loader
Studiu EY: Obiceiuri vechi si noi in comportamentul consumatorilor romani in 2023

Studiu EY: Obiceiuri vechi si noi in comportamentul consumatorilor romani in 2023

Potrivit studiului EY efectuat in luna decembrie a acestui an, primele trei preocupari ale romanilor sunt: cresterea costului vietii, economia tarii si rezultatul alegerilor politice

56% dintre romani spun ca vor face cheltuieli mai mari in perioada sarbatorilor din decembrie 2023 – ianuarie 2024, comparativ cu anul trecut, rezulta din EY Consumer Index 2023, care cerceteaza obiceiurile de consum ale romanilor. Studiul a fost efectuat in luna decembrie 2023 si evidentiaza modul in care a evoluat perceptia si experienta de cumparare si consum a consumatorului roman in contextul schimbarilor semnificative ce au avut loc in acest an pe toate palierele economice, sociale si geopolitice la nivel global.

Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY Romania rezuma concluziile studiului EY Consumer Index: „Potrivit studiului EY efectuat in luna decembrie a acestui an, primele trei preocupari ale romanilor sunt: cresterea costului vietii, economia tarii si rezultatul alegerilor politice. In baza raspunsurilor analizate, in plus fata de cresterea preturilor pentru produsele de baza, pot fi identificate si alte motive de ingrijorare ale romanilor pentru anul care urmeaza, respectiv: cresterile privind impozitul pe venitul personal sau al gospodariei, starea venitului personal si asigurarea pensiei. In contextul cheltuielilor de sarbatori, rezulta un apetit moderat al romanilor pentru campaniile cu zile de reduceri semnificative. Totusi, in ciuda ingrijorarilor legate de propriile finante, 56% din respondenti declara ca vor face cheltuieli mai mari in perioada de sarbatori, decembrie – ianuarie, fata de anul precedent”.

Top 5 preocupari pentru romani sunt legate de cresterea costului vietii (32%), economia tarii (31%), rezultatul alegerilor politice (30%), razboaiele si conflictele externe (25%), agitatia sociala si divizarea in societate (19%). Acestea reprezinta dovada preocuparilor in privinta situatiei interne, dar si a impactului noului conflict din Orientul Mijlociu asupra opiniei publice, pe langa cel al razboiului din Ucraina. Aceste aspecte le-au devansat pe cele privind sanatatea mintala (20% dintre respondenti) sau finantele personale (17%). La polul opus, romanii par mai putin ingrijorati cu privire la relatiile lor in familie si comunitate (23%), posibilitatile de a-si acoperi nevoile personale de baza (17%), locul de munca (13%), atacuri teroriste (12%) sau pandemii (10%).

In privinta asteptarilor pentru viitor, raspunsurile au fost dintre cele mai diverse. Astfel, la capitolul asteptari pentru o imbunatatire a situatiei actuale, pe primele locuri se situeaza finantele personale (44%), locul de munca (37%), sanatatea fizica si sanatatea mintala (35%), posibilitatile de a-si acoperi nevoile personale de baza (31%). La polul opus, asteptarile ca situatia sa se deterioreze in viitor sunt in principal legate de: cresterea costului vietii (72%), economia tarii (60%), rezultatului alegerilor politice din tara (59%), conflicte si razboaie (56%) si schimbari climatice (53%).

Comportamentul consumatorilor pare ca a suferit modificari importante, pe fondul unei cresteri generalizate a preturilor pentru majoritatea produselor si serviciilor de baza. Primele trei aspecte unde respondentii au fost de acord in cea mai mare masura sunt: efortul de a nu irosi mancarea (80%), o analiza mai buna a necesitatii achizitiilor de produse neesentiale (79%) si faptul ca nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinte in moda (61%). De asemenea, peste jumatate dintre respondenti (56%) au indicat faptul ca incearca sa repare lucrurile, mai degraba decat sa le inlocuiasca, ceea ce arata preocuparea pentru a economisi bani in vremuri dificile, iar pentru 45% dintre participantii la sondaj brandurile nu sunt foarte importante in deciziile de cumparare. Aproape jumatate s-au declarat in total dezacord cu afirmatia potrivit careia ar avea tendinta de a cumpara produse neesentiale (articole de moda, cosmetice, articole pentru casa) pentru ca acest lucru ii face fericiti (45%).

Toate aceste raspunsuri reconfirma obiceiuri de consum ale romanilor identificate deja de echipa noastra prin sondajele EY Consumer Index realizate pe parcursul ultimelor 12 luni. Asadar factori precum: o preocupare sporita pentru a nu irosi mancarea, pentru a repara bunurile detinute in detrimentul inlocuirii, de a renunta la achizitiile neesentiale si a economisi, ne arata in mod cert ingrijorarile romanilor fata de un cost al vietii in continua crestere. Aceste rezultate sunt chiar mai interesante raportat la faptul ca majoritatea celor care au participat la studiu sunt persoane cu studii superioare, cu venituri peste medie si care locuiesc in mediul urban. Este de asteptat asadar ca aceste preocupari sa fie mult mai acute pentru romanii cu posibilitati financiare mai reduse”, explica Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY Romania.

Cumparaturi cumpatate

Cei mai multi dintre participantii la studiu declara ca iau in considerare reducerea achizitiilor pentru accesorii de moda (bijuterii, genti, ochelari de soare), in proportie de 64%, urmate de electronice de consum (ceasuri inteligente, telefoane, tablete, cu 54% dintre raspunsuri si chiar articole de casa (obiecte sau produse de uz casnic, decoratiuni), cu 51% dintre raspunsuri.

Motivul principal care ii determina pe romani sa cumpere mai putine produse in viitor este acela de a economisi bani (80% dintre respondenti), urmat fiind de lipsa necesitatii (77%) si de faptul ca viata ar putea fi mai simpla fara acele produse.

La intrebarea care ar fi elementele pentru care ar fi dispusi sa plateasca mai mult in viitor, cei mai multi respondenti au indicat produsele durabile (72%) si produse de inalta calitate (71%), ceea ce arata si aici o atitudine de consum mult mai responsabila. Pe de alta parte, acestia au indicat preferinta pentru achizitia produselor fabricate in Romania (49%), de la branduri de incredere (42% dintre respondenti) si de la branduri care promoveaza sanatatea si bunastarea si sustin comunitatea.

Mai multa grija pentru finantele personale

Studiul EY s-a referit la o serie de aspecte importante pentru viata de zi cu zi a romanilor, incepand cu veniturile personale, dobanda la credite, chirii, datorii personale, impozite, pensie, cost alimente, energie si carburanti si pana la siguranta locului de munca, accesul la serviciile medicale si costul acestora. Cele cinci aspecte care ii ingrijoreaza cel mai mult pe respondenti sunt: cresterea pretului la alimente, energie si combustibil (85%), cresterea impozitului pe venit (76%), starea venitului personal si asigurarea pensiei (66%), posibilitatea de a cumpara o casa (61%) si de a avea suficienti bani pentru a cheltui pe alte lucruri decat pe cele uzuale (61%). Respondentii s-au mai aratat foarte ingrijorati si cu privire la accesul si costul cu serviciile medicale, inclusiv cele privind sanatatea mintala sau cresterea dobanzilor aferente creditelor ipotecare. Mai putin ingrijorati s-au aratat vizavi de datoriile personale, separarea de familie sau restrictiile de calatorie, aspecte care si-au pierdut din importanta in comparatie cu perioada pandemica si post-pandemica.

Intrebati daca in urmatoarele 3-4 luni ar face schimbari in abordarea cheltuielilor gospodariei, majoritatea celor intervievati au spus ca vor cheltui la fel, comparativ cu perioada actuala.

 „Este de asteptat ca romanii sa tinda spre o mai mare cumpatare in cheltuieli si, in general, in administrarea veniturilor personale in contextul cresterii preturilor, la care se adauga cresterile de taxe si impozite din 2024. Faptul ca se mentin deciziile de cheltuieli de pana acum poate fi interpretat drept un prag de maturitate in gestionarea bugetelor de familie, pentru evitarea cheltuielilor neesentiale”, subliniaza Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY Romania.

