia sa il cumpar si sa imi indeplinesc visul, am ales cerebral si matur un Porsche Cayenne, pentru ca aveam copii si mi s-a parut normal sa includ cumva toata familia in visul meu. A doua masina pe care am iubit-o foarte mult a fost un BMW Z4 cu care am facut toate drumurile spectaculoase din tara pentru ca imi placea teribil sa o conduc. Astfel, am reusit doar cu aceasta masina sa fac peste 30.000 de kilometri intr-un singur an. A treia masina din topul meu a fost un MINI John Cooper Works.
12. Deoarece am intrat in capitolul masini, a venit timpul sa vorbim si despre partenerul nostru de drum Nissan Ariya. Cum ti se par designul interior si cel exterior al acestui model?
Catalin Dragomir: Designul este actual si modern in acelasi timp, cu o imagine destul de futurista, deloc conservatoare si asta imi place atat la interior, cat si la exterior. Materialele sunt de foarte buna calitate, dar mai sunt zone in care se pastreaza plasticul dur. Din fericire, zonele cu materiale de calitate sunt cele care predomina si arata foarte bine. Imi place ca au un layout destul de curat al plansei de bord, dar parca as fi preferat niste butoane in plus. Sunt o persoana care iubeste tehnologia, dar nu apreciez disparitia unor butoane clasice sau mutarea unor comutatoare in locuri neobisnuite doar de dragul designului, la niciun producator auto.
13. Cum se conduce in viata de zi cu zi si ce parere ai despre consum si autonomie?
Catalin Dragomir: Nissan Ariya se conduce usor, asa cum trebuie sa fie o masina electrica, consumul este in limita superioara a concurentei la prima vedere, iar autonomia este buna. La plin pornesti cu putin peste 400 km si pare ca poti atinge, cu sigurant, aceasta valoare, chiar daca ai o masina cu doua motoare. Am apreciat foarte mult linistea din habitaclu, masina simtindu-se foarte inchegata. Este o masina OK si pentru oras, dar si pentru drumuri ceva mai lungi cu familia. Scaunele sunt intr-adevar foarte comode si foarte frumos construite, cu materiale foarte bune.
14. Ce parere ai despre spatiul interior si spatiile de depozitare?
Catalin Dragomir: Spatiul interior este ergonomic, cu accente futuriste, iar consola cu actionare electrica este foarte interesanta, nu cred ca am mai vazut la alt model asa ceva. De asemenea, spatiul de depozitare „secret” din mijloc, care poate fi actionat electric, a fost o surpriza placuta, fiind in acelasi timp si util.
15. Este potrivita Ariya pentru o vacanta mai lunga cu familia?
Catalin Dragomir: Este OK, portbagajul este cam mic raportat la o masina asa de mare, insa cred ca se preteaza daca esti ordonat.
16. Cui crezi ca i se adreseaza Nissan Ariya?
Catalin Dragomir: Cred ca o vad foarte potrivita pentru o mama activa, care poate folosi spatiul pentru a duce copiii la scoala, dar va merge si la o intalnire de business.
17. Ce ti-a placut si ce nu ti-a placut la acest model?
Catalin Dragomir: Sunt foarte putine lucruri pe care le poti reprosa acestei masini care impresioneaza de la prima vedere. Plusurile si minusurile ar fi urmatoarele:
Mi-a placut: spatiul generos la interior, scaunele, linistea interioara, faptul ca se simte foarte inchegata, imaginea generala moderna.
Nu mi-a placut: spatiu destul de mic in portbagaj, cel putin pentru aceasta versiune cu doua motoare, grafica sistemului multimedia si a instrumentarului de bord nu este in concordanta cu imaginea moderna pe care o afiseaza, suspensia usor rigida la trecerea peste denivelarile scurte. In ciuda faptului ca are aproape 400 CP, masina are un usor lag la accelerare (este posibil sa fie intentionat pentru a nu crea disconfort pasagerilor) si se simte grea.
18. Care crezi ca sunt principalii concurenti?
Catalin Dragomir: La acest nivel de pret as zice Tesla Model Y sau modele electrice de la Hyundai si KIA.
19. Daca te-ai uitat pe configuratii si pret, care crezi ca ar fi combinatia cea mai buna de motor si echipare?
Catalin Dragomir: 2WD cu bateria mare de 87 kW. Prefer oricand la o masina electrica sa am plus de autonomie vs 4WD. Nu prea mai ai nevoie de 4WD zilele astea la noi in tara. Deoarece masinile electrice sunt destul de grele, aderenta va fi foarte buna si tractiunea 2WD va fi suficienta in cele mai multe cazuri. O optiune interesanta este si versiunea cu 239 CP, care va fi suficienta pentru a propulsa Ariya cu usurinta, mai ales ca vei mai castiga spatiu in portbagaj, dar si autonomie crescuta de peste 500 km.
20. Daca ar fi sa descrii Nissan Ariya in doar cateva cuvinte, care ar fi acestea?
Catalin Dragomir: Liniste si fulminanta la nevoie.