loader
Un nou studiu Roland Berger releva ca autoturismele autonome si cele cu propulsie electrica se bucura de un nivel de acceptanta ridicat in randul consumatorilor la nivel global

Un nou studiu Roland Berger releva ca autoturismele autonome si cele cu propulsie electrica se bucura de un nivel de acceptanta ridicat in randul consumatorilor la nivel global

Industria auto si procesele de asamblare parcurg unele din cele mai mari schimbari structurale din istorie

- Autoturismele autonome: pana la 46% din consumatorii globali ar renunta la autoturismul propriu daca ar putea utiliza autoturisme care se conduc singure (autonome)

 

- Electrificarea: 37% din consumatorii globali deja considera autoturismele electrice ca o alternativa atractiva

 

- Analiza realizata de Roland Berger inregistreaza sistematic procesele de transformare in industria auto si este bazata pe un studiu de caz cu peste 10.000 consumatori din peste 10 tari

 

Industria auto trece printr-o transformare radicala: Digitizarea deja face din ce in ce mai accesibile servicii precum car sharing si ride sharing, dar si deschide noi canale de vanzare. In acelasi timp, autovehiculele electrice devin din ce in ce mai prezente pe piata. Nu in ultimul rand, introducerea facilitatilor de asistenta la condus si succesul tehnologiei autonome implementate pana in prezent prefigureaza o penetrare rapida a pietei de catre autoturismele autonome.

 

Confruntati cu aceste schimbari disruptive technologice, este interesant de urmarit cum percep clientii aceste evolutii. In viziunea acestora, viitorul va apartine autovehiculelor cu propulsie electrica si a celor care se conduc singure. Pana la 46% din consumatorii globali nu ar mai cumpara un autoturism daca ar avea acces la taxiuri ce se conduc singure, cunoscute si ca robotaxiuri. De asemenea, 37% din consumatori deja iau in considerare ca urmatorul autoturism achizitionat sa fie unul electric.

 

Acestea sunt concluziile studiului Automotive Disruption Radar, publicatie Roland Berger ce monitorizeaza constant evolutia si impactul principalelor tendinte disruptive, precum noile concepte de mobilitate, tehnologia autonoma, interconectivitatea si serviciile digitale sau sistemele de propulsie electrica. Analiza surprinde prin intermediul a 25 de indicatori situatia curenta si principalele evolutii in cinci arii relevante: reglementare, tehnologie, infrastructura, activitate industriala si interes al clientilor. Pentru a evalua opinia consumatorilor, sunt incluse, de exemplu, punctele de vedere a peste 10.000 de consumatori din 10 tari: China, Franta, Germania, India, Japonia, Olanda, Singapore, Coreea de Sud, Marea Britanie si SUA.

 

"Industria auto se confrunta cu numeroase tendinte disruptive pe care trebuie sa le gestioneze simultan si aceasta transformare radicala va avea consecinte importante asupra intregului sector", spune Marcus Berret, Partener in cadrul centrului global de competente auto Roland Berger. "Lanturile valorice complete vor suferi modificari si vor aparea noi modele de afaceri – producatorii de echipamente originale (OEM) si furnizorii de echipamente vor trebui sa se adapteze la noul peisaj competitional.”

 

 

 

Asia reprezinta avangarda noilor concepte de mobilitate

 

Pe plan international, clientii din Singapore si China exprima cel mai puternic interes pentru noile concepte de mobilitate. 84% dintre participantii la studiu in Singapore si 83% in China au mentionat cel putin o persoana care nu a mai dorit achizitionarea unui autoturismpersonal.

 

Modelele car sharing si ride sharing au avut parte de un raspuns mai putin favorabil in alte tari dezvoltate economic, cum ar fi Marea Britanie (37%), Franta (34%) si Japonia (29%). Statele Unite s-a situat pe ultimul loc cu 22%.

 

”Atitudinea consumatorilor s-a schimbat, influentata in special de tendintele economiei de tip sharing", a declarat Codrut Pascu, partener in cadrul biroului Roland Berger Bucuresti. "Astfel, noile modele de afaceri sunt intr- o evolutie ascendenta. In masura in care robotaxiurile vor deveni o alternativa economic viabila fata de a detine un autoturism, ponderea acestora se va accentua semnificativ in urmatorii ani".

 

Consumatorii din tarile cu o densitate mare a populatiei, precum Olanda (59%), Japonia (56%) si Singapore (51%) isi pot imagina utilizarea robotaxiurilor in detrimentul autoturismului personal. Germania nu este departe cu aproape 47%. Pe de alta parte, clientii din tarile mari, cum ar fi SUA (35%), India (33%) si China (27%), sunt mai putin deschisi la aceasta idee.

 

"Vehiculele electrice autonome sunt asteptate sa fie pregatite pentru comercializare pana in anul 2021", explica Berret. "Toti producatorii mari lucreaza intens cu furnizorii si cu jucatori din afara industriei auto, cum ar fi firmele IT, pentru a deveni competitivi in acest domeniu. La nivel global, aproximativ 40.000 de angajati lucreaza la noi servicii de mobilitate si conducere autonoma".

 

Autovehiculele electrice sunt foarte populare in China

 

Electromobilitatea este un alt domeniu in care industria auto evidentiaza variatii regionale semnificative. Clientii din China exprima o atitudine pozitiva fata de vehiculele electrice – 60% din acestia au in vedere un autoturism electric pentru urmatoarea achizitie. In Coreea de Sud mai mult de jumatate dintre cei intrebati ar considera un autoturism electric.

 

 

Clientii mentioneaza preturile ridicate drept principala bariera in calea achizitionarii unui astfel de vehicul. "Vehiculele electrice reprezinta inca o parte restransa a pietei – insa ponderea modelelor electrice in productia totala a cunoscut o crestere semnificativa in 2016", explica Codrut Pascu. "Progresul in tehnologia bateriilor ofera vehiculelor o autonomie mai mare si, in consecinta, o accesibilitate mai ridicata. In plus, costurile au scazut semnificativ: costul bateriilor pentru vehiculele electrice este estimat la aproximativ 120 de euro per kilowatt in 2020, semnificativ mai mic fata de costul initial de producere a primelor modele."

 

"Aceste evolutii arata ca intreaga industrie auto se apropie de sfarsitul unei ere. Iar noile tendinte ale pietei sunt determinate de o schimbare a asteptarilor clientilor", spune Codrut Pascu.

 

Electromobilitatea si autoturismele autonome in Romania

 

Desi inregistrand o rata de penetrare inca foarte mica pe piata locala, ultimele 12 luni au marcat o crestere semnificativa a ofertei comerciale de autoturisme hibride si complet electrice. De asemenea, efervescenta electrica a cuprins si jucatori din alte sectoare care au demarat proiecte de infrastructura de incarcare (in special retail, inclusiv vanzare carburanti si utilitati). "Ne asteptam la o crestere accelerata a numarului de autoturisme cu propulsie electrica, atat hibride, cat si complet electrice" sustine Szabolcs Nemes, Principal in cadrul biroului Roland Berger Bucuresti. "Noile subventii vor contribui la aceasta tendinta, atenuand preturile de achizitie mai mari in comparatie cu modelele ce beneficiaza de motoare cu combustie interna".

 

In ceea ce priveste tehnologia de conducere autonoma, Szabolcs Nemes considera ca trebuie subliniat avansul semnificativ deja existent: "Desi sistemele complet autonome sunt inca in stadiul de testare si calibrare, stadii incipiente de autonomie sunt deja prezente pe multe autoturisme sub forma echipamentelor de asistenta sau a celor de conducere autonoma partiala, precum asistenta la parcare, asistenta pentru mentinerea/ schimbarea benzii de circulatie, asistenta la franare, etc".

 

Dupa cum demonstreaza exemplele internationale, rata de acceptanta a acestor solutii poate lua amploare foarte rapid. Cadrul de reglementare are un cuvant foarte important, insa tendinta este clara spre un viitor electric, cu facilitati extinse de catre tehnologia autonoma.

Autori

foto
ROLAND BERGER SRL