Romanii sunt lideri regionali in ceea ce priveste numarul de persoane care detin mai mult de un smartphone si il utilizeaza timp de minimum 4 ore pe zi, arata studiul Mastercard Impactul Inovatiei.
Astfel, dintre cele 23 tari analizate in cadrul studiului, Romania, alaturi de Bulgaria, au aratat cel mai mare potential de dezvoltare al segmentului de plati mobile.
In prezent, doar un roman din 25 a declarat ca efectueaza plati de pe mobil, insa procentul celor care au afirmat ca ar prefera sa utilizeze smartphone-ul pentru plati este semnificativ mai mare, respectiv de 69%.
Si la nivelul intregii Europe Centrale si de Est smartphone-ul este dispozitivul cu cel mai mare potential de a inlocui cardul ca metoda de plata preferata, 8 din 10 consumatori din regiune indicand acest dispozitiv ca fiind instrumentul lor preferat de plata, dupa card.
“Am afirmat adesea ca potentialul pietei locale este unul deosebit, astfel ca nu suntem surprinsi sa descoperim ca Romania este lidera detasata a regiunii in materie de adoptie a smartphone-urilor. Ne bucura sa vedem tendinta de diversificare a utilizarii dispozitivelor mobile, inclusiv in zona de plati. Pentru noi este esential sa le furnizam consumatorilor de pretutindeni experienta de plata pe care si-o doresc si de aceea vom continua sa contribuim la diversificarea orizontului metodelor de plata electronica la care au acces romanii” a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager, Romania, Mastercard.
Studiul a identificat romanii ca fiind cei mai optimisti dintre europeni cu privire la efectul pozitiv al inovatiei asupra societatii – 82% dintre acestia cred ca inovatia este benefica pentru societate, un procentaj mai ridicat decat in tari dezvoltate, precum Franta (64%), Germania (70%) sau Marea Britanie (74%). In mod surprinzator, studiul releva faptul ca romanii cu varsta intre 40 si 50 ani sunt mai optimisti cu privire la impactul inovatiei asupra societatii decat cei cu varste intre 20 si 29 ani.
Principalele domenii unde respondentii romani au aratat ca si-ar dori sa vada mai multa inovatie sunt sistemul de educatie (53%), transportul public (47%) si sistemul de sanatate (44%).
“Europa Centrala si de Est are, in general, o deschidere foarte mare fata de digitalizarea serviciilor financiare. Anumite piete, precum Romania si Bulgaria, s-au remarcat prin numarul mare de consumatori interesati de adoptia serviciilor de plata digitale, iar acest comportament speram sa fie un model pentru alte tari din regiune” a declarat George Simon, Division President, Europa Centrala si de Est, Mastercard.
Studiul a analizat inclusiv metoda favorita de autentificare a tranzactiilor, descoperind preferinte similare in ceea ce priveste utilizarea amprentei utilizatorului, validarea printr-un cod unic de autorizare primit prin SMS si traditionalul cod PIN. Astfel, in mod interesant, romanii par a fi pregatiti sa renunte la utilizarea codului PIN pentru autorizarea platii cu cardul – doar 29% dintre respondenti au indicat aceasta metoda, in timp ce 37% sunt mai interesati de autentificarea biometrica (30% amprenta si 7% selfie), iar 33% ar prefera sa primeasca prin SMS un cod unic pentru autorizarea fiecarei tranzactii.
“Studiul Mastercard este unic, intrucat asigura o explorare a transformarii digitale a societatii. Acest studiu arata ca regiunile emergente tind sa fie mai optimiste, cand vine vorba de potentialul tehnologiilor digitale de a le imbunatati nivelul de trai. Acest comportament este natural, dat fiind ca locuitorii tarilor mai dezvoltate au deja acces la cele mai noi tehnologii si, astfel, nu le mai asociaza cu o imbunatatire a nivelului de trai, sau poate ca au fost deja expusi la anumite efecte potential negative” a declarat Dr. Carsten Sorensen, Profesor Asociat, in Inovatie Digitala in cadrul London School of Economics and Political Science (LSE).
Studiu a fost derulat de catre IPSOS Research pentru Mastercard pe parcursul verii anului 2016 si a compilat date din 23 tari, respondentii fiind utilizatori de internet si posesori ai unui cont bancar, cu varste cuprinse intre 20 si 50 ani.