loader
Sectorul de e-commerce va creste in 2021 cu cel putin 30%

Sectorul de e-commerce va creste in 2021 cu cel putin 30%

Cresterea pe zona online a fost de peste 100% in 2020

Accelerat de pandemie, sectorul de e-commerce din Romania a fost estimat la 5,6 miliarde de euro in 2020, conform cifrelor oficiale GpeC si ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online), cu 30% mai mult decat in 2019. Potrivit Ralucai Radu, country manager Answear.ro, sectorul de e-commerce va creste cu cel putin 30% si in acest an.

Cum se vad schimbarile din e-commerce, retail si logistica produse anul trecut din perspectiva jucatorilor care activeaza in aceste sectoare? Cum ar trebui optimizate procesele logistice si zona de experienta oferita clientului, pentru ca interactiunea dintre acesti actori sa se desfasoare cat mai armonios?

Noriel: cresterea pe zona online a fost de peste 100% in 2020 

Anul 2020 a provocat compania Noriel sa iasa oarecum din tipare. Cu afaceri preponderent offline – 83 de magazine in tara – cea mai mare provocare a fost sa mute business-ul din offline in online. Daca piata online a crescut anul trecut cu 30%, cresterea pe zona online a fost de peste 100% pentru Noriel.

2020 a fost un an de management de criza. Pandemia ne-a prins pregatiti, pentru ca aveam o infrastructura scalabila, aveam stocuri suficiente si procese logistice scalabile si parteneriate cu firme de curierat care s-au descurcat extrem de bine sa realizeze livrarile. Ne doream o experienta de omnichannel foarte bine pusa la punct. Clientii au ramas alaturi de brand si au inceput sa cumpere din online. Jucariile si jocurile au fost modalitati esentiale de a petrece timp de calitate cu familia”, a declarat Cristina Popa, Board Member & E-commerce Director Noriel, in cadrul unui webinar e-commerce organizat de Postis, primul start-up LogTech din Romania.

Pandemia a accelerat planurile de business ale Noriel si, in general, proiectele majore au fost puse in practica, unul dintre acestea fiind implementarea platformei Postis, pentru optimizarea proceselor de livrare. Deschiderile de magazine au fost, insa, amanate.

Tot anul trecut, Noriel a lansat un supermarket online, a dezvoltat categoria de carti si a introdus una cu tematica sportiva, dar si o componenta de travel, cu produse conexe universului copiilor.

Conform Cristinei Popa, anul 2021 a inceput relativ bine pentru companie, pe online cresterile se pastreaza destul de mari, insa offline-ul inca sufera.

„In prezent, se observa o imbinare frumoasa intre offline si online. Incepe sa creasca partea de click & collect – clientii isi aleg produsele online si le ridica din magazine. Daca inainte de pandemie ponderea online era destul de mica, acum am ajuns la doua cifre. Traficul pe mobil a fost peste 80% anul trecut si s-a mentinut la cote ridicate. In ceea ce priveste categoriile de produse, in 2020 am observat o crestere a vanzarilor de jocuri si a consumabilelor pentru bebelusi (pampersi, biberoane, lapte praf etc.). Anul acesta, ne-am intors la aceleasi tendinte din 2019 si nu mai vedem aceleasi accelerari ale acestor categorii”, mai spune Cristina Popa.

Investititiile Noriel in perioada urmatoare sunt directionate catre implementarea unei solutii CRM si catre diversificarea metodelor de livrare care sa-i asigure companiei o scadere a ratei de retur.

Online-ul reprezinta 60% din vanzarile Nemira

Pentru editura Nemira, luna martie a anului trecut a adus o scadere a vanzarilor de 70-80%, odata cu inchiderea librariilor. Daca inainte de pandemie, 50% din cifra de afaceri venea din vanzarile online, in prezent ponderea este de 60% din vanzari. Cu toate acestea, oricat de mult a crescut zona de online, aceasta nu a putut compensa vanzarile din librarii.

Am avut foarte multe scenarii pe care le-am activat. Am pastrat o legatura foarte stransa cu comunitatea de cititori si acest lucru ne-a ajutat foarte mult, pentru ca am reusit sa recrutam cititori noi in online. Am accesat toate proiectele care erau pe lista de nice to have si am investit timp si resurse in aceste idei, exploatand la maximum tot ce s-a putut, luand decizii foarte rapid”, precizeaza Catalina Nicolau, Project Manager Nemira Publishing House, in cadrul unui webinar e-commerce organizat de Postis, primul start-up LogTech din Romania.

Targurile de carte – un moment prielnic de intalnire cu cititorii fata in fata – au fost amanate si mutate in online. Desi s-a pierdut din interactiune, au putut astfel participa cititori atat din tara, cat si din strainatate.

Am amanat multe titluri noi, insa din toamna am reluat toata productia. Am crescut focusul pe online, am extins capacitatea de fulfillment si am diversificat solutiile de livrare prin intermediul platformei Postis. In online, avem mereu cate 3-4 proiecte in paralel si le vom continua”, a adaugat Catalina Nicolau.

Catalina Nicolau crede ca romanii au inceput sa aiba mai multa incredere in cumparaturile online. Pe perioada lockdown-ului, platile online cu cardul au crescut. In acest an, spre deosebire de anul trecut, primele luni din an au inregistrat cresteri ale vanzarilor.

Editura Nemira se va concentra in perioada urmatoare pe imbunatatirea proceselor logistice si pe experienta oferita clientilor.

Postis: diversificarea metodelor de livrare, una dintre tendintele din e-commerce si retail in 2021

Pandemia a ajutat start-up-ul LogTech Postis sa accelereze proiectele pe care le avea in plan. In 2020 si 2021, Postis a incheiat mai multe parteneriate cu platforme de e-commerce, portofoliul extinzandu-se, pe langa companii mari, si cu clienti mai mici, antreprenoriali, care au fost ajutati sa-si inceapa activitatea de vanzare in online.

Nevoia de trecere rapida in online si de diferentiere a deschis apetitul pentru digitalizare si optimizare. Au venit catre noi companii care doreau sa-si creeze o amprenta in e-commerce – cum ar fi zona pharma, brico, fresh food sau zona de cosuri cadou – dar si antreprenori care aveau nevoie de know-how pentru a se conecta si a-si lansa business-ul. Au constientizat necesitatea digitalizarii, si-au dat seama ca trebuie sa se diferentieze in piata si au gasit acest lucru la Postis”, a spus Valerica Motoc, Business & Sales Development Postis.

Anul trecut, compania a dezvoltat un Widget, un instrument online pe care il pune la dispozitia magazinelor online cu care lucreaza, prin care acestea isi pot diversifica metodele de livrare pe care le ofera clientilor.

Am observat la inceputul acestui an o nevoie a clientilor de a diversifica metodele de livrare, atat in ceea ce priveste partenerii de livrare (curieri, transportatori etc.), cat si ca metode de livrare alternative – pick-up point, livrari express sau programate, lockere. Peste 80% dintre companiile cu care lucram iau in calcul extinderea metodelor de livrare pentru clientii lor. Cea mai mare pondere pentru astfel de solutii de livrare apare in randul segmentelor fresh food, cosuri cadou, carti, bijuterii cosmetice”, adauga Valerica Motoc.

Planurile Postis pentru acest an includ extinderea in afara tarii si dezvoltarea continua a  platformei pentru a deveni un one-stop-shop din perspectiva livrarilor pentru retaileri.

Autori

foto
POSTIS EXPRESS SA