loader

Directorii financiari din companiile de asigurari solicita investitii in departamentele financiare pentru a sprijini cresterea afacerii pana in 2020 si pe mai departe

44% dintre asiguratorii de la nivel global au lansat deja programe de schimbare in departamentele financiare, iar alti 41% sunt in etapa de planificare a unor asemenea programe.

In conditiile in care directorii financiari din companiile de asigurari vizeaza o mai mare concentrare pe capabilitatile de management si de analiza a datelor pentru a-si ajuta companiile sa creasca pana in anul 2020 si pe mai departe, ei trebuie insa sa echilibreze aceasta intentie cu capacitatea de a raspunde noilor cerinte din domeniul reglementarii si raportarii, precum si al gestionarii eficiente a costurilor aferente finantarii – se arata in studiul EY Global Insurance CFO Survey.

 

66% dintre executivii de la cel mai inalt nivel din companiile globale de asigurari spun ca atingerea obiectivelor de crestere, extinderea pe noi piete sau extinderea prin operatiuni de fuziuni si achizitii (M&A) sunt printre principalele trei prioritati ale afacerilor lor pentru viitorul previzibil. In acelasi timp, 54% dintre ei afirma ca managementul costurilor si imbunatatirea profitului se claseaza in top trei prioritati, iar 51% considera capacitatea de a raspunde la schimbarile din domeniul reglementarii o preocupare majora.

 

Piata asigurarilor din Romania a atins, in primul semestru al anului 2014, un nivel de 3,97 miliarde lei (prime brute subscrise), in scadere cu 6,8% fata de intervalul similar al anului 2013, conform datelor comunicate de ASF1. Valoarea primelor brute subscrise in perioada ianuarie-iunie 2014, reprezinta 1,42% din PIB, in scadere de la 1,61% in primul semestru al anului 2013. Societatile de asigurare au raportat indemnizatii brute platite in suma de 2,47 miliarde lei, in scadere cu 1,6% fata de primul semestru al anului 2013. Pe ansamblul pietei, activele totale bilantiere cumulate ale societatilor de asigurare s-au majorat in prima jumatate a lui 2014 cu 1,22% fata de finalul anului 2013, pana la 18,37 miliarde lei, pierderea neta a societatilor de asigurare situandu-se la 54,25 milioane lei.

 

Alina Dimitriu, Director Executiv, EY Romania, declara:

"Piata asigurarilor a ramas lenta si extrem de competitiva. Pentru a raspunde in mod adecvat la noile presiuni concurentiale si la schimbarile in domeniul reglementarii pentru urmatorii zece ani, directorii financiari vor fi din ce in ce mai des solicitati sa actioneze ca niste parteneri de afaceri eficienti. Se va astepta de la ei sa propuna abordari strategice si sa ofere consiliere prin folosirea eficienta a raportarilor, a unei analize imbunatatite a datelor, precum si a oamenilor si a proceselor potrivite, in locatiile potrivite, astfel incat sa sprijine cresterea si succesul organizatiilor in care activeaza."

 

Pentru a putea deveni parteneri de afaceri mai buni si pentru a putea aduce mai multa valoare adaugata, toti directorii financiari au spus ca este nevoie de investitii in departamentele de analiza financiara si actuariala, inclusiv in imbunatatirea capabilitatilor de management si analiza a datelor, in consolidarea capacitatii echipelor pe care le conduc de a furniza suport decizional si capabilitati de gestiune a performantei.

 

Cele mai multe imbunatatiri sunt necesare in gestionarea datelor si in tehnologie

 

Doua treimi dintre respondenti au clasificat chestiunile privind datele si tehnologia printre primele trei provocari cu care se confrunta departamentele de analiza financiara si actuariala, in timp ce 21% dintre ei au declarat ca principalul obstacol in atingerea succesului il reprezinta calitatea datelor pe care le detin. Infrastructura tehnologica a fost clasificata drept cea mai importanta provocare de catre 27% dintre respondenti, problemele intampinate rezultand, cel mai adesea, din lipsa investitiilor recente si din folosirea unor sisteme invechite, mostenite in urma unor achizitii istorice.

 

Procesele de raportare folosite in prezent de asiguratorii globali sunt, in general, inflexibile si consumatoare de timp, necesitand un nivel semnificativ de interventie umana. in medie, 64% din resursele departamentelor de analiza financiara si actuariala sunt alocate proceselor tranzactionale si de raportare, fata de o medie de doar 20% alocate activitatilor aferente suportului decizional.

 

 

Cum 35% din respondenti afirma ca principala lor prioritate este legata de capacitatea de a raspunde la noile cerinte din domeniul reglementarii si raportarii – iar acest procent ajunge chiar la 73% in cazul regiunii EMEIA, unde asiguratorii trebuie sa faca raportari mai rapide pentru a fi conformi cu cerintele Solvency II – asiguratorii cauta sa-si imbunatateasca semnificativ calitatea datelor si eficienta proceselor folosite pana in anul 2020.

 

Alina Dimitriu explica: "Problematica privind calitatea datelor folosite a reprezentat si continua sa reprezinte o zona de preocupare majora pentru asiguratori. Din moment ce noile reglementari privind raportarile vor avea impact asupra tot mai multor organizatii, accesul la date precise si de incredere devine si mai important. Directorii financiari admit ca acest fapt reprezinta o problema si concentreaza fonduri in aceasta zona, dar urmaresc sa imbunatateasca si infrastructura in ansamblul ei pentru a sprijini intreaga afacere pentru viitor."

 

Programe de schimbare sunt in curs de desfasurare

 

85% dintre respondenti spun ca au demarat deja programe de schimbare sau au in plan astfel de initiative, principalul obiectiv fiind de a atinge unui nivel mai bun de raportare. Doar 6% dintre ei considera ca dispun de capabilitatile necesare pentru indeplinirea prioritatilor-cheie.

 

Pana in 2020, modelul operatiunilor financiare si actuariale va trebui aliniat cu prioritatile strategice. Procesele vor fi simplificate pentru a elimina activitatile cu cea mai mare implicare umana si pentru a permite un grad mai ridicat de centralizare, doar aspectele cheie ale zonei financiare avand nevoie sa ramana strans legate de afacere si de locatiile cu costuri istorice mai ridicate.

 

Conform studiului, este de asteptat ca procesarea tranzactiilor sa migreze cel mai mult catre zona de servicii cu costuri reduse, cea mai populara optiune in acest sens fiind centrele regionale de servicii comune. Pana in anul 2020, activitatile de contabilitate a veniturilor si de raportari interne si externe vor inregistra cel mai mare transfer catre centre off-shore de servicii comune, in vreme ce serviciul de salarizare si cel de audit intern vor fi zonele cu cea mai mare probabilitate de externalizare.

 

Dimitriu concluzioneaza: "Concurenta de pe piata nu va slabi pana in anul 2020. Pentru ca departamentele financiar si actuarial sa poata oferi acel suport decizional strategic care sa ajute la cresterea companiilor de asigurari, este nevoie ca modelele si procesele operationale sa fie imbunatatite."

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL