Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Impozitul de 16% revine: Care este impactul noilor reglementari fiscale asupra persoanelor fizice | DoingBusiness.ro
loader
Impozitul de 16% revine: Care este impactul noilor reglementari fiscale asupra persoanelor fizice

Impozitul de 16% revine: Care este impactul noilor reglementari fiscale asupra persoanelor fizice

Autor: Bogdan Carpaveche, Director PwC Romania

Modificarile fiscale, incluse in cel de-al doilea pachet pentru care guvernul si-a asumat raspunderea, marcheaza o schimbare semnificativa in regimul de impozitare aplicabil persoanelor fizice, in special in ceea ce priveste veniturile din investitii si bunurile de valoare mare. Prevederile propuse arata o tendinta de revenire la impozitarea de 16% de la cea de 10% introdusa in 2018. Pentru moment, majorarea cotei vizeaza veniturile din investitii (cu exceptia veniturilor din dobanzi pentru care ramane aplicabila cota de 10%) si pe cele din transferul de moneda virtuala.  Revenirea la cota de impozitare de 16% pentru dividende, castiguri din transferul de titluri de valoare, instrumente financiare derivate si moneda virtuala va conduce la o crestere a sarcinii fiscale pentru investitori. In plus, majorarea impozitului pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, coroborata cu ajustarea bazei impozabile, va extinde semnificativ numarul contribuabililor vizati. In acest context, este esential ca persoanele fizice sa-si reevalueze structura investitiilor si portofoliul de active pentru a anticipa si gestiona eficient impactul fiscal al noilor reglementari.

Mai exact, impozitul de 16% se va aplica veniturilor din dividende distribuite persoanelor  fizice incepand cu ianuarie 2026 si castigurilor din transferul titlurilor de valoare, de instrumente financiare derivate sau din transferul aurului de investitii realizate incepand cu anul 2026. Indiferent daca veniturile sunt obtinute din Romania sau din strainatate (in cazul persoanelor fizice rezidente), cresterea cotei de impozitare va insemna in cele din urma o sarcina fiscala suplimentara pentru investitori.

Impactate vor fi in mai mica masura si castigurile din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate realizate prin intermediari rezidenti pentru care impozitul retinut la sursa va creste de la 1% la 3% daca titlurile de valoare/instrumentele financiare derivate sunt instrainate intr-o perioada mai mare de 365 de zile de la dobandirii, respectiv de la 3% la 6% daca titlurile de valoare/instrumentele financiare derivate sunt instrainate intr-o perioada mai mica de 365 de zile. Desi cota de impozitare a castigurilor realizate prin brokeri rezidenti (3% sau 6%) este in continuare semnificativ mai mica decat impozitul de 16% aplicabil celorlalte transferuri (i.e. transferuri directe de actiuni/parti sociale sau prin brokeri straini), intrucat pierderile nu pot fi recuperate in cazul transferurilor realizate prin brokeri rezidenti, impactul cotelor de impozitare trebuie evaluat punctual in functie de structura investitiilor si de pierderile fiscale inregistrate.

Desi nu sunt incadrate in categoria veniturilor din investitii, ci in categoria veniturilor din alte surse, castigurile din transferul de moneda virtuala vor intra, incepand cu anul 2026, sub incidenta cotei crescute de impozit de 16%. Spre deosebire de veniturile din investitii, in cazul pierderilor din transferul de moneda virtuala nu este posibila recuperarea lor din din castiguri de aceeasi natura sau din castiguri din transferul titlurilor de valoare sau din alte operatiuni cu instrumente financiare.

La nivelul regiunii, cota de impozitare de 16% a castigurilor de capital si a dividendelor se situeaza sub nivelul impozitului aplicat in tari precum Polonia (19%), Estonia (22%) sau Letonia (25,5%) dar peste impozitul de 15% aplicabil in Ungaria si Lituania sau de cel din Bulgaria (5% pentru dividende si 10% pentru castiguri de capital). In continuare, cota de impozitare a veniturilor din investitii in Romania este inferioara celei din Austria (27,5%) si Elvetia (35%), doua dintre destinatiile preferate de rezidentii romani pentru plasarea investitiilor in strainatate (in aceste cazuri, cotele de impozitare pot fi reduse in baza conventilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu cele doua state). 

In aceeasi ordine de idei, trebuie avuta in vedere cresterea, incepand cu anul 2026, a impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare (cladiri rezidentiale cu o valoare impozabila mai mare de 2,5 milioane lei si autoturisme cu o valoare de achizitie mai mare de 375.000 lei). In acest caz, impactul va fi generat pe de o parte de triplarea cotei de impozit de la 0,3% la 0,9% si, pe de alta parte, de  ajustarea semnificativa a bazei impozabile pentru cladirile rezidentiale detinute de persoane fizice. Astfel, intrucat impozitul special de 0,9% se aplica asupra diferentei dintre valoarea impozabila a cladirii si plafonul neimpozabil de 2,5 milioane lei, este de asteptat ca majorarea cu aproximativ 170% a valorii impozabile pentru cladirile rezidentiale sa conduca la cresterea numarului persoanelor fizice care vor avea obligatia sa declare si sa achite anual, pana la finalul lunii  septembrie, a impozitul special pe bunurile imobile de valoare mare. 

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL
   Update cookies preferences