Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Perceptia privind coruptia generalizata s-a imbunatatit in Romania in ultimii doi ani | DoingBusiness.ro
loader

Perceptia privind coruptia generalizata s-a imbunatatit in Romania in ultimii doi ani

Actiunile de reglementare si conformare derulate de autoritati in ultimii doi ani au imbunatatit semnificativ perceptia romanilor privind coruptia ca fenomen generalizat. In aceasta privinta, ne situam pe o pozitie mai buna decat multe economii din Europa, precum Spania, Portugalia, Ungaria, Italia, Irlanda, Polonia, sau Austria. Acestea sunt concluziile ultimului raport privind fraudele, derulat de EY la nivel global.

Studiul EY Fraud Survey, Fraud and corruption – the easy option for growth? identifica un risc mai mare al oportunitatilor de expansiune, generat de presiunea de a creste veniturile afacerilor, dar si de volatilitatea pietei. Provocari precum instabilitatea geopolitica, volatilitatea preturilor si a cursurilor de schimb, dar si nivelul sanctionatoriu imping companiile si pe executivii lor catre un comportament cu un grad inalt de risc.

 

Sondajul global, care a chestionat 3.800 de angajati din companii de mari dimensiuni, inclusiv din Romania, a evidentiat faptul ca aproximativ 33% dintre respondenti declara ca managementul se afla sub o presiune crescuta de a se extinde pe piete riscante. Pe aceste piete, 61% dintre respondenti semnaleaza o coruptie generalizata in companii, iar 37% declara ca rezultatele financiare ale companiilor sunt deseori umflate.

 

Riscul fraudei nu este insa limitat la pietele cu crestere rapida. 26% dintre respondentii de la nivel executiv declara ca au auzit in ultimul an ca in organizatia lor are loc o estimare timpurie a veniturilor – un comportament care a fost nucleul a numeroase fraude de anvergura. In plus, 21% dintre respondenti declara ca vestile proaste legate de performanta financiara nu sunt comunicate in mod deschis.

 

David Stulb, Liderul diviziei EY globale de investigare a fraudelor, declara: “Riscurile legate de frauda, mita si coruptie sunt reale. Companiile se confrunta cu restrictii complexe ale modului in care isi deruleaza afacerile, avand in vedere dezvoltarea regimurilor de sanctiune si noile riscuri, precum criminalitatea cibernetica, care au potentialul de a perturba operatiunile in mod semnificativ. Companiile trebuie sa pastreze ochii larg deschisi in implementarea unor strategii cu risc ridicat.”

 

Burcin Atakan, Director Executiv si Liderul departamentului de investigare a fraudelor al EY Romania, declara ca “rezultatele obtinute in cadrul EMEIA Fraud Survey 2015 pentru Romania au adus o noua viziune in aceasta perspectiva. Actiunile proactive adoptate de catre stat la nivel de reglementare din ultimii doi ani au fost apreciate de catre jucatorii pe piata, fapt care semnaleaza ca Romania se alatura ligii statelor cu reglementari puternice cu avantajele sale structurale.”

 

In completare, Laura Lica-Banu, Senior Manager in cadrul EY Romania a subliniat faptul ca “39% din respondentii din Romania considera ca practicile de dare si luare de mita sunt extinse in mediul de afaceri local. Cu toate ca acest fapt este ingrijorator, daca privim cu atentie, realizam ca in Estul Europei, perceptia generala privind coruptia este mai mare (63%), iar in tarile cu o dezvoltare-rapida aceasta atinge 61%. De asemenea, participantii la studiu sunt mai optimisti in ceea ce priveste masurile anti-coruptie comparativ cu situatia din ultimii doi ani.”

 

 

Sunt frauda si coruptia optiuni facile pentru dezvoltare?

 

In timp ce managementul poate fi tentat sa isi asume riscuri pentru a accelera cresterea pe termen scurt, studiul arata o corelatie clara intre companiile care sunt in crestere si aplicarea cu strictete a regulilor de conformitate. Respondentii ale caror activitat au cunoscut o crestere a veniturilor in ultimii doi ani sunt cel mai probabil capabili:

 

* sa-si evalueze standardele etice aplicabile de catre companie ca fiind "foarte bune";

* sa aiba sau sa cunoasca politicile anti-mita / anti-coruptie adoptate de companie;

* sa observe care sunt operatiunile pe piata care indeplinesc aceleasi standarde etice.

 

Laura Lica-Banu a declarat ca “Mediul de afaceri din Romania se misca in directia buna. Exista un angajament mai serios din partea managementului companiilor pe linia comunicarii politicilor anticoruptie si a acordarii unei atentii speciale riscului reputational care le poate afecta afacerea. Raspunsurile arata o crestere a constientizarii companiilor asupra necesitatii de a adopta programe de conformitate anti-coruptie si de a monitoriza conflictele de interes. Trebuie sa continuam sa punem caramizi pe aceasta baza.”

 

Afacerile trebuie sa se protejeze suficient de bine

Datele arata ca in Romania companiile au inceput sa lucreze la adoptarea unor programe de conformitate eficiente. Astfel:

* 58% dintre participantii la studiu au mentionat ca au fost adoptate politici anticoruptie de catre companii sau ca sunt constienti de existenta acestora;

* 50% dintre participanti considera utile sesiunile de instruire anti-coruptie;

* 52% spun ca raportul transmis pe canalul de avertizare al companiilor este urmat de catre o actiune a managementului fata de cel care a incalcat regulile anticoruptie.

 

Rezultatele de la nivel global confirma faptul ca jucatorii din serviciile financiare au raspuns la presiunea intensa la care au fost supusi de catre reglementatori, clienti si alte parti. Comparativ cu alte sectoare, acestea se concentreaza mai mult pe actiuni legate de conformitate si comportamentele etice ale personalului. Dar exista inca lacune: exista respondenti din sectorul serviciilor financiare care au indicat ca afacerea lor nu are o politica anti-coruptie sau un canal de avertizare. De asemenea, sunt manageri care nu acorda o atentie suficienta reglementarilor de combatere a spalarii banilor, comertului neautorizat sau vanzarilor neconforme.

 

Angajamentul leadership-ului este critic

 

Desi studiul arata ca, la nivel global, nu toti managerii comunica angajamentul lor de respectare a unor standarde inalte din punct de vedere etic, participantii de pe piata din Romania sunt mult mai increzatori privind deciziile de management. 51% dintre respondenti au indicat faptul ca managementul lor superior face dovada respectarii unor standarde inalte din punct de vedere etic atunci cand isi gestioneaza afacerile.

 

Burcin Atakan conchide: “Inca exista o presiune mare pentru companii, de a-si dezvolta business-ul. Studiul releva clar increderea ca o procedura eficienta de conformitate si un management corespunzator al riscurilor de frauda si coruptie vor asigura sustenabilitatea afacerii”.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL
   Update cookies preferences