loader
Raport PwC: Desi se asteapta ca preturile alimentelor sa creasca, afectandu-le bugetele, consumatorii vor sa aloce mai multi bani in acest an pentru calatorii si bunuri neesentiale

Raport PwC: Desi se asteapta ca preturile alimentelor sa creasca, afectandu-le bugetele, consumatorii vor sa aloce mai multi bani in acest an pentru calatorii si bunuri neesentiale

Desi, din cauza cheltuielilor mai mari cu produsele alimentare, consumatorii si-au redus, de la inceputul anului, cheltuielile neesentiale, acum prevad o crestere a acestora in perioada urmatoare

Aproape jumatate (46%) dintre consumatorii din intreaga lume cred ca preturile alimentelor vor continua sa creasca, potrivit sondajului PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2023 din luna iunie. Procentul este mai mare fata de editia precedenta, din februarie, cand a fost de 42%.

Desi, din cauza cheltuielilor mai mari cu produsele alimentare, consumatorii si-au redus, de la inceputul anului, cheltuielile neesentiale, acum prevad o crestere a acestora in perioada urmatoare. Astfel, mai mult de o treime (36%) dintre respondenti spun ca vor aloca mai mult pentru imbracaminte si produse de sanatate, frumusete, comparativ cu 28% si 27%, in ultimele doua sondaje.

Consumatorii sunt pesimisti in privinta evolutiei preturilor in urmatoarele sase luni, anticipand o continuare a scumpirilor, dar acum, comparativ cu sondajele anterioare cand isi exprimau intentia de a economisi, isi propun sa aloce sume mai mari pentru alte cheltuieli, cum ar fi renovarea locuintei si calatorii. O tendinta similara este observata si in Romania, unde comertul continua sa fie pe plus, de peste 5% in volum, in ciuda inflatiei aflata inca la un nivel ridicat, de peste 10%, potrivit datelor publicate de INS in mai. Presiunea inflatiei asupra veniturilor populatiei este tot mai dificil de suportat si, in acest context, guvernul Romaniei a stabilit ca prioritate pentru perioada urmatoare diminuarea preturilor la anumite produse alimentare de baza, prin plafonarea adaosului comercial. Ramane de vazut daca aceasta masura va avea impactul scontat”, a declarat Ruxandra Tarlescu, Partener si Leader pentru sectorul de Retail al PwC Romania.

Astfel, a crescut la nivel global numarul consumatorilor care vor sa cheltuiasca mai mult cu 7% pentru articole de imbunatatire a locuintei. Majorarea preconizata a acestor cheltuieli este similara cu cea indicata pentru alte categorii, precum electronice de consum, echipamente sportive si de fitness, divertisment acasa si activitati online.

In acelasi timp, mult mai multi consumatori, 44% (fata de 30% in februarie) estimeaza cresterea cheltuielilor pentru calatorii, atat interne, cat si internationale.

Cumparaturile online versus magazinele fizice

Desi peisajul comertului electronic este in schimbare, pe fondul unei concurente crescute si a unei scaderi a anumitor achizitii discretionare, jumatate dintre cei chestionati intentioneaza sa-si majoreze cheltuielile online in urmatoarele sase luni, un salt semnificativ de la 43% in sondajul din februarie.

Aceasta crestere este coerenta cu decizia consumatorilor de a face mai multe cumparaturi la comerciantii cu amanuntul care ofera un serviciu de livrare eficient si de a utiliza mai mult optiunile "click-and-collect". Totusi, 50% dintre respondenti se asteapta sa continue sa faca cumparaturi in magazinele fizice, confirmand aparitia consumatorului "phygital".

Tot mai multi consumatori cumpara direct de pe site-urile firmelor

O constatare evidenta a sondajului PwC este ca, din ce in ce mai des, consumatorii iau decizia de a evita comerciantii intermediari si platformele de comert online si de a cumpara direct de la branduri.

Majoritatea consumatorilor (63%) declara ca au cumparat produse direct de pe site-ul unui brand si e de asteptat ca acest numar sa creasca. Alti 29% spun ca, desi nu au facut-o inca, iau in considerare optiunea direct to consumer (D2C).

Pana in prezent, agregatorii si gigantii comertului electronic au avut toate avantajele pentru crestere: pretul si usurinta de utilizare. Dar este clar ca brandurile si companiile D2C au propriile avantaje. Aproape jumatate dintre consumatori spun ca principalul motiv pentru care sunt atrasi de site-urile web D2C este autenticitatea produselor, in special atunci cand fac cumparaturi pentru imbracaminte, produse electronice si articole de infrumusetare si ingrijire personala.

Majoritatea consumatorilor, dispusi sa plateasca in plus pentru produse sustenabile

Opt din zece consumatori au spus ca ar plati cu pana la 5% mai mult pentru bunul produs in mod sustenabil. Intrebati cat de mult ar plati peste pretul mediu pentru o varietate de bunuri, cum ar fi alimentele produse local de fermieri, produse fabricate cu o amprenta de carbon mai mica si articolele facute la comanda sau personalizate, mai mult de patru din zece consumatori ar plati cu pana la 10% in plus, unul din zece spune ca ar plati pana la 30%, iar aproape 7% ca ar plati chiar mai mult. Generatia Millennials si generatia Z au fost cele mai dispuse sa cheltuiasca mai mult de dragul sustenabilitatii.

In cadrul sondajului bianual Global Consumer Insights Survey au fost intervievati circa 9.000 de consumatori din 25 de state la nivel mondial. 

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi incredere in cadrul societatii si de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Suntem o retea de firme prezenta in 152 de tari cu mai mult de 328.000 de profesionisti ce ofera servicii de calitate in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.ro.

PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica.

© 2023 PwC. Toate drepturile rezervate.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL