loader
Transformarea digitala. Despre tehnologie si oameni

Transformarea digitala. Despre tehnologie si oameni

Transformarea digitala se afla in topul prioritatilor in strategiile de dezvoltare ale organizatiilor la nivel global, conform unui sondaj realizat de Forbes Insights, ce a cuprins raspunsurile a 573 de directori din intreaga lume.

Paradoxul este ca desi tehnologia este in centrul transformarii digitale, transformarea digitala nu este despre tehnologie; este despre schimbarea culturii organizationale, a modului in care gandim, actionam si lucram. Este ceva mai complex decat simpla introducere a unor mijloace tehnologice in procesele organizationale.

 

Cum ajung companiile la maturitate din punct de vedere al transformarii digitale? Iata  5 pasi importanti in acest proces de transformare, analizati din perspectiva a 2 studii de digitalizare – studiul Forbes Insights, realizat la nivel global si studiul “Barometrul digitalizarii” realizat de Valoria si Doingbusiness.ro, care analizeaza piata din Romania:

 

1.       Transformarea digitala devine o prioritate strategica. 50% dintre companii considera aceasta ca fiind o prioritate strategica, investirea in tehnologii noi pentru a permite digitalizarea fiind o prioritate investitionala de varf in urmatoarii doi ani - 51%, impreuna o crestere cu 51% a bugetelor alocate analizelor de date. in Romania, 60% dintre companii nu au facut din transformarea digitala partea centrala a strategiei lor de business, doar 4 din 10 companii  considerand digitalizarea o prioritate.

 

2.       Rezultatele afacerii trebuie sa sustina transformarea digitala. Studiul Forbes arata ca principalele motoare care sustin transformarea digitala in companii sunt noi modele de afaceri, respectiv noi tehnologii, cu procente de 41%, respectiv 40% la nivel global. 21% dintre companiile din Romania se asteapta ca modelele digitale de afaceri sa le transforme in foarte mare masura industria in care activeaza in urmatorii 1-3 ani, in timp ce 38% spun ca modelele digitale de business le vor transforma in mare masura industria.

 

3.       Indicatorii de performanta digitala. Indicatorii prin care se masoara succesul transformarii digitale la nivel global sunt considerati a fi: capacitatea de a inova – 46%, cresterea veniturilor – 46%, urmata de reducerea costurilor (43%). in studiul efectuat pe piata din Romania, cele mai importante beneficii ale transformarii digitale in urmatorii 5 ani sunt: reducerea costurilor (46%), simplificarea proceselor (46%) si eficienta operationala crescuta (35%).

 

4.       Valorificarea analizei datelor.  La nivel global, 44% din companii se considera lideri in analiza si prelucrarea datelor, iar 91% dintre companiile care au implementat astfel de procese au constatat o crestere a veniturilor. In Romania, doar 7% dintre companii sunt in pozitia de lider in procesul de transformare digitala si au integrat tehnologii digitale la nivel organizational.

 

5.       Integrarea tehnologiei cu resursa umana.  56% din companii consideraca tehnologia joaca un rol esential in procesul de transformare digitala. Desi tehnologia este privita si ca o provocare semnificativa (29% dintre companii) si exista o teama ca multe job-uri vor disparea prin tehnologizare, in Romania 47% dintre companii cred ca digitalizarea va conduce la o crestere a numarului de angajati in urmatorii 3 ani.

 

Concluzie

In primul rand, pentru a avansa pe acest drum al transformarii digitale si a ajunge la maturitate in acest domeniu, companiile trebuie sa-si mentina digitalizarea ca prioritate strategica si de investitii. Pe de alta parte, este la fel de importanta definirea unui set de indicatori de performanta pentru a evalua succesul transformarii si inovarii digitale. Companiile trebuie, de asemenea, sa devina mai centrate pe date si sa se asigure ca procesul de transformare digitala se intampla la nivelul intregii organizatii, cu implicarea si integrarea resursei umane. 

Autori

foto
ALEXANDRA CERNIAN