Cei mai multi dintre noi am intalnit de-a lungul timpului lideri pentru care atingerea obiectivelor era mai importanta decat echipa. La limita erai inclinat sa spui ca inclusiv oamenii din echipa erau doar niste resurse sau cifre cu care acest tip de lider lucra. Acest lider putea raporta la inceputul activitatii rezultate foarte bune dar, din pacate, nu putea sa le mentina. De ce? Pentru ca oamenilor la un moment dat le devenea clar ca liderului nu ii pasa de ei. Rezultatul? Oamenii paraseau echipa, iar rezultatele initiale nu se mai atingeau.
Ce putem oare sa facem cu acest tip de lider? Daca suntem antreprenori, il dam afara? Daca suntem membrii in consiliul de administratie al unei companii, ii retragem sprijinul? Daca suntem in departamentul de HR, il atentionam cu privire la retentia angajatilor? Acest tip lider face o greseala tipica: este atat de concentrat pe cifre incat uita de importanta inteligentei emotionale in conducere. Oricare dintre rolurile din care vorbim, modul in care procedeaza acest tip de lider il incrimineaza. Si totusi ce putem face?
Primul pas in transformare este constientizarea
Din fericire, exista sansa liderului de acest tip de a-si constientiza rolul si actiunile dintr-o perspectiva mai larga. El nu este responsabil doar de rezultate, dar si de oameni. Nu raporteaza doar cifre, ci proiecteaza si coeziunea unei echipe careia ii propune sa implineasca viziunea pe care el o descrie. Solutia? Executive coaching-ul este un posibil remediu. Cei mai multi dintre lideri care au experienta unui program structurat de executive coaching obtin mai multa claritate in luarea deciziilor in care vor implica, nu doar procese si cifre, dar si oameni.
Acesti lideri ajung sa-si schimbe abordarea. Isi petrec mai mult timp concentrandu-se asupra echipei lor. Isi intreaba colegii nu doar ce cred, sau ce fac, ci si cum se simt. Le cer idei si, de asemenea, ii intreba cum ii pot ajuta sa-si indeplineasca sarcinile; toate in timp ce isi impartasesc gandurile si aspiratiile. Rezultatul? Foarte curand, retentia angajatilor creste, iar numerosi alti indicatori de performanta continua sa se imbunatateasca.
Caracteristicile liderului inteligent emotional
Dar cum arata inteligenta emotionala in leadership? Imbraca forme foarte diferite: de la auto-ironia care da confort colegilor in interactiunea cu liderul, la mesaje de multumire catre clienti pentru increderea de a achizitiona produsele companiei si pana la scrisori de multumire adresate angajatilor pentru contributia lor la reusita companiei.
Liderii manifesta inteligenta emotionala atunci cand sunt deschisi posibilitatilor de a arata empatie si sustinere. Nu executa doar ”protocolul empatiei” care sa salveze aparentele, ci au raspunsul potrivit la intelegerea unei emotii a colegilor, clientilor, partenerilor de business. Liderii cu inteligenta emotionala iau in considerare alte idei si perspective si nu sunt critici in ceea ce priveste raspunsurile si reactia emotionala ale celorlalti. Un lider inteligent din punct de vedere emotional este pe deplin prezent si este capabil sa-i inteleaga rapid, mai bine si sa-i implice mai mult pe colegi.
Importanta inteligentei emotionale in afaceri
Care este importanta inteligentei emotionale in afaceri? In primul rand inteligenta emotionala este importanta atunci cand liderul se confrunta cu o situatie dificila si raspunde adversitatii intr-un mod calm si bine calibrat. Liderul inteligent din punct de vedere emotional este mai bun in gestionarea emotiilor in perioadele de stres sau presiune.
In al doilea rand, dezvoltarea inteligentei emotionale este mai usoara atunci cand liderii doresc sa se imbunatateasca si trec in practica propriei auto-cunoasterii. Fara timp dedicat pentru a se imbunatati, liderii sunt mai predispusi sa se opreasca din dezvoltarea lor sau sa revina la vechile obiceiuri.
In al treilea rand Inteligenta emotionala este recunoscuta pe scara larga ca fiind o aptitudine valoroasa si este, de asemenea, una pe care cercetatorii cred ca pot fi imbunatatite prin training si exercitii. In timp ce abilitatile emotionale pot fi ceva natural pentru unii oameni, exista lucruri pe care oricine le poate face pentru a-si imbunatati capacitatea de a intelege si a rationa cu emotii. Acest lucru poate fi util in special la locul de munca, unde relatiile si deciziile de afaceri se bazeaza adesea pe comunicarea interpersonala si lucrul in echipa.
Unele dintre motivele pentru care inteligenta emotionala poate fi cheia succesului in business sunt urmatoarele:
• Inteligenta emotionala ajuta liderii la luarea unor decizii de afaceri mai bune
• Liderii cu EQ mai mare sunt mai buni la rezolvarea conflictelor
• Ei tind sa asculte mai mult, sa reflecteze si sa raspunda la constructiv criticilor
• Pot intelege mai repede si mai clar nevoile clientilor, observand noi oportunitati
• Stiu sa modeleze climatul de lucru pentru a inspira membrii echipei sa evolueze continuu
Despre PKF Finconta
De peste 26 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din Romania. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o retea internationala de firme independente din punct de vedere legal, care ofera consultanta si audit oriunde in lume. Grupul PKF Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.