loader
Garantia pe ambalaj, tot mai aproape – ce obligatii au companiile din piata bauturilor?

Garantia pe ambalaj, tot mai aproape – ce obligatii au companiile din piata bauturilor?

Material de opinie de Adrian Teampau, Director, Deloitte Romania

Sistemul de Garantie Returnare (SGR), parteneriat intre mediul privat si statul roman cu scopul de a imbunatati rata de reciclare a deseurilor de ambalaje, trebuie sa devina complet functional pana la finalul lunii noiembrie 2023. In consecinta, companiile vizate, respectiv producatorii, importatorii si comerciantii de bauturi care activeaza pe piata locala sunt obligati ca, pana la acea data, sa respecte o serie de cerinte impuse de legislatia in vigoare. Principala si cea mai apropiata este cea legata de obligativitatea inregistrarii in baza de date a administratorului SGR, respectiv 28 februarie 2023.

Concret, sistemul presupune plata, de catre consumator, a unei garantii de 0,5 lei/ambalaj pentru bautura cumparata si recuperarea acesteia, pe loc, in momentul in care returneaza ambalajul la unul din punctele de returnare organizate de comercianti in cadrul magazinelor, fara a fi conditionat de prezentarea bonului fiscal. Mai mult, cumparatorul nu este obligat sa returneze ambalajul in magazinul din care a cumparat bautura, ci isi poate recupera garantia de la orice magazin.

Garantia se va aplica produselor precum bere, mixuri de bere, mixuri de bauturi alcoolice, cidru, alte bauturi fermentate, sucuri, nectaruri, bauturi racoritoare, ape minerale si ape de baut de orice fel, vinuri si spirtoase, in ambalaje de unica folosinta (nereutilizabile) din plastic, sticla sau aluminiu, cu volumul cuprins intre 0,1 si 3 litri. Regula este valabila si pentru societatile din industria ospitalitatii ce comercializeaza aceste produse, dar in acest caz garantia este retinuta doar pentru produsele consumate in afara locatiei.

De functionarea sistemului este responsabil administratorul SGR, infiintat conform legislatiei in vigoare, care gestioneaza fluxul garantiei de la producator/importator la consumatorul final. Acesta functioneaza pe baza tarifului de administrare incasat de la cei care introduc pe piata bauturile, dar, la randul sau, plateste comerciantii pentru investitiile realizate in punctele de returnare.

Pasii inrolarii in sistem

Insa, dincolo de aceste aspecte organizatorice, companiile care sunt obligate sa se inroleze in acest sistem se confrunta cu o serie de provocari financiare, fiscale si juridice legate de conformarea la reglementarile in domeniu.

In primul rand, producatorul sau importatorul de produse din categoriile vizate trebuie sa se inregistreze in baza de date a administratorului, pana la data de 28 februarie 2023, ceea ce inseamna ca, pana la acea data, va trebui sa finalizeze documentatia necesara in acest scop. Cei care nu se inregistreaza risca o amenda intre 20.000 si 40.000 de lei si pierderea dreptului de a isi vinde produsele pe piata din Romania. Dupa inregistrare, compania va semna un contract cu administratorul SGR si va plati un tarif de administrare stabilit de catre acesta.

In paralel, compania in cauza va trebui sa identifice si sa marcheze produsele din gama sa in ambalaje SGR si sa analizeze impactul financiar-contabil legat de plata garantiei de 0,5 lei/ambalaj, tinand cont inclusiv de decalajul de timp dintre plata garantiei, catre SGR, si recuperarea acesteia. Nu in ultimul rand, toate entitatile implicate trebuie sa pastreze o evidenta privind ambalajele SGR si sa isi ajusteze fluxul operational-logistic pentru aceste ambalaje.

In consecinta, demersul este laudabil, dar presupune un efort administrativ important pentru companiile afectate, astfel ca acestea trebuie sa isi pregateasca cu atentie documentatia necesara si sa analizeze cu grija impactul financiar si fiscal al intregii proceduri.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL