Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Studiu Deloitte: 75% dintre parinti considera pretul mai important decat brandul in cazul produselor necesare pentru inceperea anului scolar | DoingBusiness.ro
loader
Studiu Deloitte: 75% dintre parinti considera pretul mai important decat brandul in cazul produselor necesare pentru inceperea anului scolar

Studiu Deloitte: 75% dintre parinti considera pretul mai important decat brandul in cazul produselor necesare pentru inceperea anului scolar

Studiul arata preocuparile parintilor cu privire la situatia financiara personala – 83% estimeaza ca aceasta va ramane neschimbata sau se va deteriora fata de anul trecut

Parintii iau in calcul variante de optimizare a bugetului alocat cumparaturilor pentru inceperea anului scolar, astfel ca 75% (fata de 67% in 2024) spun ca vor schimba brandul cu unul mai ieftin daca cel dorit devine scump, 65% vor cumpara de la magazine mai accesibile in locul celor preferate, iar 51% vor alege marcile private in defavoarea celor cu notorietate, pentru a economisi bani, reiese din studiul Deloitte back-to-school 2025. Comportamentul are la baza preocuparile parintilor cu privire la situatia financiara personala – 83% estimeaza ca aceasta va ramane neschimbata sau se va deteriora fata de anul trecut -, la perspectivele de incetinire a economiei (54%) si potentialele cresteri de preturi (52%).

In aceste conditii, bugetul estimat pentru astfel de cumparaturi ramane apropiat de cel de anul trecut (echivalentul a 570 de dolari/copil, cu 14 dolari mai putin decat in 2024), iar piata totala se mentine in jurul a 31 de miliarde de dolari. Anul acesta, parintii vor plati mai mult pentru haine si accesorii (+6%), dar vor reduce cheltuielile cu rechizitele (-3%) si cu produsele de tehnologie - computere, terminale electronice sau abonamente digitale (-8%).

Cu toate acestea, cei cu venituri mici se asteapta sa cheltuiasca mai mult cu 10% fata de anul trecut pe produse destinate scolii, din cauza cresterii preturilor, in timp ce cei cu venituri medii si ridicate estimeaza ca vor cheltui mai putin (-7%, respectiv -9%).

Pe de alta parte, 90% dintre parinti (fata de 86% in 2024) planuiesc sa isi inscrie copiii la activitati extrascolare, pentru care estimeaza, insa, ca vor cheltui mai putin, in medie, decat anul trecut (532 de dolari pentru fiecare copil fata de 582 de dolari in 2024). Acestia sustin ca astfel de activitati sunt importante pentru ca le dezvolta copiilor abilitati care nu pot fi inlocuite de inteligenta artificiala (83%), sunt benefice pentru sanatatea mintala a acestora (87%) si le ocupa timpul cand ei sunt la munca (55%).

Pentru realizarea cumparaturilor, 83% dintre parinti (fata de 77% in 2024) aleg magazinele generaliste – mass merchants - si pe cele online (68%). Magazinele fizice sunt preferate pentru achizitia de mobila (70%) si haine si accesorii (58%), iar cele online pentru dispozitive electronice (71%), computere (69%) si rechizite scolare (54%). Totodata, 71% dintre parinti sunt dispusi sa astepte mai mult pentru livrare, pentru a beneficia de gratuitate.

In acelasi timp, creste ponderea celor care intentioneaza sa utilizeze retelele sociale pentru cumparaturile de scoala (41% fata de 33% in 2024), cei mai activi din acest punct de vedere fiind reprezentantii Generatiei Z (75%). O treime dintre participantii la studiu spun ca vor folosi inteligenta artificiala, inclusiv generativa, la cumparaturi, in principal pentru a compara preturile si a identifica mai usor ofertele. Pe de alta parte, 32% dintre parinti au mai mare incredere in recomandarile influencerilor decat in informatiile oferite de comercianti.

Rezultatele studiului indica faptul ca pretul devine principalul criteriu in achizitionarea produselor pentru inceperea scolii, dat fiind ca parintii sunt tot mai preocupati de gestionarea eficienta a bugetelor in actualul context economic marcat de incertitudine in majoritatea economiilor lumii. Constrangerile bugetare cu care se confrunta statele determina si consumatorii europeni sa abordeze cu prudenta planurile de cheltuieli, iar cei din Romania cu atat mai mult, avand in vedere revenirea inflatiei pe un trend accelerat de crestere, pe fondul liberalizarii preturilor la energie si al majorarii cotei generale de TVA de la 19% la 21%. Conform prognozelor Bancii Nationale a Romaniei, inflatia anuala va depasi 9% in septembrie 2025, iar la finalul anului se va situa undeva la 8,8%. Astfel, comerciantii trebuie sa isi ajusteze politica de preturi pentru a ramane relevanti pentru clientii aflati in cautarea celor mai avantajoase oferte”, a declarat Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania, si Liderul industriei de retail si bunuri de larg consum.

Protejarea mediului continua sa preocupe mai mult de trei sferturi dintre parinti (37%), insa si acestia pun pe primul loc pretul cand iau in calcul cumpararea unui produs sustenabil. Totodata, 33% ar cumpara produse la mana a doua cand sunt disponibile si doar 18% cauta activ produse sustenabile si sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru ele.

Studiul Deloitte back-to-school 2025, ajuns la cea de-a 18-a editie, este realizat pe baza unui sondaj derulat in randul a circa 1.200 de parinti din Statele Unite ale Americii cu copii de scoala.

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta fiscala si juridica, consultanta, consultanta financiara si managementul riscului catre aproximativ 90% din companiile prezente in topul Fortune Global 500® si catre mii de companii din sectorul privat. Expertii firmei contribuie la atingerea unor rezultate masurabile si de durata, care ajuta la consolidarea increderii in pietele de capital, care permit companiilor sa se transforme, sa prospere si sa deschida calea catre o economie mai puternica, catre o societate mai echitabila si o lume sustenabila. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acopera peste 150 de tari si teritorii. Obiectivul sau este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor aproximativ 460.000 de profesionisti la nivel mondial.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta si managementul riscului, consultanta financiara, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a 3.200 de profesionisti.

Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati Deloitte.ro.

 

© 2025. Pentru informatii, contactati Deloitte Romania

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL
   Update cookies preferences