loader
Peste jumatate din companiile globale isi aliniaza obiectivele de invatare cu rezultatele de business

Peste jumatate din companiile globale isi aliniaza obiectivele de invatare cu rezultatele de business

Articol de opinie de Denisa Simion, Manager Servicii Corporate Forensics, Deloitte Romania, si Dilek Batmaz, fondator al platformei de e-learning DB Academy

Cum poate fi construita o cultura a tolerantei zero fata de frauda si nereguli cu ajutorul cursurilor virtuale?

Conceptul de e-learning, adica orice forma de transmitere si asimilare de cunostinte care are loc in mediul virtual, este relativ nou, patrunderea sa pe piata si apoi utilizarea la scara larga in diverse industrii avand loc doar in ultimul deceniu. Cu toate acestea, pandemia de COVID-19 a accelerat nevoia organizatiilor de a utiliza platforme tehnologice pentru a stimula initiativele de invatare, astfel incat echipele sa ramana la curent cu transformarile profunde si fara precedent pe care trebuie sa le imbratiseze drept „noua normalitate”. Studiile Deloitte arata ca peste 95% dintre companiile globale au implementat si utilizat deja solutii de invatare virtuala ca raspuns la efectele pandemiei, in timp ce peste un sfert dintre acestea privesc furnizarea virtuala de traininguri si servicii ca prioritate de top pentru urmatorii trei-cinci ani, cu mentiunea ca deficitul de competente digitale ale angajatilor este o provocare in acest sens.

Solutiile de e-learning au devenit tot mai populare si in Romania, tendinta care este probabil sa se accelereze in anii urmatori, in special din nevoia de aliniere la standardele si metodologiile internationale de invatare, aplicabile mai multor domenii de activitate si mai multor regiuni ale globului. Pe de alta parte, pe fondul ponderii in crestere a exponentilor generatiilor Millennials, Y si Z in piata muncii, precum si data fiind nevoia de a instrui oamenii pe subiecte noi, de mare actualitate intr-o piata globala din ce in ce mai dinamica si „virtualizata”, cum ar fi integritatea si anti-frauda, instrumentele de invatare digitala devin o chestiune de necesitate si de responsabilitate.

Tranzitia catre o noua era a invatarii si dezvoltarii competentelor in paralel cu diminuarea riscurilor financiare si de reputatie pentru business

Odata cu aparitia internetului de mare viteza si cu accesul tot mai larg la tehnologie, tranzitia de la cursuri cu prezenta exclusiv fizica spre formule online sau hibride a devenit mai simplu de realizat. Este din ce in ce mai dificil pentru indivizi si echipe sa isi mentina atentia in timpul sesiunilor prelungite de formare on site, cu atat mai mult cu cat capacitatea de concentrare a cursantilor s-a diminuat semnificativ in timp, iar cercetarile arata ca solutiile de e-learning sunt mai eficiente in termeni de asimilare a cunostintelor, pentru ca reduc diferentele dintre nevoile de invatare si rutina jobului. Asadar, invatarea in mediul virtual este nu doar mai captivanta si mai eficienta, ci si mai comoda, permitand angajatilor sa-si imbunatateasca cunostintele si sa-si si exerseze abilitatile „la distanta”, in propriul ritm si atunci cand aleg ei, cu ajutorul unui continut adaptat nevoilor companiei si centrat pe cursant.

Pe de alta parte, organizarea simultana de cursuri virtuale pentru audiente mari, in birouri aflate la distanta, pe fusuri orare diferite, ajuta la crearea unei culturi de integritate si de aliniere la reglementarile in vigoare uniforme in toate regiunile globului. Nu intamplator, studiile Deloitte arata si ca 53% dintre companii considera alinierea obiectivelor de invatare cu rezultatele de business „prioritatea numarul unu”, cruciala pentru dezvoltarea afacerii si a relatiei cu partile interesate (stakeholders).

De exemplu, instruirea angajatilor in chestiuni legate de intelegerea si recunoasterea fraudei, impartasind cadre conceptuale din diverse regiuni si jurisdictii, exemple, studii de caz si bune practici internationale, totul in cadrul unor platforme de invatare integrate, este esentiala pentru a proteja organizatia de posibile daune financiare si de reputatie, in tara si peste hotare. Angajatii si liderii organizatiei invata cum sa detecteze, sa recunoasca si sa raporteze potentiale indicii si semnale de alarma cu privire la frauda si abateri, cum sa inteleaga tipurile de frauda si consecintele acestora, cum sa identifice un comportament suspect, dar, cel mai important, cum sa respecte politicile si procedurile si sa aiba o conduita etica, individual si ca echipa.

Solutiile de e-learning pot contribui la construirea unei culturi a tolerantei zero fata de frauda si nereguli

Unul dintre principalele atribute ale solutiilor de e-learning este acela ca ofera acces la informatii care erau inaccesibile in trecut. Din punctul de vedere al investigarii fraudelor in organizatii, arii precum riscul operational, spalarea banilor, frauda si coruptia sunt traditional recunoscute ca zone de risc sporit in tarile est-europene, inclusiv in Romania. Cu toate acestea, sesiunile de formare pe aceste teme sunt rareori usor accesibile companiilor si persoanelor fizice.

Numeroase state occidentale au adoptat legi si reglementari anti-coruptie si anti-mita in jurisdictiile lor, care obliga companiile nu doar sa actioneze intr-un anumit cadru in tara de origine, ci si in strainatate. De exemplu, daca o companie multinationala germana care opereaza si in SUA ar oferi mita unui functionar guvernamental in alta zona a lumii, ea se expune unei sanctiuni sau penalizari pentru nerespectarea legii privind faptele de coruptie (Foreign Corrupt Practices Act - FCPA) din SUA.

Astfel de masuri au pus in centrul atentiei companiile multinationale din diverse regiuni ale lumii, deoarece riscurile operationale „la distanta” pot avea consecinte importante asupra situatiei financiare si asupra reputatiei unei organizatii, inclusiv pierderi financiare directe si costuri crescute cu investigarea si remedierea. 

Cunoasterea si intelegerea riscurilor de frauda, instruirea angajatilor si partilor interesate ale companiei cu privire la subiecte conexe, precum si familiarizarea acestora cu principiile altor jurisdictii si cu bunele practici internationale, utilizarea unei game largi de modele de invatare, inclusiv digitale, sunt instrumente eficiente pentru diminuarea acestor riscuri, pentru crearea unei culturi interne de toleranta zero la nereguli si frauda si pentru prevenirea prejudiciilor financiare si de reputatie extrem de costisitoare.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL