loader
Impactul cresterii preturilor la energie asupra gospodariilor din Romania. Un apel la eficienta energetica

Impactul cresterii preturilor la energie asupra gospodariilor din Romania. Un apel la eficienta energetica

Autor: Mihai Draghici, Partener, Consultanta, EY Romania

Situatia actuala: intelegerea contextului

Asa cum s-a dovedit in ultimii ani, cresterea preturilor la energie are implicatii semnificative pentru gospodariile din Romania. Analiza EY isi propune sa examineze impactul acestor cresteri de preturi asupra gospodariilor din Romania, atat din punct de vedere al consecintelor economice, cat si al celor sociale. Va fi explorat contextul actual, influentat de tendintele globale si de factorii nationali, urmat de o analiza a problemelor asociate cu majorarea costurilor cu energia. Este nevoie de cresterea gradului de constientizare a complexitatii problemei preturilor la energie in Romania si de strategii durabile, pe termen lung, pentru a atenua impactul negativ asupra gospodariilor.

Romania, la fel ca multe alte tari din lume, se confrunta in prezent cu o crestere semnificativa a preturilor la energie. Aceasta este influentata de tendintele globale, cum ar fi pretul petrolului si gazelor pe piata internationala, tranzitia catre energia regenerabila si instabilitatea geopolitica. Pe plan intern, scenariul este inrautatit de factori precum infrastructura energetica perimata, consumul ineficient de energie si schimbarile in normele de reglementare. Infrastructura energetica a Romaniei, construita in mare parte in perioada comunista, este invechita si ineficienta. Mai mult decat atat, pierderile mari de energie in timpul transportului si distributiei exacerbeaza presiunea asupra preturilor.

Din punct de vedere istoric, tara a fost puternic dependenta de carbune si gaze, dispunand de resurse semnificative de combustibili fosili. In ceea ce priveste consumul de energie, Romania este un mare consumator de gaze naturale (11,6 miliarde de metri cubi/an) si are o dependenta redusa de importuri (22%) datorita productiei interne (9,0 miliarde de metri cubi/an).

Dimensiunea umana: impactul asupra gospodariilor

Dincolo de aceste consideratii generale despre piata, exista o nevoie urgenta de a urmari dimensiunea umana, impactul pe care aceste cresteri de preturi il au asupra gospodariilor. Modificarile preturilor la energie influenteaza direct calitatea vietii, statutul economic si chiar sanatatea oamenilor. Pentru multi romani, in special pentru cei cu venituri mici, aceste majorari de costuri reprezinta provocari semnificative.

Analiza cheltuielilor gospodariilor cu energia

In perioada analizata, gospodariile din Romania au cheltuit in mod constant cu energia in jur de 20% din venitul lor, aceasta valoare inregistrand o fluctuatie de cel mult 1%. Ceea ce este alarmant in aceasta situatie este faptul ca facturile la energie in 2022 au crescut in medie cu peste 42% fata de nivelul lor din 2021, dar ceea ce este relevant este ca majorarea preturilor din ultimul an nu a afectat in aceeasi masura toate categoriile sociale.

Unele segmente ale societatii, cum ar fi persoanele in varsta cu venituri mici care locuiesc singure in case construite in perioada 1945-1989, cheltuiesc in mod obisnuit doua treimi din venitul lor pe energie, ceea ce indica necesitatea unor interventii mai eficiente pentru a usura povara costurilor ridicate ale energiei. Cei mai afectati sunt, in special, pensionarii cu venituri mici care locuiesc singuri si familiile cu venituri mici cu un singur parinte activ. Aceste grupuri aloca 33-67% si, respectiv, 32% din venitul lor facturilor la energie.

Decalajul rural-urban

In plus, cresterea preturilor la energie intensifica disparitatile dintre mediul urban si cel rural. Gospodariile din mediul urban, mai adaptabile la astfel de fluctuatii, pot gestiona mai eficient schimbarile. Cu toate acestea, gospodariile din mediul rural, care depind frecvent de sursele de energie conventionale si au acces limitat la tehnologii de economisire a energiei, sunt afectate in mod disproportionat de cresterea costurilor. Mai mult decat atat, parcul imobiliar din Romania este vechi si slab izolat, o mare parte a acestuia fiind construita inainte de 1990, iar consumul mediu de energie al cladirilor care fac obiectul analizei este de 308 kWh/m2/an.

Sectorul mobilitatii si preturile carburantilor

In sectorul mobilitatii, preturile carburantilor s-au majorat cu aproximativ 7% intre 2021 si 2022, in conditiile in care, pana in decembrie 2022, se aplica o acciza pe carburantii utilizati de autovehiculele detinute de persoane fizice. In pofida faptului ca orasele mari si, in special, Bucurestiul dispun de retele de transport public in general bune, trei din cinci persoane se deplaseaza, totusi, exclusiv cu automobile. Persoanele cu o situatie economica medie sau peste medie prefera in mod preponderent sa utilizeze exclusiv automobile (50-70%), in timp ce categoriile mai putin instarite nu utilizeaza niciun mijloc de transport (32-33%) sau utilizeaza transportul public (25-30%).

Recomandari de politici: solutii pe termen scurt si lung

Rezolvarea problemei preturilor la energie in Romania impune o abordare polivalenta. Pe termen scurt, in pofida politicilor in vigoare, cum ar fi plafoanele de pret si sprijinul acordat „consumatorilor vulnerabili”, gospodariile inca se confrunta cu dificultati, saracia energetica fiind o realitate pentru multe dintre ele. Pe termen lung, din cauza caracterului universal al politicii de plafonare a preturilor aflata in vigoare in prezent, cheltuielile gospodariilor pentru solutii ecologice, cum ar fi eficienta energetica si productia de energie (fotovoltaica si/sau pompe de caldura), sunt puternic descurajate.

La nivel de politici, am analizat diferite masuri legislative pe care le pot adopta autoritatile.

Prima noastra recomandare de politica vizeaza cresterea sprijinului guvernamental pentru gospodariile cu venituri mici printr-o „Lege privind consumatorii vulnerabili”:

A. Majorarea bugetului – crearea unui impact mai mare asupra gospodariilor vulnerabile printr-un sprijin financiar mai mare

B. Eficienta procedurilor – reducerea poverii unui proces excesiv de birocratic de aprobare a solicitarilor de sprijin pentru consumatorii vulnerabili

C. Complexitate redusa – comasarea numarului mare de plati in numerar pentru diferite categorii de venituri pentru a creste consecventa si transparenta legislatiei.

A doua noastra recomandare de politica vizeaza incurajarea eficientei energetice si a economiei de energie:

A. Restructurarea schemelor de plafonare a preturilor la energie si gaze naturale – reducerea numarului de beneficiari prin aplicarea plafonarii de pret doar in cazul gospodariilor vulnerabile pentru a incuraja eficienta energetica in randul celor care nu beneficiaza de plafonare.

B. Reinstaurarea Programului „Casa Eficienta Energetic”, cu un accent sporit asupra reabilitarii locuintelor existente.

C. Majorarea alocarilor bugetare pentru initiativa „Casa Eficienta Energetic” propusa si plati mai mari catre gospodariile vulnerabile

A treia noastra recomandare de politica vizeaza cresterea productiei de energie din surse regenerabile:

A. Majorarea numarului de scheme de sprijin pentru productia de energie din surse regenerabile – facilitarea acordarii de sprijin in domeniul energiei regenerabile catre un numar mai mare de cetateni prin intermediul unor diverse initiative care sa cuprinda atat solutiile fotovoltaice, cat si pompele de caldura

B. Majorarea bugetului – alocarea de fonduri nerambursabile mai mari care sa asigure sprijin integral/partial in domeniul solutiilor fotovoltaice, pe baza puterii instalate planificate

C. Reglementarea si monitorizarea proceselor – distributia resurselor in timp util si o alocare eficienta a personalului administrativ.

Catre un viitor sustenabil

Recomandarile noastre de politici vizeaza crearea unui sistem energetic mai rezistent, mai bine pregatit pentru a face fata provocarilor generate de preturile mari la energie si de schimbarile climatice. Prin promovarea eficientei energetice si a economiei de energie, prin cresterea productiei de energie din surse regenerabile si prin sprijinirea gospodariilor cu venituri mici, putem reduce vulnerabilitatea sistemului nostru energetic si putem crea un viitor mai sustenabil. In acelasi timp, cresterea ponderii energiei regenerabile in mixul national poate contribui la izolarea gospodariilor de fluctuatiile globale ale preturilor combustibililor fosili.

Investitiile in modernizarea infrastructurii energetice ar trebui sa reprezinte o prioritate, deoarece acestea ar putea reduce pierderile din reteaua de transport, ar imbunatati securitatea aprovizionarii cu energie si, in timp, ar putea contribui la scaderea preturilor la energie. Cu toate ca acest lucru necesita o investitie initiala substantiala, este un efort viabil, avand in vedere beneficiile pe termen lung. 

 

                                                                                                               ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL