Respectarea legislatiei si imbunatatirea conditiilor de munca, identificarea muncii nedeclarate sau subdeclarate, verificarea respectarii prevederilor privind incadrarea in munca a strainilor pe teritoriul Romaniei, siguranta si sanatatea in munca (SSM), obligativitatea initierii negocierii colective, egalitatea de sanse si tratament se vor afla pe agenda Inspectiei Muncii si vor face obiectul controalelor in 2025.
Inspectia muncii are o agenda complexa, cu accent pe respectarea legislatiei si pe imbunatatirea conditiilor de munca. Vorbim de continuarea unor campanii mai vechi care vizeaza identificarea muncii nedeclarate sau subdeclarate in sectoare precum constructii, case de noroc si pariuri, hoteluri, restaurante. De fapt, sunt domenii vulnerabile si de obicei sunt controale impreuna cu ANAF.
Este un focus major si pe zona de SSM (siguranta si sanatatea in munca). ITM argumenteaza ca, desi in ultimii ani, avem tot mai multi furnizori externi in zona asta, rata accidentelor de munca este in continuare la un nivel ridicat si impune o atentie sporita. Elementul de noutate este zona intreprinderilor mici care au resurse limitate si unde riscurile nu sunt cunoscute sau nu sunt evaluate corect, iar protectia salariatilor si securitatea lor nu sunt intotdeauna tratate cu aceeasi prioritate de catre angajatori.
Un alt domeniu vizat de controale este reprezentat de obligativitatea initierii negocierii colective. Obligatia nu consta in incheierea efectiva a contractului colectiv de munca, ci aceea de a initia, de a invita practic partenerul social, fie reprezentantii angajatilor, fie sindicatul, la negociere. In ipoteza in care la nivelul companiei nu exista reprezentanti sau sindicat, acest aspect nu anuleaza obligatia angajatorului de a initia negocierea colectiva. El trebuie sa transmita o invitatie catre angajati, prin care ii informeaza cu privire la existenta acestei obligatii de negociere si, respectiv, cu privire la posibilitatea de a-si alege reprezentanti sau de a se organiza intr-un sindicat, tocmai pentru a putea participa la procesul de negociere. In ipoteza unui control, ITM-ul verifica daca angajatorul a informat angajatii cu privire la aceasta posibilitate. Nu exista un termen legal, insa, in practica am observat ca o data pe an e suficient. Amenda este intre 15.000 si 20.000 de lei, nu e foarte mare, dar pentru intreprinderile mici s-ar putea sa conteze. Se pune tot mai mult accent pe acest subiect al dialogului social real cu salariatii si cam toata legislatia care va urma in zona dreptului muncii va integra acest cadru. Am observat ca si angajatii au inceput sa fie tot mai interesati in a-si cunoaste mai bine drepturile.
Si egalitatea de sanse si tratament este un element pe care inspectorii il vor avea in vedere in activitatea de control. Contextul legislativ din Romania, chiar daca avem multe acte normative, multe prevederi, nu este unul suficient de matur. De aceea este foarte important ca in regulamentul intern sa existe prevederi care interzic discriminarea, care instituie respectarea principiului privind egalitatea de sanse si tratament intre femei si barbati. La fel, mai este o obligatie sa fie reglementate sanctiuni disciplinare specifice pentru abaterile disciplinare care constau in incalcarea prevederilor acestora referitoare la egalitatea de sanse. Mai multe declaratii pe aceste subiecte pot fi urmarite aici.