loader
Raport PwC: Majoritatea afacerilor de familie din Romania au avut o performanta solida in ultimul an financiar si se asteapta la o evolutie similara in urmatorii doi ani

Raport PwC: Majoritatea afacerilor de familie din Romania au avut o performanta solida in ultimul an financiar si se asteapta la o evolutie similara in urmatorii doi ani

In acelasi timp, obiectivele de crestere sunt ambitioase si pentru urmatorii doi ani: 27% dintre afacerile de familie din Romania se asteapta sa creasca rapid si agresiv, fata de 14% la nivel global

Majoritatea afacerilor de familie din Romania (82%) si-au crescut vanzarile in ultimul an financiar, nivel in crestere de la 55% in 2021, an inca afectat de pandemie, si peste procentul de 71% inregistrat la nivel global, potrivit sondajului Global Family Business Survey, realizat de PwC. Mai mult, peste doua treimi dintre afacerile de familie din Romania au avut o crestere de doua cifre. Doar 3% au raportat scadere fata de 8% la nivel global.

In acelasi timp, obiectivele de crestere sunt ambitioase si pentru urmatorii doi ani: 27% dintre afacerile de familie din Romania se asteapta sa creasca rapid si agresiv, fata de 14% la nivel global.

Afacerile de familie din Romania isi dovedesc agilitatea si capacitatea de a creste chiar si intr-un context dificil, cu crize multiple si incertitudini. In conditiile in care economia Romaniei a crescut in comparatie cu anii precedenti si este mai mare decat la nivel global, prioritatile companiilor romanesti in urmatorii doi ani sunt diferite de cele la nivel global. Pentru companiile locale conteaza cresterea loialitatii clientilor si introducerea de noi produse si servicii, ambele peste media globala, pentru care prioritatile sunt sa-si protejeze activitatea de baza, sa acopere costurile si sa supravietuiasca incertitudinilor macroeconomice”, a declarat Dinu Bumbacea, Country Managing Partner PwC Romania.

Protejarea afacerii ca cel mai important activ al familiei si crearea de dividende pentru membrii familiei sunt obiectivele personale cheie pe termen lung in Romania. In acelasi timp, nivelul  de incredere intre membrii familiei este in general considerat ridicat, iar 74% dintre respondenti afirma ca exista o aliniere a familiei cu privire la directia companiei (fata de 59% la nivel global).

Totusi, desi cresterea si profitul sunt considerate esentiale, majoritatea sunt de acord ca profitul nu ar trebui facut in detrimentul clientilor sau al angajatilor.

Afacerile de familie din Romania se considera mai avansate decat cele globale intr-o serie de domenii, inclusiv in ceea ce priveste capacitatea lor de a se adapta / de a lua decizii rapid, de a avea sisteme de control al calitatii si sisteme de colectare a feedback-ului clientilor. Astfel, 55% dintre afacerile de familie din Romania considera ca au capacitati digitale solide, fata de doar 42% la nivel global, iar

88% spun ca au capacitatea de a schimba cursul in scurt timp datorita lichiditatilor companiei, peste media globala de 58%.

Aspectele legate de ESG si de diversitate nu reprezinta un domeniu de interes in prezent

La fel ca in cazul afacerilor de familie din intreaga lume, majoritatea respondentilor din Romania recunosc ca aspectele legate de ESG si de diversitate nu reprezinta un domeniu de interes actual. Majoritatea se angajeaza intr-o forma sau alta de activitati de responsabilitate sociala, in principal prin actiuni pentru comunitatea locala sau forme traditionale de filantropie.

Doar 30% si, respectiv, 36% dintre intreprinderile de familie din Romania au o persoana sau o echipa responsabila pentru diversitate si incluziune si ESG.

Majoritatea intreprinderilor de familie din Romania isi stabilesc obiective si tinte pentru satisfactia clientilor si crestere, dar doar o minoritate le stabileste pentru diversitate si incluziune si impact social.

In cadrul sondajul Global Family Business Survey au fost intervievate 2.043 de interviuri cu afaceri de familie din 82 de tari la nivel mondial, printre care si Romania. Scopul sondajului este de a intelege ceea ce gandesc reprezentantii afacerilor de familie cu privire la problemele actuale.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Suntem o retea de firme prezenta in 152 de tari cu mai mult de 328.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.

PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica.

© 2023 PwC. Toate drepturile rezervate.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL