De ce sa-ti iei un Lexus RX? Raspunsul este foarte simplu: pentru motoarele hibride exceptionale, calitate de fabricatie impecabila si un design inconfundabil, iar la toate acestea adauga spiritul japonez si fiabilitatea si vei avea un pachet greu de ignorat. De altfel japonezii de la Lexus considera fiabilitatea ca fiind cel mai important element al unei masini din categoria premium. Impresionant din punct de vedere vizual, noul RX este a cincea generatie Lexus RX de la debutul pe piata din anul 1998, iar pentru aceasta generatie designerii Lexus au reusit sa integreze noua identitate de design, aceasta ducand la o mai buna integrare a grilei radiatorului si un centru de greutate mai coborat. Cel mai „verde” model RX Noul 450 h+ marcheaza si el o premiera, fiind primul model cu incarcare la priza, oferind o autonomie pur electrica de 65 km. Dupa consumarea bateriei RX 450+ se transforma intr-un hibrid veritabil, ajutandu-te sa obtii un consum cat mai mic. Sub silueta sa impunatoare se ascunde o caroserie extrem de rezistenta, o suspensie variabila adaptiva dar si sisteme de siguranta de 5 stele, reunite sub suita de tehnologii Lexus Safety System + de generatia a treia.
La interior ospitalitatea japoneza (Omotenashi) se imbina cu maiestria artizanilor Takumi, reusind sa te rasfete si sa iti ofere confort maxim, dar fara a fi ostentativ. Preturile pentru modelul testat de noi pornesc de la 90.700 euro cu TVA.
Am putea continua sa-ti povestim multe despre aceasta noua generatie Lexus RX, dar asa cum v-am obisnuit in seria noastra de interviuri Fast Talks, vom lasa invitatul nostru, Daniel Rusen, Business Applications Lead – Central Europe, Microsoft, sa ne impartaseasca impresiile sale de condus.
Doingbusiness.ro: Ce ne poti spune despre prima ta experienta (memorabila) la volan si care a fost prima masina pe care ai condus-o?
Daniel Rusen: Ah, prima experienta la volan... Era o vara fierbinte, anul 1998, eu, proaspat absolvent de liceu, cu parul lung si visuri nebune. Tata mi-a incredintat Dacia 1310, o masina legendara, cu un motor robust si un design... sa-i zicem „atemporal”. M-am urcat la volan cu o combinatie de emotii: entuziasm, frica si un pic de nesiguranta.
Primii kilometri au fost ca o aventura pe un drum necunoscut. Schimbatorul de viteze era capricios, pedala de ambreiaj dura, iar directia... imprecisa. Dar adrenalina curgea prin vene, iar eu eram fascinat de libertatea pe care o simteam.
Multi ani mai tarziu, prima masina cumparata de mine a fost o Toyota Auris 2007, o masina moderna, cu un design elegant si o conducere usoara. Era o lume complet diferita de Dacia 1310, dar am simtit aceeasi bucurie pura a condusului. Si acum daca ma gandesc, Auris a fost un model cu inovatii si un design interior mult peste ce ofereau competitorii de atunci.
Astazi, am condus o multime de masini, dar niciodata nu voi uita prima mea experienta la volan. Dacia 1310 a fost mai mult decat o masina, a fost un simbol al libertatii, al aventurii si al visurilor din tinerete.
Exista vreun model (modele) pe care ti l-ai (le-ai) dorit dintotdeauna? Cum ar arata masina ideala pentru tine in acest moment?
Ca un adept al inovatiei si al tehnologiei, am mereu ochii atintiti spre modelele care sfideaza limitele posibilului.
Tesla Model S si, mai nou, Tesla Roadster (modelul nou) au starnit mereu in mine o admiratie profunda. Tehnologia integrata, designul, performantele dinamice si autonomia uimitoare comparativ cu alti producatori le transforma in adevarate opere de arta inginereasca.
Lexus LFA este o alta bijuterie care imi taie respiratia. Combinatia dintre inovatie, tehnologie si design elegant o face o capodopera a industriei auto.
Masina ideala pentru mine ar fi o combinatie a tuturor calitatilor enumerate mai sus:
• Performanta atunci cand ai nevoie, la o atingere de pedala.
• Autonoma ca un explorator spatial: sa poata parcurge peste 1000 km cu o singura incarcare e ideal.
• Inteligenta ca un robot: sa se adapteze la stilul meu de condus, sa ofere asistenta personalizata si sa se actualizeze automat.
• Confortabila atat pentru mine ca sofer, dar si pentru pasageri: scaune ergonomice, spatiu generos si un sistem de climatizare perfect.
• Durabila si fiabila: giratie lunga, service exceptional.
Stiu, pare o descriere utopica, dar sunt convins ca viitorul ne va rezerva masini care vor depasi cu mult imaginatia noastra actuala. Pana atunci, ma voi bucura de masinile pe care le conduc si voi spera ca intr-o zi voi conduce masina ideala.
Ai in familie o masina electrica si un plug-in hybrid? Care ti se potriveste mai bine?
Da, in familia mea coexista armonios o Tesla Model 3 LR, noul facelift Highland, o masina electrica pura, si un BMW X5 45e, un hibrid elegant si puternic. Ambele imi ofera satisfactii diferite, dar complementare.
Tesla Model 3 LR este ca un copil entuziast in Disneyland. Accelerarea sa fulgeratoare, autonomia generoasa si tehnologia de ultima generatie imi trezesc curiozitatea si dorinta de aventura. Este masina perfecta pentru escapadele spontane si pentru a experimenta bucuria condusului electric.
BMW X5 45e este un partener de nadejde pentru calatoriile lungi si pentru escapadele in natura. Combinatia dintre motorul electric si cel termic imi ofera siguranta si confortul de care am nevoie, indiferent de destinatie. Designul elegant si spatiul generos il fac ideal pentru o familie activa.
Care dintre ele mi se potriveste mai bine? Depinde de context. Pentru deplasarile zilnice si pentru doza zilnica de adrenalina, aleg Tesla Model 3 LR. Pentru calatoriile lungi si pentru aventurile in familie, BMW X5 45e este alegerea ideala.
Sunt norocos ca am privilegiul de a experimenta ambele variante si de a aprecia beneficiile fiecarei masini. Ambele imi ofera o experienta de condus placuta si imi satisfac nevoia de inovatie, tehnologie si performanta.
Viitorul pare sa fie electric, dar sunt tot mai multi producatori care se indreapta spre hidrogen. Ce parere ai despre asta, va deveni o alternativa?
Da, masinile electrice vor domina drumurile viitorului. Hidrogenul, desi pare o alternativa tentanta, are limitari semnificative, care il fac mai putin viabil:
• Infrastructura costisitoare: statiile de alimentare cu hidrogen sunt extrem de scumpe de construit si de intretinut, mult mai mult decat cele de incarcare electrica.
• Transport dificil: hidrogenul este un gaz volatil, dificil de transportat si stocat. Costurile de transport si depozitare sunt semnificativ mai mari decat cele ale energiei electrice.
• Eficienta scazuta: procesul de conversie a energiei electrice in hidrogen si apoi inapoi in energie electrica pentru propulsia vehiculului are o eficienta scazuta. Pierderile de energie sunt semnificative, facand hidrogenul mai putin eficient decat bateriile.
• Exemplul Norvegiei: Norvegia, lider mondial in adoptia masinilor electrice, a renuntat la investitiile in statii de alimentare cu hidrogen, concentrandu-se pe infrastructura de incarcare electrica.
Hidrogenul are un potential teoretic, dar provocarile practice il fac o solutie mai putin viabila pentru mobilitatea viitorului. Masinile electrice cu baterii sunt o optiune mai eficienta, mai durabila si mai accesibila. Masinile electrice vor domina drumurile viitorului, dar pana cand infrastructura de incarcare se va dezvolta la un nivel optim, hibridul ramane o solutie excelenta.
Ce ti-a placut cel mai mult la Lexus RX 450h+si ce nu corespunde asteptarilor tale sau ti-ar placea sa fie diferit? Ne poti face un scurt review?
Am petrecut un weekend minunat la volanul noului Lexus RX 450h++, o experienta care m-a purtat pe un drum al rafinamentului, confortului si inovatiei.
Ce mi-a placut cel mai mult:
• Designul elegant si rafinat: liniile fluide, grila frontala impunatoare si detaliile cromate creeaza o imagine de lux discret.
• Interiorul somptuos: pielea fina, lemnul pretios si spatiul generos ofera o experienta de lux demna de un maharajah.
• Tehnologie de ultima generatie: sistem multimedia intuitiv, ecran tactil mare, sistemul de sunet fabulos si o gama larga de gadgeturi te fac sa te simti ca un pasager al viitorului.
• Hibrid silentios si eficient: motorul hibrid combina forta blanda cu un consum redus. Fiind plug-in, mi-a placut autonomia pur electrica, oferind o autonomie de 60 km in regim electric.
• Confort plutitor: suspensia absoarbe denivelarile ca un burete, iar directia precisa te face sa te simti ca un sultan care se plimba prin gradina sa persana.
Ce nu corespunde asteptarilor:
• Pretul: este o masina scumpa daca ne uitam la pretul de lista, cu cateva mii peste ceilalti producatori germani.
• Spatiul pentru bagaje: este mai mic decat la alte SUV-uri de dimensiuni similare.
Lexus RX 450h+este o masina excelenta pentru cei care cauta lux, confort, eficienta si inovatie. Este o oaza de liniste si rafinament in mijlocul junglei urbane, o evadare spre un viitor electric.
Sunt producatori care au scos din plansa de bord butoanele fizice, dar la cererea clientilor le-au reintrodus. Din punctul de vedere al ergonomiei, cum ti se pare abordarea Lexus?
Lexus a ales o cale echilibrata, combinand butoanele fizice pentru functii esentiale cu un ecran tactil pentru optiuni secundare. Apreciez aceasta abordare ergonomica si intuitiva, spre deosebire de tendinta minimalista a altor producatori (ex: Tesla), care elimina complet butoanele fizice.
Desi Tesla a reusit o implementare software exceptionala, consider ca aceasta abordare nu se potriveste tuturor producatorilor. Multi incearca sa copieze Tesla, dar interfetele lor software nu sunt la fel de intuitive si pot distrage atentia soferului de la drum.
Butoanelor fizice sunt intuitive si usor de utilizat, ofera un control precis, un feedback tactil si o ergonomie excelenta.
Pastrarea butoanelor fizice este o solutie ergonomica, spre deosebire de tendinta minimalista, care nu se potriveste tuturor producatorilor.
Competitia in segmentul premium este destul de mare. Care ar fi punctele forte ale lui Lexus RX in raport cu concurenta?
Lexus RX 450h+, un hibrid silentios si eficient, se confrunta cu rivali puternici precum BMW X5 si Mercedes GLE in arena SUV-urilor de lux. Fiecare are puncte forte si puncte slabe, facand alegerea finala una dificila.
• Eficienta: RX 450h+ exceleaza, sorbind combustibilul cu o eleganta discreta. X5, chiar in varianta sa plug-in hybrid, nu este atat de eficient.
• Interioare: RX 450h+ seduce cu opulenta, piele moale si o atmosfera senina. Sistemul de infotainment poate fi mai dificil de utilizat. X5 ofera o combinatie de modernitate si nostalgie, cu materiale fine, iar sistemul de infotainment (prior facelift) este mai intuitiv. Spatiul interior este similar.
• Estetica: RX 450h+ are un design indraznet si futurist, cu o grila distinctiva. X5 are un aspect mai traditional, cu grile in forma de rinichi si faruri incruntate. Designul este intotdeauna o optiune subiectiva, eu personal consider ca RX este unul dintre cele mai frumoase SUV-uri de pe piata.
• Pragmatism: RX 450h+ are un spatiu de incarcare mai mic, dar suficient pentru majoritatea nevoilor. X5 ofera un echilibru intre forma si functie.
• Fiabilitate: RX 450h+ este cunoscut pentru fiabilitate si servicii impecabile. X5 are o reputatie de performanta si emotie, dar nu este recunoscut ca fiind un model fiabil.
Alegerea: depinde de prioritatile tale. Cauti eficienta si rafinament? RX 450h+ este alegerea perfecta. Preferi performanta si dinamismul? X5 te va satisface. GLE este o optiune excelenta daca spatiul si pragmatismul sunt esentiale si iti place Mercedes.
Mentionai intr-un interviu ca in 2022, in industria auto au fost angajati cu 35% mai multi developers decat ingineri mecanici. Care mai este situatia acum? Cu cat a crescut diferenta in acest context al trecerii la electrice?
Afirmatia mea din interviu, cum ca in 2022, industria auto a angajat cu 35% mai multi ingineri software decat ingineri mecanici, nu e doar o statistica banala. E un semnal al unei schimbari tectonice in modul in care concepem, construim si utilizam masinile.
Pe masura ce trecerea la vehicule electrice se accelereaza, nevoia de expertiza software creste exponential. Complexitatea sistemelor de management al bateriei, a motoarelor electrice si a functiilor autonome depaseste cu mult capacitatile ingineriei mecanice traditionale.
Software-ul nu mai e doar un accesoriu, e sufletul masinii moderne. Conectivitatea, actualizarile OTA si chiar functiile autonome transforma automobilul intr-un gadget sofisticat, similar cu un smartphone pe roti.
Producatorii auto cu viziune, precum Tesla, au inteles deja aceasta realitate. Ei au investit masiv in platforme software robuste, considerand masina ca pe o entitate digitala complexa, nu doar ca pe o colectie de componente mecanice.
Aceasta schimbare de paradigma are consecinte majore:
• Cererea pentru ingineri software va exploda in industria auto, devenind o profesie extrem de cautata.
• Industria auto va fuziona cu industria IT, creand o simbioza puternica intre software si hardware. Satya Nadella, CEO Microsoft, spunea ca orice companie este o companie de tehnologie.
Dar povestea nu se opreste aici. Viitorul industriei auto nu e definit doar de software, ci si de un ingredient revolutionar: Inteligenta Artificiala Generativa (IAG).
IAG are potentialul de a transforma radical modul in care concepem masinile. Imaginati-va un viitor in care masinile se pot autoproiecta, optimizand designul pentru performanta, eficienta si siguranta. Sau un viitor in care roboti inteligenti pot fabrica masini personalizate, adaptate perfect nevoilor fiecarui client.
IAG e o forta disruptiva care va schimba complet regulile jocului. Iar industria auto, cu nevoia sa tot mai mare de software si inteligenta artificiala, e terenul perfect pentru a experimenta si valorifica la maximum aceasta revolutie.
Concluzia e clara: batalia pentru suprematie in industria auto nu se da intre ingineri software si ingineri mecanici. Se da intre cei care inteleg puterea software-ului si a inteligentei artificiale si cei care raman ancorati in paradigma veche. Viitorul apartine celor care pot transforma masina intr-o entitate digitala inteligenta, adaptata perfect nevoilor unei lumi in continua schimbare.
De curand, foarte multi producatori au anuntat introducerea ChatGPT pe modelele lor. Ce parere ai despre asta, este cumva prea devreme? Poate deveni AI copilotul nostru?
Introducerea ChatGPT de catre numerosi producatori auto in modelele lor marcheaza un nou capitol fascinant in evolutia industriei auto. Este o miscare curajoasa, care ne propulseaza mai departe pe drumul spre masina inteligenta, capabila sa comunice si sa interactioneze cu noi la un nivel nebanuit anterior.
Este oare prea devreme pentru aceasta integrare? Unii ar putea spune ca da, ca tehnologia este inca imatura si ar putea genera mai multe frustrari decat beneficii. Altii, printre care ma numar si eu, vad in asta o oportunitate extraordinara de a explora un nou teritoriu al interactiunii om-masina.
ChatGPT de la OpenAI, cat si alte tehnologii cum este Microsoft Copilot pot deveni cu usurinta copilotul nostru digital, un companion inteligent, care ne poate ajuta in diverse moduri:
• Ne poate oferi informatii si asistenta in timp ce conducem, reducand nevoia de a ne distrage atentia de la drum.
• Ne poate tine de urat in calatoriile lungi, purtand conversatii captivante pe diverse subiecte.
• Ne poate ajuta sa controlam functiile masinii prin comenzi vocale naturale, simplificand si experienta de condus. Foarte util in conditii de trafic si stres.
• Ne poate personaliza experienta in masina, adaptand interfata si setarile la preferintele noastre individuale.
Desigur, exista si provocari:
• Tehnologia trebuie perfectionata pentru a elimina erorile si a imbunatati fluenta conversatiei.
• Problemele de securitate si confidentialitate trebuie abordate cu atentie pentru a proteja datele personale ale utilizatorilor. Este esential ca producatorul auto sa prioritizeze politicile de securitate a datelor.
• Interfata vocala trebuie optimizata pentru a fi clara, intuitiva si usor de utilizat in timp ce conducem si, bineinteles, adaptata la limbajul utilizatorului.
Dar cu o dezvoltare atenta si o abordare responsabila, IAG are potentialul de a revolutiona modul in care interactionam cu masinile noastre. Este un pas important spre o era in care masinile nu mai sunt doar simple mijloace de transport, ci parteneri inteligenti care ne pot face viata mai usoara si mai placuta.
Ai o experienta considerabila in marketing, cum ai promova Lexus in cateva cuvinte?
Lexus e soapta eleganta a motorului hibrid, o simfonie a eficientei si a respectului pentru natura. E linistea interioara, o oaza de calm in tumultul lumii exterioare. Lexus e designul indraznet si futurist, o declaratie de personalitate si de nonconformism. E grila distinctiva, farurile LED ca niste stele cazatoare si o silueta atletica ce taie aerul cu gratie.
Lexus e o poveste care merita traita. Te invit sa descoperi o lume a luxului si a inovatiei, o lume unde rafinamentul si performanta se contopesc intr-o experienta de neuitat.