loader
Pro si contra automatizarii procesului de recrutare

Pro si contra automatizarii procesului de recrutare

Inteligenta Artificiala si automatizarea procesului de recrutare.

Cel mai important lucru pe care managerii si liderii il fac intr-o organizatie este acela de a angaja oamenii potriviti pentru job-ul potrivit. La momentul actual, procesul de recrutare a devenit unul foarte dinamic si este intr-o continua schimbare. In prezent, ne confruntam cu o crestere impresionanta a gradului de utilizare a tehnologiei si automatizarii in aproape fiecare aspect al industriei de recrutare. Vor fi recrutorii inlocuiti de roboti si de inteligenta artificiala?


Inteligenta Artificiala si automatizarea procesului de recrutare


In mod indiscutabil, automatizarea procesului de recrutare si integrarea inteligentei artificiale si a algoritmilor de machine learning in aceste sisteme a adus o serie de beneficii si a schimbat modul in care se face selectia candidatilor. Cele mai importante avantaje aduse de automatizarea recrutarii sunt urmatoarele:


• Accelereaza procesul de selectie a candidatilor, reducand timpul petrecut de recrutori in procesul de analiza si triere a CV-urilor.
• Identificarea rapida a candidatilor cu calificarile potrivite pentru specificul fiecarui job si eliminarea candidatilor nepotriviti inainte de inceperea procesului de intervievare
• Reduce timpul si costurile procesului de recrutare de angajare cu pana la 40%
• Creste performanta companiei cu 20%
• Reduce volumul de munca al angajatilor din HR si le permite sa-si petreaca timpul cu alte activitati


Desi initial automatizarea recrutarii insemna cautarea unor cuvinte cheie in CV-urile candidatilor, acum lucrurile au evoluat foarte mult si putem vorbi de niste procese mult mai inteligente in analiza CV-urilor si chiar de interviuri luate de roboti. Sunt trei directii majore in dezvoltarea sistemelor automate de recrutare, pe care le vom detalia in continuare cu avantaje si dezavantaje.


Analiza automata a CV-urilor


Prelucrarea manuala a CV-urilor este in prezent activitatea cea mai consumatoare de timp, un specilist in recrutare petrecand in medie 23 de ore cu acest task pentru o singura angajare. In acelasi timp, 88% dintre CV-urile primite pentru un anunt de angajare nu sunt calificate pentru job-ul respectiv. Avantajul cel mai mare al analizei automate a CV-urilor prin componente de Inteligenta Artificiala si Machine Learning este acela ca reduce semnificativ timpul de procesare a CV-urilor pentru prima etapa de selectie a candidatilor. Sistemul stie care sunt cerintele si competentele cautate pentru un job si filtreaza CV-rile primite in functie de aceste criterii, calculand diverse scoruri de matching care ii ajuta pe recrutori. In plus, aceste componente pot invata din deciziile recutorilor, astfel incat in timp sa isi perfectioneze componenta de recomandari.


Dezavantajul este ca daca algoritmul de filtrare nu este suficient de performant, pot fi eliminati si candidati potriviti profilului. Pentru a fi siguri ca prelucrarea CV-ului se apropie de cea pe care ar face-o un expert uman este nevoie de o analiza bazata pe semantica, in care sunt integrati algoritmi de Natural Language Processing (specifici ficarei limbi in parte). De exemplu, Google primeste saptamanal peste 50000 de aplicatii, din care 60% sunt eliminate din start din cauza unor greseli gramaticale sau de ortografie. Este posibil ca printre cei respinsi automat sa fie si candidati potriviti pentru job-ul respectiv, care au avut o mica neatentie in redactarea CV-ului.


Chatboti care asista recrutarea


Un chatbot este un robot care sta de vorba cu candidatii pentru a face o evaluare initiata a competentelor acestora, imbunatatind astfel experienta candidatului in procesul de recrutare si oferind feedback continuu, in timp real.


In timp real, un bot de recrutare poate sa:
• colecteze informatii de la candidati, cum ar fi CV-ul lor si informatii de contact
• adreseze intrebari preliminare despre experienta, cunostintele si abilitatile candidatilor
• clasifice candidatii calculand divese metrici precum compentente, angajament sau activitatea recenta
• raspunda la intrebari frecvente despre job si sa ghideze candidatii in procesul de recrutare
• programeze un interviu cu un recrutor uman


In timp, componenta de invatare a botilor de recrutare va incepe sa inteleaga ce metrici ar trebui sa caute pe baza datelor colectate si sa clasifice candidatii in consecinta.


Desi 66% dintre candidati declara ca sunt confortabili sa vorbeasca cu un chatbot, un studiu recent arata ca 82% dintre aplicanti se simt frustrati de automatizarea excesiva a recrutarii si considera ca tehnologia a facut procesul mult prea impersonal. Chatbot-ul poate face o evaluare a candidatului din punct de vedere tehnic, insa nu va lua in calcul aspectele comportamentale si de inteligenta emotionala.


Interviuri cu roboti


Daca poti comanda pizza unui robot, de ce nu ai putea si sa dai interviu cu un robot? Dat fiind progresul tehnologic al inteligentei artificiale, noile tendinte in recrutare se indreapta spre inlocuirea recrutorului uman cu roboti chiar si in etapa de interviu. Aceste sisteme se bazeaza pe analizare cuvintelor, a modelelor de vorbire si a expresiilor faciale ale candidatilor pentru a face evaluarea. Cu toate acestea, oricat de avansati sunt robotii umanoizi in acest moment (vezi Sophia), capacitatea lor de inteligenta emotionala, intelegere a emotiilor umane si empatie este inca departe de cea a oamenilor. Plusurile aduse de un interviu cu un recrutor uman sunt foarte importante in selectia candidatului potrivit mai ales din perspectiva atitudinii si a profilului comportamental potrivit, care sa se aliniezi cu valorile organizationale.


Concluzie


In contextul digitalizarii actuale, este evident ca rolul recrutorilor se va schimba prin adoptarea la scara din ce in ce mai larga a solutiilor de automatizare a procesului de cautare si selectie a candidatilor. Desi avantajele automatizarii recrutarii ar putea depasi argumentele contra, este prudent ca recrutorii sa combine tehnologia cu factorul uman in procesul de selectie a candidatului potrivit. Conform studiului “Tendinte si provocari in HR”, realizat de Valoria, cea mai importanta provocare strategica din HR a companiilor este mentinerea unui nivel ridicat de implicare a angajatilor, ceea ce este dificil de obtinut doar prin tehnologie.
 

Autori

foto
VALORIA BUSINESS SOLUTIONS SRL