loader
EY Future Consumer Index: Consumatorii invata sa traiasca cu mai putin, pe fondul cresterii costului vietii si al schimbarilor climatice

EY Future Consumer Index: Consumatorii invata sa traiasca cu mai putin, pe fondul cresterii costului vietii si al schimbarilor climatice

Ingrijorarea ii determina pe mai mult de jumatate dintre consumatori sa planuiasca sa cumpere mai putin in viitor, in incercarea de a economisi bani si pentru ca simt ca nu au nevoie de articole noi.

  • 71% dintre consumatori planuiesc sa amane achizitiile pana la reducerile de Black Friday sau cele de Craciun
  • 54% dintre consumatori isi propun sa cheltuiasca mai putin pentru a economisi bani
  • 46% dintre consumatori sunt extrem de ingrijorati de schimbarile climatice

Un procent de 94% dintre consumatorii de la nivel global sunt ingrijorati de costul vietii si aproape 89% dintre ei spun ca sunt preocupati si de schimbarile climatice, rezulta din cea de-a 13-a editie a EY Future Consumer Index (FCI), care a chestionat peste 22.000 de consumatori din 28 de tari.

Ingrijorarea ii determina pe mai mult de jumatate (54%) dintre consumatori sa planuiasca sa cumpere mai putin in viitor, in incercarea de a economisi bani (73%) si pentru ca simt ca nu au nevoie de articole noi (49%). Un procent de 39% dintre respondentii din intreaga lume au motivat faptul ca vor cheltui mai putin pentru a ajuta mediul inconjurator. Accesoriile de moda au ajuns in topul listei categoriilor de produse pentru care consumatorii intentioneaza sa cheltuiasca mai putin (61% dintre respondenti), urmate de jucarii si gadgeturi (51%) si imbracaminte si incaltaminte (44%). In plus, 80% dintre consumatori planuiesc sa cheltuiasca mai putin pe articole pentru socializare, deoarece cauta sa petreaca mai mult timp acasa (41% dintre respondenti, in crestere cu 6 puncte procentuale fata de octombrie 2022). 

Cautand modalitati de a-si proteja bugetele, respondentii planuiesc sa gateasca si sa se distreze mai des acasa, in comparatie cu octombrie 2022 (in crestere cu 9% si, respectiv, 5%) si renunta la mancarea livrata, 43% dintre ei planuind acum sa comande mai putin (in crestere cu 12% fata de octombrie 2022). In ciuda faptului ca 61% dintre respondenti au spus ca marcile locale ii ajuta sa economiseasca bani, 64% au declarat ca aceste produse le satisfac nevoile la fel de bine ca si produsele de brand, interesul consumatorilor pentru marcile locale a scazut in toate categoriile. Rezultatele studiului arata ca 35% dintre consumatori sunt din ce in ce mai dispusi sa plateasca in plus pentru marci in care au incredere - cu 10% mai mult decat in februarie 2022.

Campaniile de reduceri stimuleaza participarea consumatorilor  

Sarbatorile de sfarsit de an, cu marile evenimente promotionale vor continua sa atraga consumatorii, 61% dintre respondenti la nivel global planuind sa faca cumparaturi de Black Friday si Singles' Day (75% in China, 54% in Europa, 50% in SUA), o crestere semnificativa in China fata de noiembrie 2021. 71% au declarat ca intentioneaza sa amane efectuarea unor achizitii pana la aceste ocazii speciale, comparativ cu doar 48% in noiembrie 2021 . Studiul EY arata o crestere de 16 puncte procentuale a consumatorilor care fac cumparaturi in principal sau numai online in acest sezon festiv, cu o scadere de 14 puncte procentuale a cumparatorilor care achizitioneaza articole „in principal sau numai in magazin", comparativ cu anul trecut. Cu toate acestea, cu putine schimbari in ceea ce priveste cheltuielile generale planificate pentru sarbatorile de sfarsit de an, respondentii raman foarte constienti de bugetele pe care le pot aloca in acest scop. Consumatorii din SUA si Europa intentioneaza sa cheltuiasca mai putin de sarbatori (39% si, respectiv, 35%), in comparatie cu consumatorii chinezi (11%), multi dintre acestia intentionand sa cheltuiasca mai mult (45%).

Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY Romania: „Consumatorii au demonstrat in repetate randuri in ultimii ani ca se pot adapta diverselor schimbari cu care s-au confruntat. Ei reevalueaza in mod constant ceea ce considera esential si evita din ce in ce mai mult achizitiile impulsive, neesentiale. Insa experienta ramane importanta ca factor decisiv pentru consumatori, atunci cand aleg sa faca cumparaturi online in loc sa se indrepte spre un magazin. Vom putea vedea in saptamanile urmatoare si cum evolueaza obiceiurile de consum ale romanilor pe parcursul unor evenimente promotionale precum Black Friday, dar si in perioada premergatoare sarbatorilor de iarna".

Consumatorii se adapteaza la nevoile legate de schimbarile climatice

Dupa o vara cu fenomene meteorologice extreme, costuri energetice in crestere si modificari continue ale recoltelor si culturilor, consumatorii se confrunta cu efectele in timp real ale schimbarilor climatice. 42% dintre ei se gandesc sa schimbe alimentele pe care le consuma, din cauza faptului ca schimbarile climatice au dus la cresterea preturilor sau la limitarea disponibilitatii, iar 29% au fost deja nevoiti sa faca noi alegeri. Procentul de consumatori care au inceput deja sa cumpere produse care ii protejeaza de impactul schimbarilor climatice este, de asemenea, ridicat, de 25%. Impactul resimtit merge dincolo de alimente si produse, 48% dintre consumatorii cu varste cuprinse intre 18 si 42 de ani (generatia Z si milenialii) se relocheaza sau se gandesc sa se relocheze intr-o zona cu o clima mai blanda, iar 62% isi adapteaza sau se gandesc sa isi adapteze locuintele, pentru a face fata schimbarilor climatice. Mai multi consumatori au mentionat ca se gandesc sa faca aceste schimbari in comparatie cu cei care au facut deja acest lucru, ceea ce indica faptul ca urmeaza un comportament mai adaptabil.

Generatiile actioneaza si cheltuiesc in mod diferit raportat la sustenabilitate

Future Consumer Index evidentiaza dorinta consumatorilor de a cumpara mai bine pentru ei insisi si pentru planeta - o notiune adesea proclamata de generatiile mai tinere, dar actionata de generatiile mai in varsta, conform datelor actuale ale studiului. Generatiile mai in varsta sunt mai active in adoptarea unor comportamente de stil de viata pentru a-si reduce impactul de mediu: 65% dintre baby boomeri (58-76 de ani) aduc pungi reutilizabile la magazin, comparativ cu doar 43% din generatia Z, iar 63% dintre baby boomeri recicleaza sau refolosesc ambalajele dupa utilizare, comparativ cu 48% dintre mileniali. Dintre aceste doua exemple de actiuni sustenabile, consumatorii europeni au fost cei mai activi, in comparatie cu cei din SUA si China . Cu toate acestea, atunci cand vine vorba de a cheltui mai sustenabil, generatiile mai tinere se uita in bugetul lor si verifica de doua ori afirmatiile companiilor . 37% din generatia Z au indicat ca sunt dispusi sa plateasca pentru bunuri si servicii mai durabile, comparativ cu 29% din generatia baby boomers. 31% dintre membrii generatiei Z au verificat ratingurile de sustenabilitate ale produselor, comparativ cu 18% dintre cei din generatia baby boomers.

Responsabilitatea pentru schimbare

Mai mult de doua treimi (67%) dintre respondenti motiveaza disponibilitatea de a-si schimba obiceiurile deoarece sunt real preocupati de fragilitatea planetei. Un procent de 56% dintre respondenti considera ca ei sunt cei care ar trebui sa impinga companiile sa obtina rezultate sociale si de mediu mai bune, 73% spun ca firmele trebuie sa genereze schimbarea, iar 77% spun ca guvernul ar trebui sa o faca.

Georgiana Iancu: „In cazul consumatorilor romani, nu ar fi usor sa facem o corelare tangibila intre perceptiile si comportamentele lor. Deseori, ei sunt nevoiti sa isi adapteze stilul de viata pentru a raspunde provocarilor cu care se confrunta, in principal cele legate de cresterea preturilor. Astfel, obiceiurile privind un consum mai sustenabil ar putea fi, mai degraba, efectul si nu un obiectiv al consumatorilor romani".

 

                                                                                                          ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Despre EY Future Consumer Index

EY Future Consumer Index urmareste evolutia sentimentelor si comportamentelor consumatorilor pe orizonturi de timp si pe pietele globale, identificand noile segmente de consumatori care apar. Indexul ofera indicatori longitudinali periodici si o perspectiva unica asupra schimbarilor care sunt reactii temporare la o perturbare actuala si care indica si schimbari fundamentale. In cadrul celei de-a 13-a editii a EY Future Consumer Index au fost intervievati 22.000 de respondenti din Marea Britanie, Franta, Germania, Danemarca, Finlanda, Suedia, Norvegia, Italia, Spania, Tarile de Jos, SUA, Canada, Australia, Noua Zeelanda, India, China, Arabia Saudita, Brazilia, Japonia, Indonezia, Mexic, Africa de Sud, Chile, Argentina, Thailanda, Nigeria, Vietnam si Coreea de Sud.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL