Cheltuielile de sarbatori vor fi mai mari cu aproximativ 8% anul acesta, comparativ cu anul 2023, in principal din cauza cresterii preturilor, anticipata de 70% dintre consumatori, dar si pe fondul asteptarilor rezervate ale cumparatorilor cu privire la evolutia economiei in anul care urmeaza (doar 43% sunt optimisti), potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2024. In contextul scumpirilor estimate, cumparatorii manifesta prudenta, astfel ca multi intentioneaza sa renunte la cadouri pentru ei (ponderea celor care planuiesc astfel de cheltuieli a scazut intr-un an cu 16 puncte procentuale, la 32%) sau sa se orienteze catre branduri mai ieftine (62%), comercianti mai accesibili (48%) sau catre marcile proprii ale retailerilor (40%). In plus, tot mai multi urmaresc perioadele cu oferte promotionale (75% fata de 61% in 2023).
Cu toate acestea, participantii la studiu spun ca isi aleg comerciantul de la care cumpara in functie de calitatea produselor (39%), de nivelul preturilor (37%) si de varietatea ofertei (35%).
Totodata, in acest sezon se remarca o crestere semnificativa a cheltuielilor de sarbatori pentru experiente (in urcare cu 16 puncte procentuale fata de 2023), cum ar fi evenimente, activitati diverse si oportunitati de socializare cu cei dragi (inclusiv organizarea de petreceri acasa - 25%), in timp ce sumele alocate cadourilor scad usor (cu 3 puncte procentuale fata de anul precedent), iar cele pentru decoratiuni cresc (plus 9% fata de anul precedent).
In privinta cadourilor, hainele si accesoriile conduc in preferintele cumparatorilor ca suma alocata (desi in scadere cu 10 puncte procentuale), cardurile cadou pierd si ele teren (minus 12 pp fata de anul trecut), iar patru din zece intentioneaza sa ofere daruri sub forma de experiente.
„Cresterea preturilor ii ingrijoreaza si pe consumatorii din Romania, dat fiind ca inflatia anuala ramane ridicata in tara noastra, in jur de 5%, fata de media Uniunii Europene de 2,3%, conform celor mai recente date Eurostat. Iar prognozele oficiale indica mentinerea inflatiei peste tinta Bancii Nationale a Romaniei, pe o perioada mai lunga de timp. Prudenta cumparatorilor afecteaza evolutia consumului, sector care contribuie semnificativ la cresterea economica in Romania. In aceste conditii, in care cumparatorii pun un accent mai mare pe pretul produselor decat pe marca, retailerii trebuie sa se concentreze pe consolidarea programelor de atragere si mentinere a clientilor in portofoliu, dar si pe investitiile necesare pentru a oferi experiente omnichannel (care integreaza multiple canale de interactiune, fizice si virtuale), astfel incat clientii sa beneficieze de oferte avantajoase si de confort in timpul cumparaturilor”, a declarat Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania, si Liderul industriei de retail si bunuri de larg consum.
Peste 70% dintre cumparatori prefera magazinele online pentru ca ii ajuta sa economiseasca timp (74%) si bani (60%), le ofera o gama variata de optiuni (68%) si o mai mare disponibilitate (64%). In schimb, in magazinele fizice (preferate de 55%), cumparatorii apreciaza faptul ca pot verifica direct calitatea produsului (63%), beneficiaza de consiliere din partea vanzatorilor (62%) si au parte de socializare (52%).
La randul lor, liderii companiilor din retail se asteapta la o crestere a vanzarilor in acest sezon de sarbatori (80% dintre acestia), sustinuta de intensificarea traficului atat in magazine, cat si pe canalele online. Pe de alta parte, 76% dintre acestia cred ca majoritatea consumatorilor vor pune un accent mai mare pe pretul produsului, in detrimentul loialitatii fata de marca.
Studiul Deloitte Holiday Retail Survey 2024 a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.100 de consumatori din SUA si 45 de lideri din companii de retail care au, in proportie de peste 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.
Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta fiscala si juridica, consultanta, consultanta financiara si managementul riscului catre aproximativ 90% din companiile prezente in topul Fortune Global 500® si catre mii de companii din sectorul privat. Expertii firmei contribuie la atingerea unor rezultate masurabile si de durata, care ajuta la consolidarea increderii in pietele de capital, care permit companiilor sa se transforme, sa prospere si sa deschida calea catre o economie mai puternica, catre o societate mai echitabila si o lume sustenabila. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acopera peste 150 de tari si teritorii. Obiectivul sau este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor aproximativ 460.000 de profesionisti la nivel mondial.
Deloitte Romania este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta si managementul riscului, consultanta financiara, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a 3.200 de profesionisti.
Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.