loader
Raspunsurile guvernantei corporative la intrebarile pandemiei

Raspunsurile guvernantei corporative la intrebarile pandemiei

Autor: Florentina Susnea, Managing Partner, PKF Finconta

O buna guvernanta corporativa si piete de capital care functioneaza bine sunt intotdeauna importante, dar se dovedesc cu atat mai importante acum pentru redresarea economica si consolidarea rezistentei la posibilele socuri viitoare.

Guvernanta corporativa favorizeaza un mediu de incredere pe piata si integritate in afaceri care sprijina dezvoltarea pietei de capital. Calitatea cadrului de guvernanta corporativa al unei companii este decisiva pentru dinamismul si competitivitatea ei. De asemenea, sprijina gestionarea riscurilor de mediu, sociale si de guvernanta si valorifica mai bine contributiile diferitelor parti interesate, fie ca sunt actionari, angajati, clienti, furnizori sau comunitati, la succesul pe termen lung al companiei.

Fluiditatea mediului de business din perioada pandemica a accelerat transformari incipiente sau a reliefat altele. Pentru plasarea guvernantei corporative in orizontul acestor transformari includ aici cele mai importante 5 tendinte in viziunea mea:

1. Preocuparea pentru volatilitatea continua

Directorii executivi se vor confrunta cu implicatiile tactice si strategice ale continuarii volatilitatii politice, sociale, economice si de legislative. Se adauga, de asemenea, preocuparile legate de cresterea economica, digitalizare, reforme, inflatie si fragmentarea continua a societatii. Pentru a aborda aceste provocari, va fi nevoie ca mediul de afaceri, prin organismele colaborative si asociative, sa exercite o atentie sporita si o interactiune mai stransa cu reprezentantii mediului politic si cu liderii comunitatilor locale.

2. Accentul mai mare pe capitalul uman

Rezolvarea problemelor legate de angajati va beneficia de o atentie mai mare din trei motive principale. In primul rand, se pune accentul pe obligatia implicita a consiliului de administratie cu privire la sustinerea starii de bine a angajatilor ca obiectiv prioritar. Al doilea este legat de modul in care aspecte precum reintoarcerea la munca, sanatatea, siguranta si implicarea angajatilor completeaza deja agenda corporativa. Al treilea este valoarea atribuita practicilor eficiente de gestionare si dezvoltare continua a capitalului uman.

3. Recuperarea responsabilitatii corporative

Confluenta dintre evolutiile recente si cele asteptate va determina consiliile de administratie sa sprijine o cultura a eticii si conformitatii corporative. Ariile de focus care vor permite atingerea acestor obiective includ: controversele privind frauda corporativa, marginalizarea functiilor corporative de conformitate, siguranta consumatorilor si crizele de conformitate a a serviciilor si produselor, mediatizarea marilor fraude si a consecintelor acestora. Codurile etice aplicate functiilor de conducere, si nu numai, vor fi reformulate si li se va acorda o importanta organizationala mai mare.

4. Responsabilitatea sociala in crestere

Asteptarile crescute cu privire la responsabilitatea sociala corporativa vor determina consiliile de administratie sa monitorizeze mai atent directia adeziunii companiei fata de principiile CSR. Acest lucru se intampla in special in ceea ce priveste deciziile strategice legate de sustenabilitate si practicile de afaceri, raspunsuri organizationale la justitia sociala, initiative legate de valorile corporative, si pozitia publica a companiei si a CEO-ului acesteia cu privire la probleme politice, economice, de sanatate publica si sociale.

5. Reevaluarea profilurilor de risc

Abordarea in consiliul de administratie a chestiunii evaluarii riscurilor va suferi o reajustare semnificativa. Pandemia a confirmat ca pot aparea intr-adevar dezastre din care rezulta o crestere a profilului de risc al companiei. Echipele de specialisti in managementul riscurilor vor reconfirma sursele riscurile critice, vor asigura disponibilitatea planurilor de gestionare a crizelor si vor urmari riscurile clasate atat in categoria riscurilor necunoscute dar probabile, cat si in cea a riscurilor necunoscute dar posibile. Aceste echipe vor echilibra nevoia de mai multa claritate in identificarea si monitorizarea riscurilor, fara a distrage atentie echipei de lucru sau provoca distrageri inutile ale managementului de la focusul agendei strategice.

Aceste si alte provocari sunt de asteptat sa influenteze modul in care functioneaza consiliile de administratie si isi exercita rolul de conducere. Acestea vor raspunde remodeland procesele de analiza si abordarile operationale, modernizand expertiza companiilor in guvernanta corporativa si comportamentele in aceasta directie ale celor responsabili.

Despre PKF Finconta

De peste 26 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din Romania. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o retea internationala de firme independente din punct de vedere legal, care ofera consultanta si audit oriunde in lume.Grupul PKF Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.

Autori

foto
PKF FINCONTA SRL