loader
Studiu OLX: Obiceiurile romanilor la cumparaturile de Craciun si de Black Friday, pe timp de pandemie

Studiu OLX: Obiceiurile romanilor la cumparaturile de Craciun si de Black Friday, pe timp de pandemie

44% dintre respondenti opteaza pentru cumparaturile online

OLX, lider al pietei locale de anunturi generaliste si unul dintre cele mai vizitate site-uri din Romania, a desfasurat un studiu la nivel national, ce a avut drept obiectiv sa dezvaluie o serie de informatii actualizate privind obiceiurile romanilor la cumparaturile de Black Friday si de Craciun, in acest nou an de pandemie.

Chestionarul propus s-a concentrat pe cateva zone diferite – interes pentru diversele oferte, bugetul disponibil, modul in care pandemia a schimbat obiceiurile de consum ale romanilor.

Intentii pentru cumparaturile de Craciun

Cifrele au aratat ca si in acest an un procent important din consumatori (85%) planuiesc sa cumpere cadouri de Craciun pentru rude si cei apropiati, iar cei mai multi au facut cunoscut faptul ca au la dispozitie o suma cuprinsa intre 251 RON - 1.000 RON (51%), pe urmatoarele locuri situandu-se 31% dintre respondenti, cu un buget disponibil de pana la 250 RON si 13% pentru intervalul 1.001 RON – 2.500 RON.

Intrebati ce ofera cel mai des de Craciun, avand la dispozitie alegerea multipla, cei mai multi respondenti au ales jucariile si suvenirurile (47%), urmate de haine si accesorii (45%) si produse cosmetice (39%). In acelasi timp, 55% dintre acestia vor continua sa cumpere de Craciun atat online, cat si din magazinele fizice, iar 44% au optat pentru cumparaturile efectuate exclusiv online.

Asa cum era de asteptat, pandemia a avut un impact considerabil asupra planurilor de vacanta ale romanilor (57%): din moment ce calatoriile in strainatate se dovedesc a fi dificile, 32% dintre respondenti vor ramane in tara; 14% nu doresc sa intre in contact cu alte persoane, de teama infectarii, iar 11% se declara afectati de faptul ca restaurantele si hotelurile solicita certificatul verde.

Conform datelor colectate, pe fondul pandemiei, 68% dintre respondenti au mentionat ca isi vor petrece sarbatorile de iarna acasa, 20% planuiesc vizite la rude si prieteni, 7% au ales vacantele in tara si doar 3% au intentia de a calatori in strainatate.

Black Friday in 2021, rezultate

Peste 50% dintre respondenti au declarat ca nu au beneficiat de ofertele cu reduceri de Black Friday, in luna noiembrie a acestui an, din lipsa de interes; la polul opus, 28% dintre cei chestionati au cumparat produse pe care le-au descoperit cu ocazia reducerilor de Black Friday, iar 21% au achizitionat articolele pe care si le doreau de mult timp si pe care le asteptau la un pret bun.

Fata de editia Black Friday din 2020, romanii care au ales sa cumpere si in acest an au luat decizia de a cheltui mai putin deoarece nu si-au permis sa isi cumpere articolele dorite (23%) sau de a cheltui aceeasi suma de bani, planificandu-si din timp cumparaturile (11%), in timp ce 20% dintre respondenti au alocat un buget mai mare, spre deosebire de anul trecut, fiind atrasi de ofertele comerciantilor.

Mai mult, la cumparaturile de Black Friday de anul acesta, aproape 60% dintre subiecti au cheltuit pana in 500 RON, iar pragul urmator (intre 501 RON – 2.500 RON) a fost atins de 29% dintre acestia. La o importanta distantare procentuala, doar 4,5% dintre romani au afirmat ca au scos din buzunar peste 5.001 RON.

In topul preferintelor romanilor privind achizitiile de Black Friday gasim: electronice (laptopuri, tablete, telefoane etc.) pentru 47%, electrocasnice (frigidere, masini de spalat, aparate de aer conditionat) – 27,5%, articole de moda (haine, accesorii) – 23%, produse cosmetice – 13%, calatorii (bilete de avion, rezervari hotel, excursii) – 3%.

Atunci cand vine vorba de a obtine un profit din bunurile achizitionate la reducere, de Black Friday, 95% dintre respondenti au sustinut ca au cumparat produse doar pentru uz personal si doar 5% au marturisit ca au cumparat cu intentia de a vinde ulterior aceste bunuri pe site-urile de anunturi generaliste.   

Chestionarul a fost publicat pe OLX.ro, in perioada 01 – 15 decembrie 2021, iar raspunsurile au fost colectate de la 1.245 respondenti, la nivel national.

Despre OLX:

OLX Romania, parte a OLX Group, este liderul pietei locale de anunturi generaliste, cu peste 4 milioane de anunturi active si o medie lunara de peste 12 milioane de vizitatori, potrivit SATI. Pe OLX se gaseste o gama larga de categorii printre care electronice si electrocasnice, masini, proprietati imobiliare, obiecte de vestimentatie sau pentru casa si gradina. Platforma se poate accesa atat de pe desktop, cat si din aplicatiile mobile pentru iOS, Android si Huawei AppStore.

Autori

foto
OLX ONLINE SERVICES SRL