loader
Noul tratament fiscal al tichetelor de masa. Cum poate fi acoperita contributia la sanatate?

Noul tratament fiscal al tichetelor de masa. Cum poate fi acoperita contributia la sanatate?

Material de opinie de Ana-Maria Hoborici, Manager, Solutii de Servicii Externalizate, Deloitte Romania

Finalul anului 2023 a adus o serie de modificari fiscale nefavorabile pentru angajatii si angajatorii din toate domeniile economice. Dupa schimbarile care au vizat restrangerea facilitatilor acordate salariatilor din IT, constructii, agricultura si industria alimentara, ce au intrat in vigoare la 1 noiembrie 2023, au urmat, la scurt timp, alte modificari, prin intermediul Ordonantei 115/2023, cu impact tot asupra salariatilor, dar si a departamentelor de resurse umane. Printre acestea din urma se numara modificarea tratamentului fiscal preferential pentru tichetele de masa si pentru  voucherele de vacanta.

Asadar, incepand cu anul 2024, aceste bilete de valoare sunt incluse si in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS).

Care este impactul asupra salariatilor?

Anterior anului 2024, toate biletele de valoare reglementate prin Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu exceptia celor cadou, erau supuse doar impozitarii pe venit (10%), insa, de la inceputul acestui an, tichetele de masa, precum si voucherele de vacanta sunt taxate cu 10% impozit si 10% CASS. Avand in vedere ca impozitul pe venit datorat intr-o luna se calculeaza dupa ce se scad din venitul total brut realizat in luna respectiva contributiile sociale datorate (CAS si CASS, 35% in total), tichetele de masa si voucherele de vacanta ajung sa fie taxate intr-un final cu 19%.

Unele companii compensau in trecut impozitul pe venit datorat pentru tichetele de masa, astfel incat salariul net al  salariatilor sa nu scada, dar, in urma acestei modificari legislative, cele mai multe au decis sa nu compenseze si aceasta noua contributie (CASS) datorata de angajati. Prin urmare, majoritatea salariatilor incaseaza, de la 1 ianuarie 2024, un salariu lunar net mai mic decat anul anterior.

Spre exemplu, un angajat cu un salariu brut de 6.000 de lei, care primea tichete de masa de 20 de lei/zi, anul trecut lua in medie un salariu net de 3.470 de lei, la care se adaugau tichete de masa in valoare totala de 400 de lei. Salariatul datora asadar, in medie, un impozit pe venit de 430 de lei, din care 40 de lei reprezenta impozitul pe venit aferent tichetelor de masa, si contributii sociale obligatorii (25% CAS si 10% CASS) in valoare de 2.100 de lei.

Incepand cu ianuarie 2024, acelasi salariat datoreaza in plus 9% din valoarea tichetelor de masa, ajungand la contributii totale (CAS si CASS) de 2.140 de lei. Insa impozitul pe venit datorat scade de la 430 de lei la 426 de lei, intrucat  baza de calcul a impozitului pe venit se stabileste ca diferenta dintre venitul total brut si contributiile sociale obligatorii. Asadar, angajatul ar primi, in medie, un salariu net de 3.434 de lei, mai mic cu 1%-2% fata de anul anterior.

Pe langa schimbarea tratamentului fiscal favorabil al tichetelor de masa, de la 1 ianuarie 2024 a crescut si valoarea maxima a tichetelor de masa ce poate fi acordata salariatilor, respectiv de la 35 de lei/zi la 40 de lei/zi. Datorita acestei masuri, angajatorii care decid cresterea valorii unui tichet de masa vor ajunge sa compenseze pierderea salariatilor din aplicarea CASS.

Revenind la exemplul de mai sus, daca valoarea unui tichet de masa ar creste de la 20 de lei la 25 de lei, angajatul ar obtine un salariu net de 3.415 lei, la care se adauga tichete de masa de 500 de lei, ajungand la un venit de 3.915 lei, cu aproximativ 2% mai mult fata de varianta cu 20 de lei/tichet. In acest scenariu, costul total al angajatorului ar creste cu aproximativ 2%.

Care este impactul asupra departamentelor de salarizare?

Avand in vedere frecventa modificarilor legislative, departamentele de salarizare sunt intr-un proces continuu de adaptare, pentru a se conforma la noile reglementari. Pe langa acest aspect, una dintre marile provocari ale departamentelor de HR ramane cea legata de adaptarea intr-un timp foarte scurt a sistemului informatic de salarizare la noile cerinte de raportare/calcul salarial, precum si asigurarea acuratetei calcului salarial si plata la timp a drepturilor salariale.

In concluzie, impactul noilor modificari legislative este resimtit atat de salariati, ca urmare a cresterii contributiilor datorate pentru tichetele de masa, cat si de specialistii de salarizare. Acestia din urma resimt atat povara adaptarii calcului salarial in conformitate cu noile reglementari, intr-un timp foarte scurt, cat si presiunea din partea salariatilor, care solicita detalii si argumente legate de calculul salarial.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL