• Managementul integrat al riscurilor a devenit prioritatea principala
• Perioada optima pentru a actiona este redusa
• 2025 aduce schimbari in acordurile si aliantele globale
Aparitia unor riscuri disruptive si asteptarile tot mai mari ale populatiei duc la provocari majore pentru liderii din sectorul guvernamental si public pentru a gestiona riscurile in continua evolutie, fara a face compromisuri in privinta prestarii de servicii publice sau a responsabilitatii fiscale. Avand in vedere incertitudinea economica si presiunile financiare cu care se confrunta atat autoritatile guvernamentale, cat si cetatenii, practicile actuale nu mai reprezinta o optiune viabila. Potrivit ultimului raport al EY Principalele zece riscuri pentru sectorul guvernamental si public in 2025, managementul integrat al riscurilor a devenit o nevoie critica pentru a gestiona principalele riscurile din sectorul public in 2025.
Organizatiile guvernamentale si din sectorul public vor trebui sa faca o serie de compromisuri dificile si posibil greu de acceptat, care sunt necesare pentru a atenua riscurile si a preintampina crize mai grave in viitor.
Sofia Stoican, Partner, Business Consulting, Government and Public Sector, EY Romania: „Intr-o lume marcata de incertitudine si schimbari rapide, liderii guvernamentali si din sectorul public trebuie sa adopte o abordare proactiva in gestionarea riscurilor pentru a recastiga increderea publicului. Investind in sisteme integrate de gestionare a riscurilor, organizatiile din sectorul public pot deveni mai agile si mai receptive, demonstrand astfel valoarea unei guvernari proactive si beneficiile tangibile pe care aceasta le poate aduce societatii”.
Cele mai importante 10 riscuri pentru sectorul guvernamental si public identificate de Raportul EY: (1) Incapacitatea de a implementa finante publice sustenabile, (2) Crestere publica deficitara sau nesustenabila, (3) Penuria fortei de munca si cresterea muncii informale, (4) Capacitate digitala si securitate cibernetica deficitare, (5) Esecul de a se adapta la un nou peisaj geopolitic, (6) Vizibilitate si trasabilitate limitate sau chiar lipsa a lanturilor de aprovizionare, (7) Rezilienta scazuta a angajatilor care afecteaza atragerea de talente in sectorul public, (8) Esecul de a reduce decalajul dintre obiectivele si actiunile intreprinse in materie de clima, (9) Rezistenta redusa la socurile legate de clima si (10) Lipsa de concordanta intre nevoi si asteptari si experienta si capacitate de raspuns.
Pentru a aborda incertitudinile cu optimism, este necesar un management integrat al riscurilor
Nevoia de schimbare nu este un concept nou pentru liderii din sectorul guvernamental si public. Cu toate acestea, perioada optima pentru a actiona se incheie rapid, iar mentinerea situatiei actuale va exacerba problemele existente. Este probabil ca evolutiile perturbatoare nu numai sa persiste, ci si sa devina mai interconectate in viitorul apropiat. Multe dintre principalele zece riscuri din acest an se intersecteaza si se influenteaza reciproc, sporind atat complexitatea actului de guvernare, cat si dificultatea implementarii unor schimbari durabile.
In 2025, se anticipeaza o proliferare a deciziilor tranzactionale pe scena globala, avand potentialul de a destrama acordurile, aliantele si normele internationale si amplificand, astfel, instabilitatea si precaritatea economica. Aceasta schimbare ar putea provoca perturbari neasteptate in domenii, precum lanturile de aprovizionare, comert si migratie. Aceste perturbari, daca nu sunt abordate si/sau atenuate in mod eficace, ar putea submina rezilienta populatiei si ar putea eroda increderea in guvern.
Mitigarea eficienta a riscurilor poate aduce beneficii semnificative
Raportul a constatat ca gestionarea riscurilor nu mai poate ramane o activitate izolata, limitata la planificarile anuale sau la discutiile intre inaltii demnitari. Liderii din sectorul public, indiferent de rangul lor, trebuie sa evalueze in mod continuu riscurile care se prefigureaza si sa implice actorii interesati din interiorul si din afara organizatiei lor astfel incat sa se adapteze si sa reactioneze in mod eficace.
***
Despre EY Romania
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2024. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.
Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.
Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com
Despre Principalele zece riscuri pentru sectorul guvernamental si public in 2025
In intervalul iulie-noiembrie 2024, organizatia EY a derulat o analiza in baza careia au fost selectate principalele zece riscuri pentru sectorul guvernamental si public in 2025. Specialistii EY au efectuat un exercitiu de explorare a perspectivelor pe baza sistemului EY Risk Universe™, care clasifica riscurile cu care se confrunta sectorul guvernamental si public in patru categorii:
1. Amenintari legate de conformitate, care isi au originea in politici, reglementari sau actul de guvernare
2. Amenintari operationale, care au un impact asupra proceselor, sistemelor, oamenilor si lantului valoric global al organizatiilor guvernamentale
3. Amenintari strategice, care sunt legate de cetateni, mediul politic, sectorul privat si mediul inconjurator
4. Amenintari financiare, care isi au originea in volatilitatea investitiilor, pietelor si a conditiilor macroeconomice.
Intr-un sens mai larg, specialistii EY au analizat aceste amenintari intr-un context in care autoritatile guvernamentale incearca sa construiasca o lume care functioneaza mai bine prin modelarea cu optimism a viitorului. In baza acestei analize, organizatia EY a identificat principalele megatendinte si problemele specifice care produc riscurile si nevoia de transformare strategica in acest sector la nivel mondial. Modul in care organizatia EY a selectat principalele zece riscuri din acest an s-a bazat si pe interviuri cu specialisti EY din intreaga lume, precum si pe date proprii si externe. Analiza noastra referitoare la principalele zece riscuri pentru sectorul guvernamental si public in 2025 evalueaza fiecare risc in functie de probabilitatea de a se concretiza, precum si de amploarea impactului sau in cazul in care se concretizeaza (cu alte cuvinte, cate guverne ar fi afectate).