Echilibrul dintre viata de familie si munca, dar si permanenta atentie la tehnologie si ideile tinerilor par sa fie reteta succesului in compania Alumil. Toate detaliile acestei abordari le aflam, in cadrul interviului nostru din seria Fast Talks by Mercedes-Benz Romania, de la domnul Marius Ionita CEO-ul companiei Alumil Romania, a carui filozofie de viata este tocmai aceasta combinatie dintre clasic si modern. Insa pentru a condimenta putin intalnirea, am purtat placuta discutie la volanulul unui model Mercedes-Benz GLE 53 AMG Coupe, pe drumul catre Mercure Conacul Cozieni, gazda sedintei noastre foto.
1. Cum si cand a inceput totul cu Alumil? Care este secretul evolutiei ascendente din ultimii 5 ani?
Marius Ionita: La finalizarea studiilor universitare, am aplicat pentru un stagiu international si am avut privilegiul de a fi selectat pentru a lucra la sediul Alumil din nordul Greciei. Asa am ajuns sa petrec sase luni in Salonic, la varsta de 23 de ani, o perioada care mi-a deschis noi perspective si m-a ajutat sa ma dezvolt atat pe plan profesional, cat si personal. Dupa finalizarea stagiului, mi s-a oferit oportunitatea de a continua cu un post full-time in departamentul Financiar al Alumil Romania, acceptand cu entuziasm aceasta provocare. Acest moment a marcat inceputul unei calatorii remarcabile, cu implicarea mea in proiecte si departamente diverse in cadrul companiei, culminand cu numirea mea ca si CEO acum 6 ani.
Privind la evolutia Alumil Romania din ultimii ani, sunt convins ca succesul nostru se datoreaza in mare masura echipei pe care in mare parte am preluat-o si pe care am reimprospatat-o constant. Crearea unui mediu de lucru exceptional si a unei echipe unite a fost esentiala pentru mentinerea motivatiei si implicarii mele si a colegilor mei pe tot parcursul carierei. Ne-am concentrat pe crearea unui climat de siguranta si libertate, unde fiecare voce poate fi ascultata, indiferent de pozitia ierarhica. Secretul in cazul nostru cred ca se regaseste in abordarea echilibrata pe care am insuflat-o echipei in ultimii ani, centrata pe furnizarea de experiente semnificative pentru toti colegii, in paralel cu mentinerea unui focus riguros asupra obiectivelor si performantei. Aceasta strategie s-a dovedit a fi eficace, iar rezultatele vorbesc de la sine.
2. Stiu ca pui pe primul loc oamenii din companie. Cum reusesti sa intretii pentru angajati atitudinea „happy to work”, in pofida provocarilor sociale si a inevitabilelor discrepante ce apar in mediul de munca?
Marius Ionita: Angajatii sunt inima Alumil si cred cu tarie ca o forta de munca fericita este o forta de munca productiva. Ne straduim sa cream un mediu de lucru care sustine atat dezvoltarea profesionala, cat si personala, dar mai ales sa ne simtim impliniti fiecare dintre noi prin ceea ce facem. In ultimii ani, mai ales dupa pandemia care a adus multe schimbari in viata noastra, subliniez cu fiecare ocazie ca, intrucat ne petrecem aproape o treime din timpul nostru lucrand intr-un mediu profesional, suntem, desigur, datori fiecare sa ne asiguram ca acest timp este cat mai productiv, dar si cat mai aducator de bucurie, de implinire. Nu poti spune „eu muncesc 8 ore si sunt ultraconcentrat, nu ma uit in stanga si in dreapta, nu zambesc si nu ma intereseaza ce simte colegul de langa mine, ci doar livrez, iar apoi dupa ce am inchis laptopul, am alte 8 ore in care sunt vesel si bucuros impreuna cu familia si prietenii”. Cine propovaduieste un astfel de concept si il mai si denumeste „work-life balance” este, dupa parerea mea, intr-o eroare. Totul este conectat in viata noastra. Inainte de a fi numiti „resursa umana” suntem cu totii OAMENI. Problemele sau bucuriile de la birou influenteaza si comportamentul nostru de acasa si invers. De aceea incurajam pe cat posibil deschiderea si transparenta in comunicare, pentru a arata ca ne pasa unii de altii, pentru a ne sprijini la nevoie si a ne asigura ca eventuale probleme si discrepante sunt gestionate cu empatie si eficienta. Nu e intotdeauna foarte simplu, dar stim deja ca o cultura organizationala axata pe oameni este un proces continuu si de durata. Si e frumos cand dupa cativa ani incep sa se vada si rezultatele.
