loader
Studiu Deloitte: producatorii de bunuri de consum au ca obiectiv cresterea veniturilor in 2022

Studiu Deloitte: producatorii de bunuri de consum au ca obiectiv cresterea veniturilor in 2022

Inflatia, sincopele din aprovizionare si forta de munca, principalele provocari

Majoritatea reprezentantilor companiilor multinationale care activeaza in industria bunurilor de larg consum (93%) si-au stabilit ca principal obiectiv, anul acesta, cresterea veniturilor comparativ cu anul anterior, ca urmare a deciziilor indraznete adoptate in 2021, care acum dau rezultate, conform studiului Deloitte 2022 Consumer Products Industry Outlook. Acestia estimeaza insa si o serie de provocari generate de persistenta dificultatilor din lanturile de aprovizionare, de tensiunile din piata muncii si de cresterea rapida a costurilor de productie. Pe de alta parte, majoritatea respondentilor considera ca 2022 va marca o batalie pentru mentinerea increderii - 95% dintre acestia spun ca organizatiile care beneficiaza de o incredere ridicata din partea consumatorilor sunt mai rezistente.

Conform studiului, cel putin jumatate dintre companii se asteapta la o crestere a marjelor operationale anul acesta, in ciuda majorarii costurilor. Totusi, provocarile existente ar putea limita capacitatea industriei de a obtine rezultatele asteptate. Noua din zece participanti la studiu considera ca sincopele din lanturile de aprovizionare reprezinta cea mai mare amenintare pentru crestere, iar sase din zece spun ca deficitul de forta de munca afecteaza deja perspectivele pentru acest an.

Studiul mai arata ca 90% dintre companiile producatoare de bunuri de consum estimeaza ca se vor confrunta cu majorari de costuri in 2022, pe fondul cresterii inflatiei, iar opt din zece spun ca vor transfera partial costurile suplimentare in preturi. Insa doar jumatate (54%) cred ca preturile pot fi majorate fara a afecta cererea din partea consumatorilor, sugerand ca unii dintre ei nu vor putea sau nu vor fi dispusi sa plateasca mai mult pentru aceleasi produse.

In prezent, inflatia este un fenomen cu care se confrunta toate economiile lumii, inclusiv cea europeana, iar in industria bunurilor de consum, direct responsabila pentru preturile finale platite de consumatori, fenomenul este cel mai vizibil. In Romania, companiile din domeniu beneficiaza insa de o cerere ridicata din partea populatiei. Potrivit celor mai recente date ale BNR, ramurile producatoare de bunuri de consum, in special de uz curent, grevate mai putin intens de criza componentelor, au inregistrat, in trimestrul trei al anului trecut, cele mai favorabile ritmuri de crestere. Pentru acest an, autoritatile estimeaza o evolutie pozitiva a consumului privat (+4,5%), aspect incurajator pentru industrie”, a declarat Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania, si Liderul industriei de retail si bunuri de larg consum.

Pentru mentinerea sau sporirea increderii consumatorilor si a celorlalti colaboratori, companiile din domeniu intentioneaza sa actioneze pe trei directii – imbunatatirea transparentei, intensificarea digitalizarii si modernizarea relatiilor de munca. In general, companiile simt ca pierd increderea consumatorilor atunci cand nu sunt deschise si transparente (90%), cand nu intrunesc asteptarile cu privire la protectia mediului, implicare sociala si guvernanta –ESG - (84%), cand lipsa de personal afecteaza calitatea produselor (79%) sau cand preturile cresc nejustificat de mult (76%).

De altfel, noua din zece respondenti spun ca industria trebuie sa faca eforturi mai mari pentru a pastra increderea consumatorilor.

In final, studiul prezinta si cinci idei care au potentialul de a schimba industria in urmatorii zece ani. Acestea sunt intensificarea vanzarilor de bunuri digitale (multi considera conceptul metavers ca nefiind un loc, ci un moment in timp, in care consumatorii incep sa pretuiasca mai mult componentele vietii lor digitale, decat a celei fizice), automatizarea cumparaturilor recurente (77% dintre participantii la studiu considera ca este o evolutie posibila in urmatorii zece ani), digitalizarea ambientala (bunuri de uz casnic obisnuite activate de un pachet de servicii digitale, care ar putea lua viata in mediul automat atunci cand consumatorii le folosesc), fabrica de proximitate, reaparuta ca urmare a interesului pentru lanturile de aprovizionare mai scurte, si viziunea post-consum, conform careia consumatorii vor lua mai multe decizii de cumparare bazate pe durabilitate, din considerente de mediu si/sau de protejare a resurselor ori din cauza preturilor in crestere.

Studiul Deloitte 2022 Consumer Products Industry Outlook a fost efectuat in randul a 100 de companii multinationale producatoare de alimente si bauturi, bunuri de uz casnic, ingrijire personala si imbracaminte, cu venituri cumulate de peste un miliard de dolari.

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente in topul Fortune Global 500® sunt clienti Deloitte, prin intermediul retelei sale globale de firme membre care activeaza in peste 150 de tari si teritorii, oferind resurse internationale, perspective locale si servicii de cea mai inalta calitate pentru a aborda provocari de business complexe. Obiectivul Deloitte este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor peste 345.000 de profesionisti ai sai.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 2.600 de profesionisti.

Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

© 2022. Pentru informatii, contactati Deloitte Romania

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL