loader
Tarile producatoare de petrol prognozeaza un pret al barilului de ~55 USD

Tarile producatoare de petrol prognozeaza un pret al barilului de ~55 USD

Atat institutele, cat si tarile producatoare de petrol se asteapta la o crestere a pretului titeiului in 2017 fata de valoarea medie de 43 USD inregistrata in 2016

In anul 2016 institutele s-au dovedit a avea din nou acuratete mai ridicata a prognozelor in comparatie cu tarile producatoare de petrol. Expertii Roland Berger prognozeaza ca pretul petrolului sa ramana in jurul valorii de ~50 USD/ baril pentru un orizont mai lung de timp Mai 2017.

 

Aproape toate tarile producatoare de petrol au supraestimat pretul prognozat pentru 2016. Anul trecut, cele trei tari producatoare de petrol cu acuratetea cea mai ridicata au prognozat un pret mediu de ~49 USD/ baril, insa pretul actual a fost de doar 43 USD/ baril.

 

Prognozele sunt importante pentru tarile producatoare de petrol intrucat reprezinta baza definirii bugetelor nationale. Este de retinut faptul ca prognozele celor trei institute majore, New York Mercantile Exchange (NYMEX), Energy Information Administration din Statele Unite (EIA) si Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) isi imbunatatesc acuratetea.

 

Incepand cu 2012, aceste organizatii au avut cea mai mica marja de eroare.

Aceasta este concluzia studiului Evolutia pretului petrolului: Cine emite cele mai bune prognoze? publicat de compania de consultanta Roland Berger.

 

Incepand cu anul 2007 compania a analizat prognozele celor mai mari tari producatoare de petrol si institute. "Atat institutele, cat si tarile producatoare de petrol se asteapta ca pretul titeiului sa creasca in 2017" sumarizeaza Arnoud van der Slot, Partener in cadrul biroului Roland Berger din Amsterdam.

"O continua supraproductie a mentiunut pretul petrolului la valori reduse dupa anul 2014." Institutele continua sa aiba o performanta mai buna de prognoza. Prognozele pretului petrolului emise de NYMEX, EIA si OECD preconizeaza o crestere mai mica a pretului decat asteptarile tarilor producatoare de petrol.

 

Inca din 2009 aceste prognoze au fost mai precise decat cele ale tarilor producatoare de petrol, in timp ce inainte situatia era inversa. Cele mai precise prognoze ale tarilor 2 producatoare de petrol s-au incadrat intr-o marja de eroare de 20%, in timp ce Iran si Kuwait au inregistrat eroare de sub 1%. Codrut Pascu, Managing Partner in cadrul Roland Berger explica: "In urma cresterii semnicative a productiei din Statele Unite, influenta tarilor producatoare de petrol asupra pretului titeiului s-a diminuat.

 

Conform analizei noastre, dupa anul 2010 prognozele tarilor producatoare de petrol au devenit mai putin precise in comparatie cu institutele." In bugetele lor pentru anul 2017, tarile producatoare de petrol au asumat un pret al titeiului intre 42 si 72 USD pentru baril (cu o medie de ~ 55 USD/ baril), in timp ce institutele au previzionat un pret in intervalul 41 – 55 USD/ baril (echivaland un pret mediu de doar 50 USD/ baril). Dinamica pietelor este in schimbare.

 

Situatia curenta este similara cu cea inregistrata in anul 1986. Si atunci pretul petrolului era scazut si, de asemenea, era rezultatul unei supraproductii. Astazi vedem cote de piata in crestere pentru Rusia si Orientul Mijlociu, dar si costuri in scadere in productia de petrol americana.

 

Posibilitatea ca pretul petrolului sa ramana intr-un interval relativ scazut pentru o perioada mult mai mare de timp este in crestere. Intelegerea OPEC din noiembrie 2016 de a limita productia pentru a permite cresterea pretului poate fi usor anulata de cresterea productiei in Statele Unite.

 

In acest moment, pretul petrolului fluectueaza in jurul valorii de 50 USD, in concordanta cu valorile prognozate de catre institutii. Conform lui Szabolcs Nemes, Principal in biroul Roland Berger din Bucuresti, in contextul acestor preturi prognozate ale petrolului, consumul de carburanti pe piata locala este asteptat sa creasca.

 

"Aceasta tendinta este sustinuta de continuarea cresterii ratei de motorizare si a distantelor medii parcurse, pe fondul unor venituri mai ridicate in randul consumatorilor. Imbunatatirea eficientei combustibililor este de asemenea asteptata sa influenteze consumul de carburanti, insa cel mai probabil va putea doar diminua usor tendinta de crestere." 

Autori

foto
ROLAND BERGER SRL