Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Tranzitia spre realitati hibride: Romania si provocarea realitatilor virtuale si augmentate | DoingBusiness.ro
loader
Tranzitia spre realitati hibride: Romania si provocarea realitatilor virtuale si augmentate

Tranzitia spre realitati hibride: Romania si provocarea realitatilor virtuale si augmentate

Autor: Marius Antonie, Partner, AI & Data, EY Romania

In lumea tot mai digitalizata in care traim, realitatea augmentata (AR) si realitatea virtuala (VR) nu mai apartin exclusiv domeniului imaginatiei sau al fictiunii stiintifice, ci se transforma intr-o realitate concreta care modeleaza profund modul in care invatam, lucram, colaboram, ne tratam si consumam.

Tehnologiile AR / VR repozitioneaza fundamental interactiunea dintre om si masina. De la interfetele traditionale, economia evolueaza catre medii imersive, unde oamenii interactioneaza prin gesturi, comenzi vocale sau chiar prin impulsuri transmise direct de creier catre computer. Aceasta evolutie, care este in egala masura si o revolutie, nu doar ca imbunatateste modul in care interactionam, ci redefineste insasi perceptia realitatii.

Aceste medii imersive au capacitatea de a interpreta comportamentul uman si de a utiliza datele colectate pentru a se adapta, ceea ce poate conduce la produse, servicii si forme de interactiune virtuala mai eficiente si personalizate.

Tehnologiile AR / VR cunosc o evolutie pozitiva si devin tot mai populare la nivel global, fiind considerate elemente-cheie in crearea unor experiente imersive cu adevarat unice. Raportul Comisiei Europene Next Generation Virtual Worlds evidentiaza modul in care aceste tehnologii emergente pot influenta viata noastra de zi cu zi si felul in care pot fi aplicate intr-o varietate de sectoare.

Mediile AR / VR sunt pregatite sa revolutioneze domeniul educatiei, oferind noi perspective asupra procesului de invatare si formare. Aceste tehnologii pot fi folosite atat pentru invatarea unor abilitati procedurale, cat si in dezvoltarea competentelor tehnice si socio-emotionale, avand totodata capacitatea de a transforma procesul educational intr-o experienta care stimuleaza curiozitatea si creativitatea.

AR / VR ofera beneficii in planificarea interventiilor chirurgicale, diagnosticare, gestionarea durerii si reabilitarea cognitiva. Mediile virtuale permit simularea procedurilor, instruirea la distanta si diferite terapii, toate acestea desfasurandu-se intr-un cadru sigur pentru pacient. Conform raportului, in tratamentele de sanatate mintala, precum cele pentru PTSD (Post-traumatic stress disorder) si anxietate, interventiile bazate pe VR au demonstrat rezultate promitatoare.

Totodata, realitatea augmentata si cea virtuala pot ajuta industria manufacturiera prin faptul ca faciliteaza predictibilitatea in mentenanta, ajuta la o mai buna colaborare in inginerie si conduce la optimizarea generala a operatiunilor industriale. Aceste tehnologii sprijina tranzitia companiilor catre practici sustenabile si eficiente, contribuind in acelasi timp la crearea de noi locuri de munca si la stimularea cresterii economice.

Cu sprijinul AI si mereu conectate la date in timp real, tehnologiile AR si VR au potentialul de a imbunatati procesul de proiectare, simuland procesele operationale si ajutand la luarea deciziilor, toate acestea fiind capabilitati importante pentru producatorii care trebuie sa se adapteze la transformarile din industria manufacturiera de la nivel global care este puternic modelata de noua revolutie digitala.

Raportul Coalitiei Industriale pentru Realitate Virtuala si Augmentata ce foloseste date din 2021 identifica jocurile video, media si divertismentul, precum si comertul cu amanuntul drept principalele piete pentru tehnologiile AR / VR, in timp ce sectorul militar si al apararii reprezenta, la acel moment, mai putin de 10% din piata. Totusi, aceste date sunt anterioare invaziei la scara larga a Ucrainei de catre Rusia, un conflict care a schimbat radical rolul tehnologiilor imersive in razboi.

Realitatea augmentata este utilizata in prezent in mod activ pentru instruirea soldatilor in medii realiste, dar lipsite de riscuri, in timp ce interfetele VR au devenit esentiale in operarea dronelor, in special a celor de tip First-Person View (FPV). Utilizarea pe scara larga a acestor drone pe campul de lupta evidentiaza cat de rapid transforma tehnologiile imersive razboiul modern, oferind avantaje tactice semnificative si remodeland fundamental modul in care sunt purtate conflictele. Drept rezultat, tot mai multe state investesc in productia de drone FPV si in dezvoltarea tehnologiilor AR / VR, recunoscand potentialul lor strategic in noile paradigme ale razboiului.

Integrarea tehnologiilor AR / VR in aplicatii moderne genereaza volume masive de date senzoriale si comportamentale, care pot fi valorificate eficient prin instrumente de inteligenta artificiala pentru a oferi experiente personalizate, predictive si adaptive in timp real. Un exemplu concret este utilizarea dronelor echipate cu senzori si camere de inalta rezolutie in sectorul energetic pentru inspectia liniilor de inalta tensiune sau a turbinelor eoliene. Datele colectate sunt analizate cu ajutorul algoritmilor AI pentru a detecta anomalii, uzura sau defecte incipiente, permitand astfel interventii proactive si reducerea semnificativa a timpilor de nefunctionare si a costurilor de intretinere.

In mediul de afaceri din Romania, conform raportului EY Emerging Technology Investment in Romania, 59,5% dintre respondenti au mentionat ca organizatiile pentru care lucreaza nu au implementat tehnologiile AR / VR, ceea ce indica fie o reticenta, fie existenta unor bariere in procesul de adoptare. Numeroase companii ar putea fi descurajate de perceptia unor costuri de investitii ridicate, dar si de posibila lipsa a unui randament ridicat al investitiei.

Privind totusi intr-o nota optimista, datele releva un potential ridicat de crestere pentru explorarea acestor tehnologii, intrucat 28,1% dintre participantii la studiul EY au declarat ca intentioneaza sa investeasca in AR / VR sau sa testeze aceste tehnologii.

Drumul pana la atingerea maturitatii pe piata din Romania este insa lung, avand in vedere ca doar 4,5% dintre respondenti au afirmat ca tehnologiile AR / VR au fost implementate integral in cadrul companiilor in care activeaza.

Printre respondentii care au manifestat un interes pentru tehnologiile AR / VR, principalul factor care determina companiile din Romania sa investeasca in aceste tehnologii este imbunatatirea experientei si a gradului de adoptie a clientilor (67%), subliniind atentia pusa pe implicarea si fidelizarea acestora prin intermediul tehnologiilor imersive.

Printre motivatiile secundare de a investi in tehnologia AR / VR se regasesc imbunatatirea produselor si serviciilor (64%), ceea ce arata ca firmele privesc aceste tehnologii ca pe un instrument de consolidare a ofertei lor de baza, precum si dezvoltarea de noi tehnici de marketing si vanzari (52%), aspect care evidentiaza eforturile companiilor de a intensifica interactiunea cu consumatorii, in timp ce incearca sa se diferentieze fata de concurenta.

Din punct de vedere al veniturilor, indiferent de nivelul acestora, imbunatatirea experientei si a gradului de adoptie a clientilor reprezinta un motiv invocat frecvent, in special in randul companiilor cu venituri anuale sub 10 milioane de euro. Companiile de dimensiuni medii din Romania, cu venituri anuale cuprinse intre 10 si 50 de milioane de euro, pun un accent mai mare pe imbunatatirea produselor si serviciilor (71%), ceea ce indica o inclinatie clara spre inovatie.

Realitatea augmentata (AR) si realitatea virtuala (VR) nu mai sunt tehnologii emergente aflate la periferia inovatiei, ele se afla acum in prim-planul unei transformari digitale globale care remodeleaza societatea la nivel industrial si geopolitic. De la revolutionarea educatiei si a domeniului sanatatii, pana la redefinirea strategiilor de aparare si a operatiunilor industriale, AR / VR se dovedeste a fi o platforma de inovatie versatila, cu un impact major.

In ciuda nivelului de implementare mic, mediul de afaceri din Romania se afla inca intr-o etapa preliminara, unde exista o recunoastere tot mai clara a acestor tehnologii si cu un potential mare de crestere a investitiilor. Cu imbunatatirea experientei clientilor, perfectionarea produselor si diferentierea pe piata ca principale motoare ale interesului investitional, companiile din Romania au sansa de a se pozitiona in avangarda inovatiei imersive.

Totusi, pentru a valorifica pe deplin potentialul AR / VR, organizatiile trebuie sa depaseasca obstacolele legate de costuri, lipsa de talente specializate si complexitatea integrarii tehnologice. Investitiile strategice in dezvoltarea competentelor, in infrastructura si in colaborarea intersectoriala vor fi esentiale.

Sinergia dintre tehnologiile AR / VR si inteligenta artificiala permite dezvoltarea unor ecosisteme digitale avansate, in care analiza datelor in timp real, automatizarea proceselor si interactiunea imersiva converg pentru a optimiza performanta operationala, a reduce incertitudinea decizionala si a accelera inovatia in medii complexe.

                                                                                                                 ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2024. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.

Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL
   Update cookies preferences