loader
GenAI - reticenta versus oportunitate: La ce se asteapta liderii companiilor din Romania

GenAI - reticenta versus oportunitate: La ce se asteapta liderii companiilor din Romania

Dinu Bumbacea, Country Managing Partner PwC Romania

Inteligenta Artificiala Generativa (GenAI) va schimba semnificativ modelele de afaceri, va intensifica concurenta pe piata si va necesita abilitati noi pentru cei mai multi angajati. Aceasta este opinia majoritara a liderilor de companii din Romania, dupa cum ne arata sondajului PwC CEO Survey 2024, desi adoptarea si integrarea strategica a GenAI in companiile din Romania este inca limitata.

Doar unu din patru directori executivi din tara noastra afirma ca GenAI a fost adoptata in cadrul propriei companii in ultimele 12 luni si  18% spun ca organizatia si-a revizuit strategia in domeniul tehnologiei in contextul GenAI.

Observam ca asteptarea chiar si pe termen scurt este ca GenAI sa le influenteze afacerile, insa nu sunt prea siguri cum anume si in ce masura. Spre exemplu, 35% dintre liderii de companii din Romania considera ca, in urmatoarele 12 luni, GenAI va contribui la imbunatatirea calitatii propriilor produse si servicii. Comparativ, 58% dintre executivii la nivel global estimeaza acelasi lucru.

Daca ne uitam la beneficiile pe care le preconizeaza, cei mai multi mizeaza pe o eficientizare a propriului timp de lucru, pe o crestere a eficientei angajatilor si o crestere a profitabilitatii. In ce priveste impactul asupra fortei de munca pare ca GenAI va duce la disparitia unor locuri de munca, dar si la crearea unora noi: 57% estimeaza numar constant de angajati,  22% o reducere cu 5% sau mai mult si 10% o crestere.

Pe de alta parte, riscurile nu pot fi neglijate, fiind anticipata o amplificare a riscurilor de securitate cibernetica, dezinformare, dar si de raspundere legala si reputatie.

Fara indoiala, in ultimul an GenAI a urcat in topul prioritatilor de pe agenda directorilor generali, insa ramane de vazut in ce masura organizatiile vor face pasii necesari pentru valorificarea beneficiilor acestei tehnologii.

Ce industrii si sectoare pot beneficia cel mai mult de GenAI?

Pana in prezent, o mare parte din atentia acordata GenAI s-a concentrat pe identificarea reducerilor de costuri, mai degraba decat pe oportunitatile de crestere. Acest lucru poate reflecta nesiguranta cu privire la potentialul deplin al tehnologiei, precum si un raspuns prudent la conditiile economice actuale. GenAI a cunoscut deja multe povesti de succes, dar experimentarea si inovarea prin natura lor inseamna si ca, in multe cazuri, va esua.

O analiza realizata de strategy&, departamentul de strategie al retelei globale PwC, a identificat oportunitatile GenAI si a evaluat potentialul de schimbare intr-o serie de industrii.

Industria farmaceutica, alaturi de sectorul bancar, media si tehnologia se numara printre sectoarele cu cele mai mari oportunitati imediate de a crea valoare. Spre exemplu, in sectorul bancar si de asigurari, in care costurile de operare sunt ridicate, eficienta este cel mai frecvent mentionat beneficiu legat de GenAI. Acest lucru contrasteaza cu sectorul farmaceutic si cel media, unde peste 50% din beneficii vor proveni din oportunitatile noi de crestere a veniturilor. In sectorul divertismentului si media (E&M), de exemplu, GenAI poate fi un instrument creativ puternic, ajutand la producerea de continut, inclusiv text, imagini, audio si video. De asemenea, permite o personalizare mai profunda prin analiza comportamentelor si preferintelor publicului. Pe masura ce calitatea, cantitatea si natura continutului se schimba, generand noi modele de preturi si de implicare a clientilor, modelele de afaceri vor fi perturbate in mod semnificativ. Acest lucru va afecta peisajul competitiv, deoarece costurile in scadere dau nastere unor noi jucatori – in timp ce aceia care detin cea mai valoroasa proprietate intelectuala (PI) vor putea obtine crestere de venituri si cota de piata.

In toate industriile, majoritatea cazurilor de utilizare identificate pana in prezent vor fi probabil adoptate cu ajutorul aplicatiilor GenAI ale unor terti sau vor fi integrate in platforme de afaceri precum ERP sau CRM. Valoarea cazurilor de utilizare personalizate, care utilizeaza date sau algoritmi privati, trebuie sa fie evaluata din punct de vedere al beneficiilor financiare, deoarece acestea costa adesea mai mult pentru a fi create si pot ajunge mai greu pe piata.

Industriile cu o componenta puternica de cercetare si dezvoltare, precum si cele in care creativitatea si analiza datelor creeaza valoare au in acest moment exemple foarte convingatoare de utilizare a GenAI. Dar toate industriile, chiar si cele cu cazuri mai putin iminente de investitii ar trebui sa se pregateasca pentru GenAI. Aceasta pregatire se va transforma intr-un avantaj competitiv pe masura ce tot mai multe industrii vor fi perturbate de aceasta tehnologie.

Intelegerea implicatiilor strategice ajuta la stabilirea si prioritizarea oportunitatilor prezentate de GenAI, care variaza de la transformarea implicarii clientilor, cresterea productivitatii, imbunatatirea competitivitatii si reducerea decalajului de digitalizare, pana la optimizarea fortei de munca si a lanturilor de aprovizionare. Tehnologia este testata in multe organizatii, in mod formal si informal, dar companiile trebuie sa isi stabileasca directia si strategia, pentru ca au nevoie de o infrastructura scalabila si sigura.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL