loader
Cadrul de reglementare si de impozitare a vehiculelor din Romania trebuie actualizat pentru a sustine trecerea treptata la vehicule mai putin poluante

Cadrul de reglementare si de impozitare a vehiculelor din Romania trebuie actualizat pentru a sustine trecerea treptata la vehicule mai putin poluante

Romanian E-mobility Index (REI 6) – Noul cadru de reglementare si impozitare a autovehiculelor

• Cererea pentru autoturisme noi pur electrice (EV) si hibride plug-in (PHEV) a crescut semnificativ in 2022 – Mai mult de 15.000 de unitati noi au fost inmatriculate anul trecut, in crestere cu 70% fata de 2021; cu alte cuvinte, in fiecare zi au fost inmatriculate in medie 40+ de autovehicule noi electrice si hibride plug-in

Ponderea vehiculelor electrice si a celor hibride plug-in din totalul inmatricularilor de autoturisme noi a ajuns la aproape 12% si a depasit pentru prima data piete europene importante precum Italia si Spania

Infrastructura de incarcare continua dezvoltarea cu o cadenta de aproximativ 300 de noi locatii de incarcare pe an, in timp ce statiile de incarcare rapida devin din ce in ce mai comune (4 din 10 locatii au acum capacitati de incarcare rapida)

Oferta de modele pur electrice a crescut usor fata de anul trecut in cadrul a mai multor segmente, in timp ce SUV-urile au ramas cele mai populare – Disponibilitatea modelelor hibride plug-in s-a mentinut constanta

Tema speciala a editiei curente a studiului este cadrul de reglementare a autovehiculelor la nivel national – Romania ofera fonduri generoase pentru achizitionarea de vehicule electrice, dar nu a implementat alte constrangeri pentru autovehiculele poluante, ceea ce ar putea limita cresterea sustenabila a parcului de vehicule electrice. La nivel international, implementarea zonelor cu emisii scazute se intensifica, iar in paralel sistemele de impozitare a vehiculelor pun un accent din ce in ce mai mare pe norma de poluare si/ sau emisiile cu efect de sera

Indexul de electromobilitate este un indicator al gradului de dezvoltare al pietei locale de electromobilitate; valoarea acestuia fiind determinata in baza a 12 indicatori cheie – Cea de-a sasea editie (pentru anul 2022) releva un scor al pietei locale de electromobilitate de 63, o crestere de 9 unitati fata de valoarea aferenta anului precedent, raportat la un potential prognozat de dezvoltare de 100 in anul 2025

In 2022, in Romania au fost inmatriculate peste 15.000 de vehicule electrice si hibride plug-in noi, ceea ce a reprezentat o crestere de 70% fata de anul 2021, dintre care 75% au fost vehicule electrice. Aceasta crestere se datoreaza in special programului de sprijin Rabla Plus si disponibilitatii mai mari a modelelor cu propulsie electrica. Consumatorii sunt din ce in ce mai interesati de vehiculele verzi.

In principalele piete europene, vehiculele electrice (EV si PHEV) au reprezentat un procent record de 21% din noile inmatriculari in 2022. Romania a depasit pentru prima data piete importante europene precum Italia si Spania, cu un procent de circa 12%, dar inca se afla in urma multor tari din Europa de Vest in ceea ce priveste adoptia mobilitatii electrice.

Szabolcs Nemes, Partener in cadrul Roland Berger Bucuresti, considera ca, in comparatie cu alte tari, Romania ofera stimulente generoase pentru achizitia vehiculelor electrice, insa trebuie stabilite tinte clare de reducere a emisiilor parcului auto la nivel national.

Oferta de modele electrice este inca in crestere

Conform datelor din 2022, se poate observa o usoara crestere de 10% in oferta totala de vehicule electrice, dar rata de crestere este mai lenta in comparatie cu anii precedenti. Dacia Spring ramane cel mai bine vandut vehicul electric din Romania, cu aproximativ 60% din toate inmatricularile de vehicule electrice noi.

Piata vehiculelor hibride plug-in (PHEV) este mai diversificata, niciun brand neavand o cota mai mare de 20% din inmatriculari.

Producatorii auto au continuat sa lanseze modele noi de vehicule electrice in 2022, inclusiv mai multe tipuri de caroserie, cum ar fi vehicule utilitare si comerciale. SUV-urile au ramas cel mai popular segment, reprezentand aproape jumatate din toate modelele disponibile de vehicule electrice.

Dezvoltarea infrastructurii de incarcare ramane pe un trend ascedent

Numarul locatiilor de incarcare creste sustinut cu aproximativ 300 pe an, in timp ce statiile de incarcare rapida (cu puteri de incarcare de minim 50kW) si ultra-rapida (puteri de incarcare de peste 150kW) sunt mai comune decat in trecut. Acestea reprezinta 42% din piata in 2022. Majoritatea locatiilor de incarcare opereaza o singura statie, in timp ce mai putin de 5% din totalul locatiilor au instalate trei sau mai multe statii de incarcare.

Aproximativ 30% din infrastructura publica de incarcare se afla in zona de retail.  Dealerii auto detin cea de-a doua cea mai mare pondere in ceea ce priveste infrastructura de incarcare rapida, dar multe dintre acestea sunt semi-publice. Retelele de benzinarii au inregistrat cea mai mare crestere in 2022 in privinta construirii statiilor de incarcare electrica, cu focus pe statiile rapide si ultra-rapide (74% din total).

Dragos Fundulea, Principal Roland Berger Bucuresti, considera ca sistemul actual de impozitare a vehiculelor in Romania trebuie actualizat pentru a descuraja treptat detinerea vehiculelor poluante. Elemente alternative ce ar putea lua in considerare sunt reprezentate de valoarea autovehiculelor, norma de poluare sau emisiile de dioxid de carbon.

Cadrul legislativ si de impozitare din Romania poate necesita o actualizare

Romania ofera in prezent unele dintre cele mai generoase stimulente pentru achizitionarea de vehicule electrice din Europa, in contrast cu alte tari-cheie ale Uniunii Europene, precum Germania, Olanda, Franta si Suedia, care reduc sau inlatura treptat sprijinul financiar pentru achizitia vehiculelor hibride sau electrice.

Pe de alta parte, bugetul Rabla Plus, care ofera stimulente financiare pentru achizitionarea de vehicule electrice si hibride, aproape s-a dublat an de an si a ajuns la 218 milioane EUR in 2022. Cu toate acestea, in lipsa altor constrangeri cum ar fi taxarea treptata in functie de nivelul de poluare sau implementarea zonelor cu emisii reduse, programul Rabla Plus va deveni un factor limitativ in dezvoltarea pietei de autovehicule electrice in Romania, creand o dependenta ridicata de astfel de programe de stimulare, nesustenabile pe termen lung.

Sistemul de impozitare a vehiculelor din Romania se bazeaza exclusiv pe capacitatea cilindrica a motorului, fiind acordate reduceri semnificative autovehiculelor hibride si electrice. Cu toate acestea, nu sunt luate in considerare diferite grade de hibridizare. Vehiculele hibride ”mild” beneficiaza de o reducere de 95% a impozitului, egala cu reducerea aplicata hibridelor plug-in, in timp ce vehiculele complet electrice momentan nu sunt impozitate. Acest sistem favorizeaza in mod disproportionat vehiculele hibride fata de cele complet electrice.

In contrast, alte tari europene utilizeaza multipli factori in calcularea impozitului, inclusiv consideratii privind poluarea si emisiile de gaze cu efect de sera. Un cadru de impozitare optim pentru Romania ar putea lua in considerare valoarea autovehiculelor, emisiile de dioxid de carbon si norma de poluare a acestora pentru a descuraja treptat utilizarea vehiculele poluante.

Zonele cu emisii reduse incurajeaza de asemenea adoptia vehiculelor mai putin poluante in mod indirect. Romania este in urma in acest sens fata de Europa de Vest. Tari precum Franta si Marea Britanie au implementat multiple zone cu emisii scazute sau emisii zero, in timp ce pe plan local nu exista momentan zone clar definite in care sa fie limitat accesul vehiculelor foarte poluante.

Studiul este disponibil aici:

Link studiu Roland Berger

Abonarea la publicatiile noastre se poate face aici:

https://www.rolandberger.com/en/Notifications.html

Roland Berger, infiintata in anul 1967, este singura companie globala de consultanta de management de top cu origini europene. Cu 3.000 de angajati in 35 de tari, are o prezenta de succes in cele mai importante piete internationale, cele 50 de birouri ale firmei fiind localizate in toate centrele de afaceri globale majore/ In Romania, Roland Berger este prezenta inca din anul 1992 prin biroul deschis la Bucuresti.

Autori

foto
ROLAND BERGER SRL