• 69% dintre consumatorii globali profita de reducerile speciale, precum cele de Singles Day si Black Friday
• 64% se indoiesc de valoarea reala a unei reduceri/promotii si 58% constata ca articolele pe care le doresc nu sunt la promotie
• 45% dintre consumatorii globali sunt ingrijorati ca nu vor putea acoperi cheltuielile de sarbatori, iar jumatate dintre ei apeleaza la imprumuturi sau carduri de credit pentru a le finanta
Consumatorii continua sa dea dovada de entuziasm pentru promotiile de sezon in contextul adancirii crizei globale a costului vietii, care ii determina sa caute mai multe oferte in incercarea de a valorifica la maximum veniturile de care dispun. In pofida popularitatii reducerilor, in randul vanatorilor avizati de promotii creste sentimentul de neincredere in ceea ce priveste valoarea reala a reducerii sau a ofertei, potrivit celui mai recent studiu EY referitor la cumparaturile de sarbatori, EY Holiday Shopping Survey.
Studiul a sondat opiniile si atitudinile a 13.000 de consumatori din toata lumea cu privire la apropiatul sezon al promotiilor de sarbatori. 69% dintre respondenti au declarat ca profita de evenimente de reduceri, precum Singles Day si Black Friday si le asteapta cu interes (procentajul creste la 76% in cazul respondentilor cu varsta de pana in 27 de ani si la 79% in cazul respondentilor care au copii). Cu toate acestea, aproape doua treimi (64%) dintre consumatorii intervievati sunt sceptici cu privire la promotiile din perioada sarbatorilor, avand indoieli despre valoarea reala a reducerilor, iar un numar similar (58%) de respondenti constata ca articolele pe care doresc sa le cumpere nu sunt incluse in promotie.
Respondentii mentioneaza presiunea existenta asupra veniturilor disponibile, 45% dintre ei fiind ingrijorati cu privire la capacitatea lor de a putea acoperi cheltuielile aferente acestui sezon de sarbatori, procent care creste la 49% in cazul consumatorilor din Generatia Z (cu varste cuprinse intre 18 si 27 de ani), in timp ce 57% intentioneaza sa profite de reduceri din cauza situatiei lor financiare.
Reducerile incep devreme, dar vor face cumparaturi consumatorii?
Reflectand concurenta acerba de pe piata, promotiile de sarbatori au inceput mai devreme in acest an, multe companii lansand campaniile de reduceri de sezon inca din septembrie sau octombrie. In pofida acestui fapt, mai mult de jumatate dintre consumatorii intervievati la nivel global (52%) au declarat ca vor incepe sa isi cheltuiasca bugetul de sarbatori mai tarziu.
Facand o comparatie intre tari, datele sugereaza ca multi consumatori sunt optimisti ca vor aparea oferte mai bune, pe masura ce se deruleaza campaniile de reduceri de sezon si comerciantii devin tot mai motivati sa scape de stocuri pentru a se pregati pentru noul an. De fapt, sase din 10 consumatori respondenti au declarat ca vor cumpara anul acesta numai produse aflate la reducere sau oferite in cadrul unor promotii, iar 67% urmaresc in mod activ ofertele de pe piata pentru a obtine cele mai bune oferte posibile, acest procent crescand la 73% in cazul consumatorilor cu copii.
Sunt cheltuielile impulsive de domeniul trecutului?
Consumatorii sunt, de asemenea, mai calculati cu privire la momentul si modul in care cheltuiesc, ceea ce reflecta in cazul multora preocuparile legate de cheltuielile de sarbatori. Patru din cinci (41%) dintre cei intervievati vor apela la imprumuturi sau carduri de credit pentru a-si finanta cheltuielile, iar solutiile de tipul „cumperi acum, platesti mai tarziu” vor fi o modalitate din ce in ce mai importanta de amanare a costurilor cu cumparaturile, atat online, cat si in magazinele fizice.
Tot mai multi consumatori se declara hotarati sa fie mai chibzuiti in cheltuirea banilor in acest an. In general, acestia sunt mai interesati sa cumpere articole care sa ofere valoare si dupa incheierea sezonului. De exemplu, 34% dintre respondenti intentioneaza sa cheltuiasca mai mult pe tehnologie si 58% intentioneaza sa refoloseasca decoratiunile de sarbatori de anul trecut. De asemenea, acestia sunt mai cumpatati in privinta bugetelor lor de sarbatori, de exemplu renuntand la mancarurile si bauturile de sarbatori care par putin prea pretentioase.
In cazul multor consumatori, comportamentul in materie de cumparaturi de sarbatori nu are nimic de-a face cu vanatoarea de oferte. De exemplu, 48% dintre consumatorii respondenti la nivel mondial au declarat ca, daca gasesc cadoul ideal, il vor achizitiona, indiferent daca este la reducere sau nu.
Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte si liderul sectorului de Retail si Produse de Consum, EY Romania: „In contextul actualei crize a costului vietii, consumatorii devin din ce in ce mai prudenti si sceptici in privinta valorii reale a reducerilor si promotiilor. Observam o schimbare semnificativa in comportamentul de cumparare, unde accentul se pune pe gasirea celor mai bune oferte si pe maximizarea valorii fiecarei sume cheltuite. In ciuda entuziasmului pentru evenimentele de reduceri, consumatorii sunt mai calculati si mai atenti la autenticitatea ofertelor. Este esential ca retailerii sa raspunda acestor asteptari prin transparenta si oferte reale, pentru a castiga increderea si loialitatea consumatorilor”.
Fragmentare festiva: gasirea unui echilibru intre magazinele fizice, comertul digital si logistica
Studiul arata ca magazinele fizice sunt in continuare locul unde majoritatea consumatorilor respondenti (68%) intentioneaza sa isi faca cumparaturile in acest sezon de sarbatori. Multi consumatori doresc sa vada, sa atinga si sa interactioneze fizic cu un produs inainte de a face o achizitie. In aceasta privinta, magazinele ofera un nivel de incredere care este greu de reprodus in spatiul digital.
Cu toate acestea, experienta digitala evolueaza rapid, iar consumatorii abili si avizati sunt dispusi sa faca trecerea de la un canal la altul pentru a beneficia de oferta ideala.
Preferintele Generatiei Z prefigureaza viitorul: cadouri pentru sine si cumpararea de produse durabile si second-hand
Consumatorii tineri vor fi, probabil, cei mai activi cumparatori in acest sezon de sarbatori. De fapt, aproximativ 40% dintre respondentii din Generatia Z intentioneaza sa isi sporeasca cheltuielile in aproape toate categoriile, de la imbracaminte, la tehnologie si experiente.
Generatiile mai tinere acorda prioritate produselor care sunt organice sau sunt obtinute in mod durabil, ei cautand in mod activ, mai mult decat oricare alta generatie, marcile armonizate cu valorile lor. Mai bine de o treime dintre respondentii din Generatia Z (35%) intentioneaza sa cumpere articole second-hand drept cadouri, fie pentru a-si conserva bugetul, fie pentru a investi in produse de calitate mai inalta pe care nu si le-ar permite daca ar fi noi. Unele marci deja valorifica aceasta tendinta infiintand sau investind mai mult in platforme de revanzare a propriilor produse.
Una dintre oportunitatile pe care le au companiile in acest sezon de sarbatori este sa satisfaca asteptarile Generatiei Z in materie de confort. Exista o probabilitate mai mare ca membrii acestei generatii sa aprecieze optiunile mai rapide, transportul gratuit si intervalele de livrare flexibile, comparativ cu celelalte generatii. De exemplu, 40% dintre respondentii din Generatia Z apreciaza livrarea in doua ore sau in aceeasi zi, comparativ cu doar 25% dintre cei din grupa de varsta 60-65 de ani.
Desi aceste asteptari sunt dificil de satisfacut intr-un mod in care sa fie si profitabil, acestea reprezinta in acelasi timp si oportunitati. Aproape jumatate dintre respondentii din Generatia Z au declarat ca ar achizitiona ceva pentru sine, atunci cand fac cumparaturi online pentru a atinge un prag valoric pentru transport gratuit, comparativ cu 35% dintre respondentii in varsta de peste 60 de ani. Companiile care isi adapteaza pragurile valorice pentru transport gratuit tinand cont de acest aspect pot stimula achizitii suplimentare si isi pot spori marjele de profit.
***
Despre EY Romania
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2024. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.
Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.
Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com
Despre studiu
Obiectivul acestui sondaj a fost de a urmari sentimentul si comportamentele consumatorilor legate de sezonul festiv de la sfarsitul anului. Sondajul include opiniile a 13.000 de respondenti din Argentina, Australia, Austria, Brazilia, Canada, China, Franta, Germania, India, Italia, Japonia, Mexic, Noua Zeelanda, Africa de Sud, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Marea Britanie si SUA si s-a derulat in perioada 24 septembrie - 7 octombrie 2024.