Mirajul reducerilor de preturi si cheltuielile de sarbatori

Desi peste doua treimi (67%) din respondenti au spus ca au asteptat campaniile de reduceri (de tip Black Friday) pentru a face noi achizitii, doar 50% au declarat ca au participat la aceste evenimente, cei mai multi dintre ei (82%) cumparand online. Din punct de vedere al sumelor cheltuite, 41% din respondenti au declarat ca au alocat aceleasi sume, 30% din respondenti mai mult fata de anul precedent si restul de 29% mai putin fata de anul precedent.

In privinta cheltuielilor de sarbatori, dar si pentru vacantele din perioada decembrie-ianuarie, majoritatea respondentilor (56%) au declarat ca vor cheltui mai mult fata de anul trecut, in timp ce 30% au declarat ca vor cheltui la un nivel similar.

In contextul majorarilor de preturi, apare deja fireasca optiune a cumparatorilor pentru produsele de tip marca proprie ale marilor retaileri. La intrebarea privind produsele pentru care ar lua in considerare cumpararea articolelor marca proprie, cea mai mare parte a respondentilor (71%) a bifat alimentele proaspete, urmate de alimente ambalate (51%), produse pentru ingrijirea casei si a gospodariei (49%), imbracaminte, incaltaminte si accesorii (36%) si produse de ingrijire personala (32%). Pentru 64% dintre respondenti, perceptia este ca aceste produse corespund cerintelor de pret si calitate, comparativ cu produsele de brand si ofera o varianta de economisire. Pe de alta parte, 58% au observat cresterea preturilor acestor produse si au constatat faptul ca unele branduri au redus dimensiunea pachetelor desi au mentinut pretul sau chiar l-au marit (64%).

Obiceiuri de consum care nu se vor schimba in viitor

Cum v-ati astepta sa faceti urmatoarele lucruri in viitor: mai des sau mai putin des fata de acum? Este intrebarea din sondajul EY la care in cele mai multe cazuri respondentii au spus ca nu vor schimba nimic: vor gati acasa, se vor distra acasa, vor face comenzi online si vor petrece, in general, mai mult timp acasa si cu familia (cu ponderi intre 54% si 66% pe fiecare dintre aceste variante). O surpriza ar putea fi considerata preferinta pentru vizitarea magazinelor fizice (60% dintre respondenti), fara a renunta insa la comenzile online (pentru produse alimentare si nealimentare), pentru care au optat 63% dintre respondenti.

Raspunsurile vin pe fondul observatiei majoritatii covarsitoare a participantilor la sondajul EY privind faptul ca preturile la raft au crescut generalizat, pentru toate produsele, si de brand si marca proprie.

In cazul consumatorilor romani este vorba despre adaptarea la o noua realitate, aceea a unui cost al vietii in continua crestere, dar si a majorarilor de impozite si taxe din 2024. Astfel, obiceiurile privind un consum mai cumpatat, chiar mai sustenabil ar putea fi raspunsul consumatorilor romani in contextul economic dat", concluzioneaza Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY Romania.

 

                                                                                                                ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Despre studiu

EY Consumer Index 2023 s-a derulat in luna decembrie 2023. Total respondenti: 284. Varsta: din categoriile de respondenti intervievati, peste jumatate (52%) au varste cuprinse intre 31 si 50 de ani, urmate de tinerii intre 18 si 30 de ani (35%) si categoria persoanelor mature si varstnice (51 – 65 de ani si peste), cu 13% din total. Gen: barbati – 32%, femei – 67%, N/A – 1%. Geografic: Bucuresti – 69%, Ilfov – 6%, Arad, Arges, Bacau, Sibiu, Maramures – 1%.  Cluj – 7%, Iasi – 3%, Timis – 4%, Prahova – 2%. Restul, sub 1%. Mediu: urban – 95%, rural – 4%, N/A – 1%. Studii universitare – 50%, studii post-universitare – 47%, studii medii – 3%. Angajati cu norma intreaga – 90%, liber – profesionisti – 7%, elevi, pensionari, angajati part-time – 3% (in total). Venit lunar: sub 2.999 – 4%, intre 3.000 – 3.999 – 13%, intre 4.000 – 4.999 – 14%, intre 5.000 – 10.000 – 31%, intre 10.000 – 15.000 – 19%,  peste 15.000 – 19%.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL