loader
Impozitul minim pe cifra de afaceri: Aplicarea este complexa si necesita norme din partea autoritatilor

Impozitul minim pe cifra de afaceri: Aplicarea este complexa si necesita norme din partea autoritatilor

Aproape nicio tara dezvoltata nu aplica un astfel de impozit. Si asta pentru ca marimea cifrei de afaceri nu inseamna si profitabilitate mare

Impozitul minim pe cifra de afaceri este un subiect spinos pentru companiile vizate, modul de aplicare fiind foarte complex, fiind necesare norme din partea Ministerului Finantelor. In noul episod PwC Romania Tax Talks, Ionut Simion, Partener PwC Romania, si Florin Rizea, Senior Manager au discutat despre provocarile practice cu care se pot confrunta companiile in aplicarea acestui impozit, dand exemple pentru contribuabilii vizati. 

Urmariti episodul 4 al PwC Tax Talks: https://youtu.be/F3DkerAIQuw

Principalele declaratii:

● Aproape nicio tara dezvoltata nu aplica un astfel de impozit. Si asta pentru ca marimea cifrei de afaceri nu inseamna si profitabilitate mare.

● Fondul Monetar International, la ultima misiune de evaluare, a recomandat Guvernului Romaniei sa se gandeasca atent la necesitatea si utilitatea unei astfel de masuri, recomandand in fapt reconsiderarea ei.

● Incepand cu anul 2024, companiile platitoare de impozit pe profit care depasesc plafonul cifrei de afaceri de 50 milioane  euro vor calcula la fiecare termen de calcul al impozitului pe profit si acest impozit minim. Daca impozitul minim este mai mare decat impozitul pe profit, contribuabilii vor plati impozit minim.

● Avem trei categorii de contribuabili care sunt subiectul acestui nou impozit: companii in general, institutiile financiare si companii din domeniul petrol si gaze naturale. Pentru companiile normale avem un procent de 1% aplicat la o baza de calcul, care pleaca de la veniturile totale ale companiei. Atentie aici! Se numeste un impozit pe cifra de afaceri, insa tehnic, nu ne raportam la cifra de afaceri calculata conform reglementarilor contabile. La banci sistemul de calcul este putin diferit, avem o limitare in timp explicita, si anume 2% pana in 2025, deci pentru doi ani, urmand ca din 2026 sa se aplice 1%. Pentru companiile din domeniul de petrol si gaze naturale avem o combinatie intre cele doua.

● Din cate intelegem noi, informal, nu s-ar mai publica norme, insa este foarte mare nevoie de clarificari. In ce sens? Sunt mai multe aspecte neclare si as aminti aici ce se intampla cu pierderile fiscale din trecut. Se considera ele folosite la momentul in care facem comparatia intre impozit pe profit si impozitul acesta minim?

● Alte aspecte pe care le-am identificat ca fiind neclare. Ce se intampla cu diferentele de curs valutar in baza de calcul, avand in vedere ca plecam de la total venituri. Si aici apare o discrepanta legislativa. In cazul grupurilor fiscale, toti membrii grupului vor trebui sa calculeze impozitul minim pe cifra de afaceri, sa vada daca este mai mare decat impozitul pe profit.

● In anumite discutii, reprezentantii Ministerului de Finante sustin ca, in principiu, impozitul minim pe cifra de afaceri trebuie sa urmeze o logica similara cu impozitul pe micro companii. Dar sa vedem concret.

● Acest impozit minim pe cifra de afaceri reprezinta o noua inovatie a guvernantilor din Romania. Pentru ca am mai avut si altele taxa pe stalp, am avut si acea faimoasa ordonanta 114. Multe dintre masuri au fost abrogate intr-un interval scurt de timp, pentru ca nu au produs efectele scontate.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL