loader
Retailul la reset. De la supravietuirea in criza la cresterea in conditii de piata incerte

Retailul la reset. De la supravietuirea in criza la cresterea in conditii de piata incerte

Intreruperea activitatii marilor centre comerciale si limitarea miscarii populatiei reduc semnificativ accesul la clienti pentru tot mai multe afaceri

Situatiile de criza si nevoia de transformare

In aceasta perioada, pandemia COVID-19 scoate in evidenta toate punctele de ineficienta si risc din modul in care functioneaza economia in ansamblu si fiecare companie in particular, iar criza generata accentueaza efectul deciziilor gresite din trecut sau amanarea unor decizii legate de transformare si tehnologizare.

Lanturile logistice sunt sub o presiune mai mare ca oricand. Masurile pentru limitarea raspandirii infectiilor luate de autoritatile din tarile de provenienta a materiilor prime si produselor genereaza intreruperi de productie si ruperi de stocuri. Impunerea unor controale mai stricte la granita si reguli limitative pentru transportul de persoane si marfuri duc la termene mai lungi de livrare. Procesele dependente de prezenta umana, precum transportul, fulfillmentul si vanzarea in magazine fizice necesita masuri suplimentare de protectie si stabilirea unor redundante care sa elimine riscul de contaminare si sa limiteze expunerea in situatia intrarii in carantina. Incertitudinile legate de starea economiei si siguranta locurilor de munca dupa iesirea din perioada critica reduc disponibilitatea oamenilor sa faca achizitii pe termen lung sau de valori mari. Nu in ultimul rand, intreruperea activitatii marilor centre comerciale si limitarea miscarii populatiei reduc semnificativ accesul la clienti pentru tot mai multe afaceri.

Toate aceste efecte sunt amplificate de faptul ca nu exista un orizont clar de timp pentru iesirea din criza COVID-19 si nici certitudinea ca odata depasita, aceasta nu va reveni. Chiar daca unele state deja au inceput sa relaxeze masurile de izolare si distantare sociala, altele anticipeaza valuri secundare de imbolnaviri. Situatiile speciale se vor putea repeta oricand, ceea ce schimba focusul pe care orice manager ar trebui sa-l aiba, dinspre adaptarea pe termen scurt spre transformarea strategica pe termen mediu si lung. Prioritara devine nu doar supravietuirea in urmatoarele luni, ci capacitatea de dezvoltare si crestere in conditii nu intotdeauna favorabile.

Solutia pentru adaptarea rapida sunt platformele digitale

In situatii speciale, rezilienta la conditii in schimbare, asigurarea lanturilor de aprovizionare, capacitatea companiilor de a-si adapta rapid modul de lucru si de relationare cu clientii sunt critice pentru supravietuire.

Tehnologiile digitale joaca un rol important in strategia oricarui comerciant care nu-si propune doar sa supravietuiasca de la o zi la alta. Digitalizarea ajuta la simplificarea proceselor, cresterea eficientei si la reducerea dependentei de operatori umani. Automatizarea permite imbunatatirea capacitatii de adaptare rapida la volume mai mici sau mai mari, fara costuri semnificative. Prin prezenta online, clientii care acum nu mai vin in magazine pot sa cumpere de oriunde s-ar afla.

Tehnologiile digitale au numeroase beneficii pentru orice afacere, dar si cateva dezavantaje. In general, implementarea lor necesita timp, bani si specialisti in IT, iar integrarea lor in procesele de lucru se blocheaza de cele mai multe ori in rezistenta oamenilor la schimbare. In contextul in care conditiile de piata se schimba de la o saptamana la alta, situatia pare fara speranta pentru acei retaileri care nu s-au pregatit din timp. Insa rezolvarea acestor problemele poate veni de la platformele oferite ca serviciu existente deja in piata.

Platforma Postis. Efect imediat, impact pe termen lung

Una dintre solutiile pentru echilibrarea rapida a proceselor offline cu cele online, disponibile pentru companii mari si mici deopotriva, este cea oferita de Postis. Startup-ul de tehnologie a dezvoltat in Romania prima solutie digitala dedicata armonizarii proceselor din intregul lant de distributie pentru cresterea eficientei, predictibilitate completa si transparenta totala.

Infiintata in 2016, compania a dezvoltat o platforma tehnologica ce uneste sisteme ERP, WMS, OMS si TMS si care orchestreaza traficul de date in cadrul lanturilor logistice in vederea optimizarii planificarii de transport. Alocarea celei mai bune optiuni de livrare este efectuata in mod automat pe baza unor seturi complexe de criterii legate de produsul transportat, destinatie, conditiile contractuale sau capabilitatile companiilor de curierat.

Cu o finantare de dezvoltare pana in acest moment de 2 milioane de Euro, Platforma Postis reprezinta si un ecosistem deschis de retaileri, integratori de logistica, e-fulfilleri, operatori de depozite, transportatori, curieri si furnizori de tehnologie, toti integrati pentru a genera standarde de bune practici prin care tranzitul de bunuri din depozite catre magazine, case, birouri sau puncte de distributie devine mai simplu, mai rapid, mai usor, mai ieftin.

In aceasta perioada complicata, tehnologia, experienta si parteneriatele noastre vin in ajutorul companiilor care au nevoie de sprijin. Insa, dincolo de asigurarea unor mijloace de supravietuire in conditii dificile de piata, ne propunem sa ne ajutam clientii sa faca acele ajustari de business care sa ii pregateasca pentru perioada care va urma, ce va fi caracterizata de o cerere crescuta, dar cu clienti care vor avea noi obiceiuri de cumparare. Achizitiile online, plata cu cardul, livrarea la domiciliu, toate aceste transformari care acum au loc de nevoie vor ramane instrumente de baza in arsenalul oricarui retailer care vrea sa se dezvolte.” Mircea Stan, CEO Postis

Printre beneficiile pe care startup-ul de tehnologie le propune companiilor din Romania in aceasta perioada se numara acces gratuit la Platforma Postis, cu integrarea rapida a sistemelor IT proprii cu sistemele furnizorilor de servicii de logistica, e-commerce, curierat si transport. Consultanta, integrarea si setup-ul sunt oferite gratuit. Clientii isi pot limita dependenta de un singur curier si pot asigura redundanta prin utilizarea simultana, din aceeasi interfata, a doua sau mai multe solutii de transport. Prin automatizarea proceselor de fulfillment si a selectiei de livrare creste productivitatea si este redus numarul de oameni care trebuie sa se expuna riscurilor si sa lucreze in teren. Nu in ultimul rand, instrumentele disponibile in platforma permit accelerarea prezentei online si a adoptarii solutiilor de e-commerce.