loader

Traim in era transparentei: raportarea corporativa urca in prioritatile executivilor

95% din top 250 cele mai mari companii din lume emit rapoarte de responsabilitate corporativa

În afara de Global 250, mii de companii publica astfel de rapoarte, iar numarul lor creste de la an la an. Mai mult de doua treimi dintre companiile respondente chestionarului realizat de EY si Boston College in 2013 au afirmat ca au utilizat pentru aceste raportari ghidul Global Reporting Initiative (GRI), cel mai complex si exhaustiv ghid de raportare din domeniul responsabilitatii corporative. Între anii 2007 si 2011, numarul de rapoarte GRI a crescut cu mai mult de 30% in medie, in fiecare an. În plus, 44% dintre bursele de valori de la nivel mondial cer sau incurajeaza raportarile corporative.

 

Raportarea corporativa are un impact major asupra reputatiei companiei si conduce la cresterea loialitatii consumatorilor si angajatilor, cu implicatii directe asupra rezultatelor financiare ale companiei. De asemenea, din ce in ce mai multi investitori analizeaza aceste rapoarte inainte de a lua decizia de investitie.

 

Mai mult de 50% dintre respondentii studiului EY si Boston College care emit rapoarte de sustenabilitate sustin ca aceasta initiativa a ajutat la imbunatatirea reputatiei firmei. Conform studiului State of Sustainable Business Poll 2011, cresterea transparentei si raportarea actiunilor de responsabilitate corporativa sunt cele mai importante activitati pentru a creste increderea publica in mediul de afaceri.

 

Mai mult de 30% dintre respondentii aceluiasi studiu au declarat ca loialitatea angajatilor a crescut ca rezultat al raportarii corporative realizate de companie. Primele trei industrii ce se bucura de aceste beneficii valoroase sunt cele din domeniul IT, sanatate si asistenta sociala si servicii profesionale.

 

Sporirea loialitatii consumatorilor este de asemenea un rezultat pozitiv al raportarii corporative. Conform aceluiasi studiu, industriile care beneficiaza cel mai mult din acest punct de vedere prin raportarea corporativa sunt sanatatea si asistenta sociala, serviciile profesionale si domeniul IT.

 

Un alt beneficiu al acestui tip de raportare este imbunatatirea accesului la capital. Investitorii institutionali prefera din ce in ce mai mult sa investeasca in companii transparente. De asemenea, analistii financiari au un apetit in crestere pentru informatia legata de responsabilitatea corporativa.

 

Raportarea sustenabilitatii poate ajuta compania sa isi gestioneze mai bine resursele existente si sa faca previziuni realiste in ceea ce priveste aspectul riscurilor sociale si ale mediului de business. Toate aceste date creeaza un cerc virtuos, cu o influenta pozitiva asupra proceselor din mediul de lucru si asupra transparentei privind performantele companiei.

 

 

În Romania, conform studiului EY si CSRmedia.ro Tendinte si realitati CSR in Romania, lansat in mai 2013, 63% dintre companiile respondente au publicat rapoarte sau comunicate asupra activitatii si implicarii lor de tip responsabilitate corporativa. 78% dintre respondenti au declarat ca firma pe care o reprezinta are o strategie dedicata acestei teme, in timp ce 67% dintre ei considera ca interesul general pentru responsabilitatea corporativa a crescut in ultimele 12 luni. În sprijinul aceleiasi idei, mai mult de 75% dintre companii spun ca au un buget anual dedicat responsabilitatii corporative.

 

Modalitatile prin care raportarea actiunilor de sustenabilitate adauga valoare companiei

Sursa: studiul EY si Boston College Center for Corporate Citizenship 2013

 

Despre studiu

Studiul realizat de EY si Boston College Center for Corporate Citizenship a avut la baza un chestionar la care au raspuns 579 de companii, din care 391 de organizatii care emit rapoarte de sustenabilitate. Chestionarul a fost derulat in perioada 26 februarie - 8 martie 2013. 49% dintre respondenti au fost companii listate, iar 40% companii nelistate. 61% dintre companii au prezenta globala, restul fiind prezente numai in Statele Unite.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL