loader
Prima data manager: oportunitate sau risc?

Prima data manager: oportunitate sau risc?

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

Atunci cand companiile decid promovarea specialistilor in rol de manager, de fapt isi decid viitorul. Este o afirmatie tare care ar putea fi considerata excesiva tinand cont de cum arata statisticile: doar 2 din cei 5 promovati vor ramane peste 5 ani si doar 1 din 10 vor ramane ca sa fie in top managementul companiei. Insa, pana sa plece, managerii debutanti au de trecut provocarile inceputului.

                                                     

Cand sunt la inceput de cariera, multi isi doresc sa fie manageri, cand devin manageri, incep sa gafaie. Nu stiu ce sa faca prima data, parca nu mai sunt stapani pe timpul lor, nu stiu sa gestioneze relatia cu colegii lor sau cu toti factorii implicati. Rolul nu mai are acel nimb stralucitor.

Ghidarea lor in noul rol este esentiala. Cursurile de instruire, training-urile de soft skills, mentoratul si coaching din partea celor cu experienta joaca un rol esential pentru reusita unui tanar proaspat promovat manager. In absenta acestora traseul de crestere profesionala in management este foarte greu: 50% dintre managerii debutanti esueaza in primul an.

Adevarul este ca jumatate dintre noii managerii esueaza pentru ca sunt nepregatiti si neinstruiti. 85% dintre managerii debutanti nu au trecut prin niciun training specific inainte sa fie promovati.

Pur si simplu nu sunt pregatiti pentru avantajele si dezavantajele care vin odata cu gestionarea altor colegi si sunt fie prea atasati fie prea reci cu acestia. Intentiile bune nu sunt suficiente. Managerii debutanti trebuie sa treaca printr-o perioada de pregatire.

Cursurile de formare a managerilor ar putea parea fara sens pentru sustinatorii formarii la locul de munca. Pe de alta parte, organizatiile cheltuiesc mai multe resurse pentru a-i invata pe manageri cum sa foloseasca eficient computerul, decat pentru a-i instrui sa conduca oamenii. Iar rezultatele sunt previzibile: 79% dintre angajati nu simt ca performanta lor este gestionata intr-un mod care sa-i motiveze sa faca o munca remarcabila.

Pentru managementul companiei cea mai mare atentie este pe rezultate, iar cei mai importanti sunt cei din imediata apropiere. Ei sunt cei care raporteaza catre decidentii la nivel strategic. Asadar, lantul de conducere transfera nu doar responsabilitati dar si o importanta, pe care o coreleaza ierarhic.

Asa se face ca de multe ori atentia pe care o primesc cei abia deveniti manageri este mai mica din partea conducerii: 59% dintre managerii debutanti spun ca nu se simt sprjiniti in noul lor rol. Cei care devin manageri pentru prima data sunt adesea atat de concentrati pe performanta lor incat uita sa se gandeasca la oamenii care lucreaza cu ei.

Curba de invatare de a fi un manager pentru prima data este abrupta, dar gestionabila. Managerii debutanti pot gestiona echipa in mod eficient si se pot concentra in acelasi timp asupra impactului performantei personale asupra echipei daca se concentreaza pe cateva zone cheie:

1. Interdependentele departamentale – factorii interesati in activitatea managerului mapati pe organigrama companiei

2. Intrarile si iesirile de care depinde performanta echipei – orice intra in punctul de lucru al echipei din surse interne si externe pe care lucrul echipei il transforma si resursele de timp, energie si buget investite

3. Construirea increderii la nivelul echipei – expertiza, predictibilitate, consecventa, onestitate, preocuparea pentru ceilalti

4. Pregatirea celor 4-5 indicatori-cheie cu impact asupra celor 20% din activitati care genereaza 80% din rezultate

5. Monitorizarea rezultatelor  

In concluzie

Companiile care se angajeaza sa construiasca manageri si o cultura organizationala armonioase au pur si simplu mai mult succes. Acest proces nu poate avea loc niciodata accidental sau fara munca. Este nevoie decizie si focus la nivel de top management, care se transfera si catre middle management, pana la cei care le raporteaza si asa mai departe.

Leadership-ul este o colectie de abilitati educate si antrenate, nu un talent sau un dar. Fiecare nou manager care se angajeaza in acest proces poate deveni un bun manager. Marile companii sunt formate din mari manageri. Depinde cat de mult vor investi companiile in pregatirea si dezvoltarea managerilor debutanti ca sa-i ghideze spre acest rezultat.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor in 2013-2016, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, social media si mediul de afaceri romanesc, utilizarea dispozitivelor mobile in Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
VALORIA BUSINESS SOLUTIONS SRL