3. Forta de munca supercalificata este o problema majora pentru foarte multe companii. Cum faceti voi fata, aduceti angajati si din afara tarii? Cum sunt tinerii care vin in stagii de practica si internshipuri, sunt dispusi sa astepte pentru a-si castiga locul sau vor totul acum?
Marius Ionita: Lipsa tot mai acuta de forta de munca specializata ne provoaca sa devenim mai creativi in a identifica solutii privind recrutarea, dar si sa investim mai mult si mai sustinut in dezvoltarea unui brand de angajator care sa fie „interesant” pentru candidatii din piata. Este adevarat ca tinerii din generatia de astazi vor totul cat mai repede si eu ii inteleg intr-o anumita masura – lucrurile chiar se misca mult mai repede azi fata de acum 20 de ani. Asta vine la pachet atat cu aspecte pozitive, cat si negative. Dar rolul nostru este sa-i ghidam si sa le oferim sprijinul necesar pentru ca ei sa inteleaga ca scopul nu este sa devina director general in 6 luni, cel mai important este sa-si dea seama ce le place si care ar fi directia potrivita pentru ei. Si incercam sa facem asta inclusiv prin programele de internship pe care le-am derulat in ultimii ani.
4. Cum ai putea descrie tranzitia intre mediul de munca traditional si cel actual in contextul digitalizarii si al utilizarii robotilor in companie? Este justificata teama angajatului ca tehnologia ii va lua locul?
Marius Ionita: Tranzitia spre digitalizare si automatizare este deja o evolutie naturala in orice industrie moderna. In cazul Alumil, aceasta a insemnat introducerea de noi platforme digitale destinate clientilor, cum ar fi MyAlumil platforma B2B destinata partenerilor si MyWindows - beneficiarilor finali, dar si integrarea unor automatizari in procesele de business pentru a ne eficientiza operatiunile. Desi schimbarile pot starni temeri, noi construim totul pe un climat intern de incredere si ne-am asigurat ca angajatii inteleg ca tehnologia este aici pentru a-i asista, nu pentru a-i inlocui. Am inceput acum 4-5 ani si am preferat sa facem pasi mici initial, tocmai pentru a pune bazele unei culturi orientate catre imbunatatire continua, context in care este mai usor sa implementam automatizari de procese. Azi, toti colegii din companie stiu ca „roboteii” preiau sarcinile repetitive, de obicei nu foarte placute, permitandu-le sa se dedice activitatilor care necesita gandire critica si creativitate, ceea ce duce la imbunatatirea calitatii muncii lor si la cresterea satisfactiei profesionale.
5. Daca ar fi sa alegi un singur moment din intreaga ta cariera de care esti foarte mandru si despre care ai povesti mereu, care ar fi acela?
Marius Ionita: In peste 20 de ani de Alumil s-au derulat multe proiecte si e greu sa selectez un singur moment semnificativ, dar pot spune ca o experienta frumoasa de care imi aduc mereu aminte cu drag a fost procesul de listare a companiei la Bursa de Valori Bucuresti, derulat in perioada 2006-2007. A fost o etapa cruciala, atat pentru Alumil, cat si pentru mine personal. Mi-a oferit ocazia de a explora o lume noua, aceea a pietelor de capital si a relatiei cu investitorii. Zeci de intalniri cu potentiali investitori mi-au largit perspectiva asupra modului in care afacerea noastra poate fi perceputa din exterior. Si mi-au adancit intelegerea despre ce inseamna, de fapt, sa conduci o companie publica. Intrebarile la care trebuia sa raspund, unele neasteptate, au fost un exercitiu valoros de reflectie asupra modului in care noi, ca si companie, ne vedem viitorul si cum planificam sa navigam in peisajul afacerilor.
6. Esti implicat in actiuni umanitare cu echipa ta; cum a pornit totul si care sunt cele mai importante proiecte de acest gen?
Marius Ionita: Impreuna cu o parte din colegii mei, ne-am preocupat in ultimii ani in a cauta ce ne aduce cu adevarat bucurie, satisfactie, ce ne implineste. Studiile despre fericire arata clar ca un factor important care aduce fericire este sa daruiesti, sa dai mai departe din ceea ce ai primit, precum si sa faci parte dintr-o comunitate, sa faci lucruri impreuna cu altii. Si, pornind de aici, implicarea in diverse proiecte a venit oarecum natural, fie ca vorbim despre donatii facute pentru diverse asociatii, orfelinate, familii sau suport oferit efectiv prin munca de voluntariat pentru anumite cauze.
7. Pentru ca esti adeptul conceptului „happy to work”, cum reusesti sa manageriezi timpul pentru job si familie. Cat timp mai ai pentru pasiunile tale si care ar fi acelea?
Marius Ionita: Familia este foarte importanta pentru mine, mai ales ca recent prioritatile s-au schimbat, avem un copil de 2 ani, care ne-a facut sa reconsideram totul. Dupa cum spunea o colega, „nu am stiut cat timp liber aveam pana cand a aparut copilul”.
In zona profesionala, am fost preocupat dintotdeauna de inovatie, de imbunatatirea de procese, de aici preocuparea mea din ultimii ani spre automatizari si robotizare, mai nou si AI aplicat in procese de business. Totodata, imi place sa lucrez cu tineri si sunt implicat in programe de mentorat, desi nu reusesc sa aloc mereu atat de mult timp cat mi-as dori. In plan personal, sunt pasionat de scrisul de mana si instrumente de scris. Folosesc si aplicatii de notite pe telefon si tableta, dar ma regasesc mai bine in zona traditionala a scrisului de mana in agenda si pe hartie, avand chiar si o mica colectie de stilouri.
8. Deoarece azi testam o masina care nu poate lasa indiferent niciun sofer, Mercedes GLE 53 AMG Coupe, spune-ne ce te-a determinat sa alegi acest model?
Marius Ionita: Mi-am dorit sa testez un model premium, care sa fie varf de lance in industria auto si care sa imbine cu succes performanta tehnica si confortul, si tehnologia avansata. Un model pe care as putea sa-l folosesc si atunci cand particip la intalniri, evenimente sau calatorii din mediul de business, dar si in diverse drumuri si excursii cu familia. Iar Mercedes-Benz GLE 53 AMG Coupe pare ca raspunde tuturor acestor cerinte.
9. Care a fost prima masina pe care ai condus-o si ce amintiri te leaga de aceasta?
Marius Ionita: Prima mea experienta la volan a fost cu o Dacia 1310, o masina emblematica pentru acea perioada si pentru Romania in general. Pentru un tanar aflat la primele interactiuni cu sofatul, aceasta experienta a fost una memorabila si, intr-un fel, formativa. Faptul ca am inceput sa conduc pe o masina fara prea multe tehnologii de asistenta m-a ajutat sa devin un sofer atent si conectat la drum si la masina.
10. Exista vreo masina pe care ti-ai dorit-o dintotdeauna? Care ar fi topul celor mai interesante 3 masini pentru tine?
Marius Ionita: Acum vreo 10 ani mi-am dorit foarte mult un Subaru Forester, cu care sa alerg pe dealuri si iarna prin zapada. Mi-am cumparat-o si m-am distrat de cateva ori cu ea, dar in cele din urma s-a transformat in masina clasica de familie. Ce incerc sa spun este ca o masina trebuie sa raspunda mai multor nevoi si nu doar unor dorinte specifice, punctuale. Mergand totusi pe latura emotionala, daca ar fi sa testez un model, as alege un tur cu un Aston Martin! Dar in viata de zi cu zi raman cumpatat si rational, masina ar trebui sa acopere nevoile de baza – siguranta, confort, tehnologie… si… desigur merge si un pic de adrenalina, iar GLE 53 AMG Coupe mi-a oferit asta.
11. Ce părere ai despre mașinile electrice? Te vezi folosind acum un model electric în călătoriile tale de business?
Marius Ioniță: Tehnologia mașinilor electrice si evolutiile din ultimii ani sunt impresionante. Recunosc insa ca nu sunt pe deplin convins, principala retinere fiind autonomia inca redusa si etapa inca incipienta cu privire al optiunile de incarcare. Sunt constient ca lucrurile evolueaza si cred ca adoptarea unui vehicul electric în călătoriile de business, cel putin cele urbane in prima faza, ar putea fi un pas pozitiv. De fapt, compania-mama din Grecia a anuntat recent achizitia de masini electrice ca parte a modernizării flotei si instalarea primei serii de sisteme Alumil Carport, soluție inovatoare pentru parcari, cu o capacitate totală de 115 mașini și o putere de 220 KW, precum și 52 de încărcătoare profesionale, la sediul central Alumil din Salonic. În România, 30% din flota auto o reprezinta mașinile hibride. Sunt evolutii naturale în consonanță cu angajamentul nostru pentru inovație și eficiență, similar cu eforturile noastre de a reduce amprenta ecologică în procesele de producție la Alumil.
12. Cum a fost experiența ta de condus cu Mercedes-Benz GLE 53 AMG Coupé? O poți vedea ca mașină de familie?
Marius Ioniță: Experiența de condus cu Mercedes-Benz GLE 53 AMG Coupé a fost una remarcabilă. Puterea și agilitatea acestui SUV m-au impresionat profund, făcând fiecare călătorie o plăcere. Confortul și tehnologiile de siguranță încorporate fac din acest model un candidat excelent pentru o mașină de familie, oferind siguranță și stil in acelasi timp. Si, desigur, ca la nevoie, forta si sunetul motorului AMG iti pot aduce aminte ca nu conduci chiar o masina cuminte de familie.
13. Cum arată mașina ideală pentru tine și familia ta acum? Ce dotări sunt absolut necesare?
Marius Ioniță: Mașina ideală pentru familia mea ar fi una care combină siguranța, confortul și tehnologia. Dotări precum sisteme avansate de asistență pentru șofer, spațiu interior generos și soluții tehnologice pentru conectivitate sunt esențiale pentru a răspunde nevoilor noastre de zi cu zi. Spatiul de depozitare este iarasi un aspect important.
14. Ce ți-a plăcut și ce nu ți-a plăcut la modelul acesta de Mercedes-Benz?
Marius Ioniță: Este foarte greu să nu îți placă ceva la acest GLE 53 AMG Coupé, mașina fiind foarte echilibrată din punct de vedere functional și ca design. Ce mi-a plăcut: în primul rand trebuie sa mentionez ca a raspuns tuturor asteptarilor mele legate de performante, tehnologie, dar si de confort. Este o masina usor de condus, cu comenzi extrem de intuitive, iar acomodarea se produce aproape instantaneu: sunt sofer cu o experienta de peste 25 de ani, dar stiu ca atunci cand sunt nevoit sa conduc alta masina cu care nu sunt obisnuit, e nevoie de ceva timp pana cand ma familiarizez. In cazul GLE 53 AMG Coupé, in cateva minute ma simteam ca si cum o conduceam de cativa ani. Reprizele de accelerație sunt fulminante, iar sunetul evacuărilor creează dependență. Mi-a plăcut foarte mult interiorul, pentru că este mai conservator și echilibrat decât Clasa E actuală, chiar dacă beneficiază și el de ecrane generoase. Ce nu mi-a plăcut: ține cumva de așteptările destul de ridicate de la acest model, dar și de acomodare. Mă așteptam ca polița de acoperire a portbagajului să fie una electrică sau cel puțin mai ușor de folosit. Poate că un rulou ar fi fost mai elegant, deoarece în unele momente în care te miști mai repede, nu se așază foarte bine. Un alt detaliu ar fi comenzile audio de pe volan, care mi s-au parut cam greu de folosit, cel putin la viteze mari. Dar ambele aspecte sunt minore și neesențiale în exploatarea acestei mașini.
15. Dacă ar fi să descrii Mercedes GLE 53 AMG Coupé într-o singură propoziție, cum ar suna aceasta?
Marius Ioniță: Mercedes GLE 53 AMG Coupé este o fuziune impresionantă de performanță, stil și inovație tehnologică, oferind o experiență de condus dinamică și luxoasă, care îmbină perfect plăcerea pură de a conduce cu practicabilitatea necesară unei familii moderne.