Datele celui mai recent sondaj eJobs arata ca 75,6% dintre angajatii si candidatii respondenti au fost semnificativ afectati de cresterile de preturi din ultima perioada. 20,9% au fost afectati intr-o oarecare masura, 2,1% doar intr-o mica masura, iar 1,4% deloc. Cel mai puternic impact l-a avut cresterea tarifelor la utilitati, dupa cum au mentionat 89,2% dintre respondenti. Majorarea preturilor la alimente si bauturi a lovit in 85,6% dintre respondenti, iar 40,7% au resimtit cel mai mult impactul scumpirilor in cheltuielile aferente transportului (combustibil, transport in comun etc.).
„Ecoul acestor schimbari nu a intarziat sa apara. Deja 72% dintre cei care au luat parte la sondaj au spus ca au redus cheltuielile non-esentiale. 36,7% au renuntat la iesirile in oras, 24,3% au decis sa isi cumpere haine mai rar, iar 21,4% au pus pe pauza planurile de vacanta, pentru un orizont nedeterminat de timp. O tranzitie interesanta, care apare in 29% dintre raspunsuri, este legata de schimbarea brandurilor pe care le foloseau in mod obisnuit cu altele similare, dar dintr-o categorie inferioara de pret. 20,3% au amanat planurile de a face o achizitie importanta, precum o casa sau o masina. Practic, vedem ajustari pe aproape toate palierele, fie ca este vorba despre cheltuieli semnificative sau de cele alocate produselor si serviciilor uzuale”, spune Ana Calugaru, Head of Communications in cadrul eJobs, cea mai mare platforma de comunicare online din Romania. Doar 3,3% spun ca nu a fost necesar sa faca niciun fel de ajustare in stilul de viata si in comportamentul de consum, iar 8% nu au facut pana acum nimic in acest sens, dar intentioneaza sa implementeze anumite taieri de cheltuieli.
Pe acest fond, 65% declara ca ar fi dispusi sa renunte la beneficiile extrasalariale pe care le primesc in schimbul unui salariu mai mare, care sa acopere inflatia. Asta si in contextul in care doar 4,8% au purtat discutii cu angajatorul lor despre o posibila marire de salariu, in ultima perioada, si au si primit-o. 30,8% nu au primit un salariu mai mare, desi au solicitat, iar 24,1% planuiesc sa discute despre acest lucru cu angajatorul in perioada urmatoare. Daca ne referim strict la intervalul al ultimelor 12 luni, 63,4% spun ca nu le-a crescut salariul deloc, 25,3% au primit o majorare, dar mai mica decat nivelul inflatiei, iar pentru 5,7% plusul a fost mai mare sau egal cu inflatia.
Impactul economic al ultimelor luni a fost suficient de puternic pentru candidatii si angajatii din piata incat sa-i determine pe 41,3% dintre cei care au luat parte la sondaj sa isi doreasca un job nou si sa se afle, in acest moment, in cautarea unui nou loc de munca. 33,2% sunt dispusi sa faca o schimbare doar pentru un salariu mult mai mare decat cel actual, in timp de 11,4% sunt multumiti de jobul pe care il au si nu planuiesc o mutare in viitorul apropiat. Exista si o alta categorie de candidati activi (14,1%) care vor un nou loc de munca dintr-un cumul de motive, nu doar cel salarial. Pentru jumatate dintre cei care se afla in cautarea unui nou job, salariul reprezinta cel mai important criteriu in functie de care vor accepta o eventuala oferta de angajare.
Inclusiv raportarea la munca remote s-a schimbat in noul context economic. Daca pana anul acesta candidatii isi doreau sa poata lucra si de acasa pentru a putea sa-si gestioneze mai bine timpul, acum principalul motiv pentru care se uita catre joburile remote este acela ca i-ar ajuta sa cheltuiasca mai putin pe transport, masa de pranz la birou sau haine. Mai mult decat atat, pusi in fata ipotezei de a se angaja pe un salariu mai mare, chiar daca asta ar insemna mai putin timp liber, 33,8% ar accepta fara sa stea pe ganduri, iar 33,9% ar accepta doar daca ar fi vorba despre o diferenta salariala substantiala. 32,4% ar refuza, argumentand ca timpul liber este mai important pentru ei.
„I-am intrebat pe cei care au luat parte la sondaj ce solutii au adoptat pentru a face fata mai usor avalansei de cresteri a preturilor la produse si servicii, iar majoritatea (58,5%) a raspuns ca nu a incercat sa-si creasca veniturile, ci sa reduca o parte din cheltuieli. 44,6% si-au cautat un job cu un salariu mai mare, 22,1% au cerut o majorare salariala la jobul actual, 13,8% au investit bani in actiuni sau fonduri de investitii, 13,7% au inceput o activitate de freelancing sau un proiect personal, iar 13,5% si-au luat un al doilea job, part time”, explica Ana Calugaru. De altfel, 40,3% spun ca au un buget lunar pe care il folosesc ca reper pentru a-si monitoriza cheltuielile, dar nu il respecta de fiecare data, 14,6% nu au un buget pe care isi impun sa il respecte, iar 14,1% nu au, dar intentioneaza sa apeleze la aceasta metoda. 31% au stabilit un buget lunar de la care nu se abat.
In ceea ce priveste proiectiile economice pe care le au pentru urmatoarele 6 – 12 luni, 73,4% nu cred ca situatia economica se va imbunatati. Doar 17% au perspective optimiste.
Sondajul a fost realizat pe un esantion de 1.150 de respondenti, in luna septembrie.
***
Despre eJobs
eJobs este platforma de locuri de munca din Romania care verifica manual toate anunturile si companiile. Pe eJobs ai anunturi cu salarii afisate, joburi din toate domeniile si industriile, locuri de munca remote si in strainatate. In plus, pe platforma noastra gasesti o multime de articole si sfaturi de cariera, dar si un calculator salarial numit Salario unde iti poti compara salariul actual si prin care poti vedea daca esti platit corect. Pentru recrutori si angajatori, eJobs ofera acces la o baza de peste 5 milioane de CV-uri, precum si o multime de solutii de recrutare eficiente. Pe langa anunturi de angajare si cautarea in baza de date, prin eJobs poti avea acces in plus la campanii de recrutare digitalizata sau chiar la solutii super personalizate prin agentia de recrutare Skilld. Mai mult, tot datorita eJobs, expertii in resurse umane au acces la We Are HR, platforma de continut dedicata specialistilor in HR si managerilor.