loader

Recentele modificari la schema de sprijin pentru energia regenerabila din Romania – este chiar atat de rau?

Schema de sprijin pentru energia regenerabila din Romania, in vigoare din 2011 era de asteptat sa fie revizuita periodic pentru a preintampina supracompensarea in proiectele noi din acest domeniu

Modificarile recente sunt cuprinse in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 57/2013 („OUG”) precum si in alte masuri similare.  Potrivit legii, si aceasta Ordonanta va trebui aprobata, cu modificari sau nu, printr-o lege, dar nu se asteapta sa fie luata o astfel de masura decat dupa sfarsitul verii.

 

Ce nu s-a modificat

Trebuie inteles in primul rand ce nu s-a modificat, avand in vedere volumul de comentarii din presa din ultimele luni referitoare la modificarile propuse la schema de sprijin.

 

Desi ANRE - Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei - a raportat in martie 2013 ca nivelele actuale de alocare de certificate verzi pe MWh au condus la supracompensarea unora (dar nu a tuturor) dintre metodele sprijinite de producere a energiei regenerabile, nu a existat o reducere a numarului de certificate verzi pe MWh alocate pentru proiectele noi.

 

OUG va introduce o procedura noua pentru ajustarea acestor nivele de alocare.  Termenele pentru aceste proceduri si discutii cu un membru al consiliului de supraveghere al ANRE sugereaza ca nu se vor face modificari ale nivelelor de alocare cel putin pana la 31 decembrie 2013, si probabil nici pana la 31 martie 2014.  Se asteapta de asemenea ca orice recomandare din partea ANRE privind reducerea nivelelor de sprijin sa specifice in mod normal o data de la care aceste ajustari propuse vor intra in vigoare (daca vor fi aprobate de Guvern).

 

S-a mai propus in proiectul OUG ca marii consumatori de energie sa fie scutiti partial de la obligatia de a cumpara certificate verzi proportional cu cantitatea de energie cumparata, ceea ce ar fi redus cererea de certificate verzi pe piata.  Forma publicata a OUG face ca orice astfel de actiuni sa depinda de obtinerea aprobarii UE.  Avand in vedere faptul ca se investigheaza deja de catre Comisia Europeana daca prevederi similare din Germania reprezinta ajutor de stat ilegal, este indoielnic daca UE va fi vreodata dispusa sa isi dea cu usurinta acordul pentru aceasta propunere.

 

 

Modificari aduse schemei de suport

§  Amanarea certificatelor verzi

Revenind la ce intentioneaza OUG sa schimbe de la 1 iulie 2013, punctul cheie este probabil „amanarea” unui numar de certificate verzi alocate producatorilor de energie eoliana, solara si centrale hidroelectrice mici.  OUG prevede ca certificatele verzi amanate vor fi recuperate in etape incepand cu 1 aprilie 2017 pentru producatorii de energie solara si centrale hidroelectrice mici si cu 1 ianuarie 2018 pentru producatorii de energie eoliana.  In orice caz, recuperarea certificatelor verzi amanate se va incheia pana la 31 decembrie 2020.  Detaliile referitoare la data la care producatorii vor primi certificatele verzi amanate vor fi stabilite de ANRE.

 

Aceste masuri se vor aplica proiectelor existente asa incat trebuie sa se faca diferenta intre acestea si ajustarea nivelelor de certificate verzi alocate proiectelor noi, dupa cum s-a aratat mai sus.

 

Intelegem din discutiile cu un reprezentant principal al ANRE, ca ANRE nu se asteapta ca proiectele sa fie supuse atat amanarii de certificate verzi, cat si unei reduceri a numarului de certificate verzi alocate proiectelor noi, dupa cum este aratat mai sus, dar actuala formulare a OUG este neclara in aceasta privinta.  Discutarea de catre Parlament a amendamentelor si a clarificarilor propuse a fost amanata pana dupa vara, astfel incat se pare ca nu va exista o clarificare definitiva a acestui aspect in urmatoarele luni.  Investitorii in proiecte noi se pot linisti tinand cont de atitudinea afisata de ANRE, dat fiind faptul ca ANRE are rolul de initiator al oricarei propuneri de reducere a nivelelor de alocare pentru proiectele noi.  Este intr-adevar dificil de vazut cum ar putea exista un argument logic ca exista supracompensare atata timp cat alocarile curente de certificate verzi fac obiectul unor amanari partiale.

 

Mecanismul de amanare nu a fost prevazut anterior de legislatia romana privind energia regenerabila si in consecinta nu a fost aprobata de UE atunci cand schema de sprijin a fost analizata ca ajutor de stat.

 

In plus, Romania este parte semnatara a Cartei Energiei si a diferitelor tratate bilaterale privind protectia investitiilor.  Chiar daca eventual sunt emise certificate verzi amanate, beneficiarii ar pierde dreptul de a primi bani din vanzarea acelor certificate verzi la momentul la care se asteptau initial sa fie emise. In plus, pretul de piata obtinut dintr-o eventuala vanzare a certificatelor verzi amanate ar putea fi mai mic decat daca ar fi fost vandute in mod normal.  OUG nu face nicio mentiune privind compensarea pierderilor, asa incat se poate argumenta ca amanarea certificatelor verzi pentru proiectele existente incalca asteptarile legitime ale investitorilor in acele proiecte si ca urmare cerinta ca acesti investitori sa fie tratati corect si echitabil.

 

Ne asteptam ca orice actiune impotriva Romaniei pentru incalcarea acestor obligatii contractuale privind protejarea investitiilor i-ar interesa in primul rand pe investitorii mai mari in proiecte deja existente.  Acesti investitori vor trebui sa dovedeasca faptul ca amanarea certificatelor verzi le-a produs pierderi.  Exista asteptari ca pretul certificatelor verzi va creste, cel putin pe termen scurt, datorita reducerii volumului general de certificate verzi disponibile si a interzicerii cotractelor bilaterale off-market pentru vanzarea si cumpararea de certificate verzi.

 

De aceea se va vedea rapid dupa 1 iulie 2013 daca Transelectrica va incepe sa aplice amanarea de certificate verzi, in pofida lipsei aprobarii UE pentru aceste masuri, si de asemenea care va fi efectul acestei masuri asupra pretului electricitatii precum si al certificatelor verzi.  Deoarece contractele off-market de cumparare de energie sunt deja interzise de ceva timp, piata de energie poate permite de asemenea producatorilor care nu sunt „blocati” de preturi contractuale de energie sa caute preturi de piata mai mari pentru energie pentru a compensa, cel putin partial, orice venit diminuat din vanzarea certificatelor verzi.  Cel putin in acest moment este greu de estimat efectul pe care il va avea de fapt amanarea certificatelor verzi asupra venitului producatorilor de energie regenerabila.

 

 

§  Limitele acreditarii pentru certificate verzi

O alta schimbare importanta este faptul ca acreditarea pentru certificatele verzi va fi acordata numai in masura in care exista capacitate pentru respectiva tehnologie in cadrul planului anual pentru energie regenerabila din Romania.  Noile proiecte care vor fi completate in decursul unui an ar putea astfel sa nu fie acreditate pentru certificate verzi de indata ce sunt date in exploatare.  Cu toate acestea, acest lucru nu pare sa scurteze perioada totala in care astfel de proiecte vor beneficia de alocarea de certificate verzi.

 

In timp ce aceste aspecte pot reprezenta in principal o problema de sincronizare in timp si de flux de numerar, poate exista totusi riscul ca nivelul suportului alocat pentru noile proiecte sa fie redus in perioada dintre darea in exploatare a proiectului si data la care acesta primeste acreditarea.

 

De asemenea, OUG nu contine prevederi pentru abordarea situatiei in care un proiect este acoperit numai de o parte a capacitatii disponibile in cadrul planului national pentru anul respectiv.

 

Aceste probleme pot fi rezolvate de catre ANRE in practica, dar credem ca o abordare mai prudenta ar putea fi dezvoltarea de proiecte mai mici si distincte, decat dezvoltarea unui singur proiect mare.  Aceasta ar trebui sa reduca sansele ca proiectelor sa le fie refuzata acreditarea pe motivul epuizarii alocatiei relevante din planul anual.

 

De asemenea, ne asteptam sa observam mai mult interes acordat de catre investitori acelor tehnologii sustinute de energie regenerabila care au fost mai putin dezvoltate decat cele eoliene, solare sau micro-hidrocentrale, in special din cauza ca doar tehnologiile eoliene, solare si cele pentru micro-hidrocentrale sunt cele afectate de amanarea certificatelor verzi.  Nivelele de sprijin pentru tehnologii cum ar fi biogazul sau biomasa nu au fost sistate sau suspendate si intr-adevar astfel de tehnologii vor avea deopotriva de castigat daca preturile certificatelor verzi si cele ale energiei vor creste, asa cum se sugereaza ca se va intampla ca efect al OUG.

 

 

§  Tranzactionarea de certificate verzi

In trecut, certificatele verzi au fost tranzactionabile pe piata OPCOM si de asemenea in afara pietei, in cadrul contractelor bilaterale.  OUG va restrictiona aceasta tranzactionare doar la cadrul pietei OPCOM, la care vor putea participa numai producatori de energie regenerabila si furnizorii de energie inregistrati.

 

Desi ANRE urmeaza sa recalculeze cota anuala de certificate verzi care vor fi cumparate de catre furnizorii de energie in 2013, presupunem ca aceste masuri vor face mai dificila pentru furnizorii de energie asigurarea numarului de certificate verzi pe care trebuie sa le achizitioneze pentru a evita penalizarile, din moment ce garantia contractelor bilaterale pe termen lung nu va mai fi disponibila.  Daca este asa, se poate astepta ca preturile obtinute pentru certificatele verzi care vor fi tranzactionate pe piata OPCOM sa creasca, datorita faptului ca furnizorii de energie vor intra in competitie pentru a-si asigura cotele de certificate verzi.  In absenta garantiei existentei contractelor bilaterale semnate in avans fata de termenul limita la care furnizorii trebuie sa achizitioneze certificatele verzi obligatorii, ne asteptam cu siguranta ca preturile la certificate verzi sa creasca pe piata OPCOM pe masura ce termenul limita se apropie in fiecare an.

 

§  Dezechilibre pozitive ale energiei produse

Niciunul dintre proiectele dispecerizabile nu va mai primi certificate verzi pentru energia care este livrata in retea in plus fata de ceea ce a fost prevazut si notificat catre Transelectrica.  In plus, un ordin al ANRE a stabilit pragul de calificare ca dispecerizabil la 5MW pentru proiectele eoliene si solare.  Construind la nivel mai mic, proiectele nedispecerizabile vor evita acest risc.

 

§  Terenul agricol

Exista doua restrictii diferite asupra utilizarii terenurilor agricole pentru proiecte de energie regenerabila.

 

In cadrul primei restrictii, OUG exclude in mod specific din schema de sprijin orice proiect solar care este construit pe teren cu destinatie agricola la 1 iulie 2013, cu alte cuvinte, chiar daca destinatia terenului este modificata ulterior pentru proiectul solar.  Au existat informatii ca acest termen limita ar putea fi extins pana la 1 ianuarie 2014, dar in orice caz, este de la sine inteles ca multe dintre proiectele solare planificate au respectat acest termen limita de 1 iulie 2013.

 

Cu privire la cea de-a doua restrictie, o alta Ordonanta de Urgenta a Guvernului, nr. 34/2013, impune drept cerinta generala de la 1 iulie 2013, ca volumul declarat de teren pasunabil sa fie mentinut.  Exista exceptii privitoare la proiectele de energie regenerabila, dar acestea necesita ca astfel de proiecte sa fie clasificate ca proiecte de importanta nationala sau locala si de asemenea necesita o suprafata echivalenta de teren care sa inlocuiasca terenul folosit pentru proiect cu teren pasunabil.

 

§  Garantii finaciare de aprobare a conectarii proiectelor de energie regenerabila la retea

Operatorii de retea sunt acum autorizati sa solicite aplicantilor pentru avize de conectare a proiectelor de energie regeneabila la retea, depunerea unei garantii financiare.  Forma acestei garantii va fi stabilita de catre ANRE, iar acest lucru se va face, probabil, pentru a furniza un anumit grad de asigurare ca proiectul va fi construit, iar conectarea va fi efectuata.  Este de observat ca aceste garantii nu sunt necesare pentru sursele neregenerabile, iar aceasta poate foarte bine ridica obiectiuni fata de aceasta masura referitoare la concurenta si distorsionarea pietei.

 

 

Concluzie:

Nesiguranta si legislatia pripita sunt intotdeauna nedorite, iar aceasta OUG contine in egala masura prevederi interpretabile si introduce masuri care pot fi atacate cu destul de multa usurinta.  Este de asemenea cel putin neplacut faptul ca Parlamentul nu va finaliza revizuirea acestei OUG decat dupa incheierea vacantei parlamentare.  Asa cum am explicat mai sus, exista totusi motive sa credem ca veniturile producatorilor de energie regenerabila in general nu vor avea atat de mult de suferit pe cat s-a crezut la inceput.

 

De asemenea, exista motive sa consideram ca proiectele mai mici, de pana la 5MW, vor fi preferate pentru dezvoltare si ca producatorii care utilizeaza biogazul si biomasa vor descoperi ca piata devine mult mai atractiva pentru ei.

 

Efectul asupra pietei ar trebui sa devina evident destul de repede si banuim ca investitorii in noi proiecte, care vor fi pregatiti sa accepte riscul de a face afaceri pe piete asa cum este Romania, ar putea sa incheie cateva afaceri bune, in special acolo unde finantarea proiectelor nu este foarte dependenta de veniturile pe termen scurt din certificate verzi.  Inlaturarea proiectelor mai speculative propuse poate de asemenea sa faciliteze aparitia proiectelor serioase, construirea si conectarea la retea a acestora.  Chiar si pe masura ce paritatea retelei se apropie, suntem de parere ca investitorii care fac miscarea acum vor avea sanse mai mari sa beneficieze de schemele de sprijin decat cei care asteapta in speranta obtinerii mai multor certitudini.

 

Daca aceasta OUG va duce neaparat la scaderea preturilor la electricitate pentru consumatorii romani, este o cu totul alta problema.

 

Despre McGregor & Partners:

McGregor & Partners este o firma de avocati comerciali de tip „boutique”, care isi desfasoara activitatea in Romania, Bulgaria, Serbia si in zonele invecinate (www.mcgregorlegal.eu), condusa de avocati britanici, romani si bulgari si avand o asociere cu firma internationala de avocatura Stephenson Harwood (www.shlegal.com).

 

Acest scurt sumar ilustrativ a fost redactat doar in scop informativ si pe baza legislatiei in vigoare sau publicate la momentul redactarii.  Orice decizie de a intreprinde sau nu o actiune nu ar trebui sa se bazeze pe un sumar ilustrativ ca acesta, ci pe consultanta profesionala obtinuta in scris.  Ne-ar face placere sa discutam orice intrebari sau nelamuriri ati putea avea in legatura cu articolul de mai sus.

Autori

foto
SOCIETATEA CIVILA DE AVOCATI MCGREGOR & PARTNERS