• Securitatea si increderea raman principalele riscuri in industria telecomunicatiilor pe fondul temerilor legate de inteligenta artificiala si amplificarea amenintarilor cibernetice
• Problemele legate de competente se claseaza pe locul al doilea, generate de cererea de abilitati digitale
• Ineficienta transformarii este pe locul trei si denota importanta alegerilor in materie de tehnologie si gestionare continua a performantelor
Subestimarea schimbarilor imperative de confidentialitate, securitate si incredere raman principalele riscuri pentru companiile din sectorul telecomunicatiilor in 2025. Potrivit raportului anual EY Principalele zece riscuri in sectorul telecomunicatiilor, companiile din acest sector se confrunta cu provocari semnificative in ceea ce priveste statutul lor ca operatori de date.
Un studiu EY1 efectuat la nivelul a zece piete din intreaga lume a constatat ca exista temeri in randul clientilor cu privire la rolul pe care inteligenta artificiala l-ar putea juca in interactiunile lor cu furnizorii de servicii, doua treimi dintre ei dorindu-si explicatii mai clare din partea furnizorilor de servicii de conectivitate despre modul in care este utilizata inteligenta artificiala. Aceste temeri in randul clientilor se amplifica intr-un moment in care exista o sensibilitate mai mare de utilizare responsabila a inteligentei artificiale in interiorul organizatiilor. Potrivit editiei 2024 a studiului EY Human Risk in Cybersecurity2, 39% dintre angajatii din SUA nu sunt convinsi ca stiu cum sa utilizeze inteligenta artificiala intr-un mod responsabil.
O preocupare suplimentara in companiile de telecom este faptul ca inteligenta artificiala reprezinta doar unul dintre numerosii factori de risc in securitatea cibernetica. Operatorii continua sa fie foarte expusi la atacuri cibernetice. Se estimeaza ca acest sector a fost vizat de 57%3 dintre atacurile de blocare distribuita a serviciului (DDOS) lansate asupra tuturor sectoarelor in primul semestru al anului 2024, iar pagubele aduse bunurilor fizice reprezinta o preocupare suplimentara.
Cedric Foray, lider EY Global Telecommunications, a declarat: „Pe masura ce conectivitatea capata un rol din ce in ce mai important in digitalizarea industriala, companiile de telecomunicatii ar trebui sa se preocupe de identificarea riscurilor care apar in afara organizatiei lor, indiferent daca acestea privesc lanturile de aprovizionare existente, modificarea nevoilor clientilor sau aspectele politice si de reglementare mai complexe. Acest lucru este valabil, in special, pentru securitatea cibernetica, unde vectorii si suprafetele de atac evolueaza rapid. Impactul GenAI asupra experientei angajatilor si clientilor necesita, de asemenea, atentie, pentru a atenua riscurile de evolutie negativa, in timp ce companiile de telecomunicatii ar trebui sa ramana atente la evolutia imperativelor legislative, menite sa sporeasca increderea in inteligenta artificiala”.
Resursele umane, recalificarea si colaborarea au o importanta critica pentru companiile din telecomunicatii
Potrivit studiului EY Telco of Tomorrow4, 73% dintre liderii din industria telecomunicatiilor au apreciat atragerea si retentia angajatilor cu competente ca cel mai important element al strategiei lor de resurse umane. Competentele si cultura se claseaza pe locul al doilea in clasamentul principalelor zece riscuri, urcand cu o pozitie fata de anul trecut. Recalificarea si imbunatatirea colaborarii sunt, de asemenea, mentionate ca prioritati de executivii din telecom (50% si, respectiv, 42%). Cu toate acestea, redefinirea rolului salariatilor si a ofertei de angajare propuse acestora, importanta in sprijinirea atragerii de competente, este subliniata ca prioritate in domeniul resurselor umane, dar numai 10% dintre liderii din telecom considera acest element ca fiind un aspect esential al fortei de munca din companiile lor.
Functiile de resurse umane sunt presate sa se adapteze, avand in vedere ca 85% dintre respondentii angajati in industria telecomunicatiilor sunt de parere ca acestea vor trebui sa treaca prin schimbari majore sau moderate in urmatorii cinci ani pentru a face fata nevoilor strategice si in materie de competente ale companiei, potrivit studiului EY Work Reimagined5. In plus, in contextul in care companiile telecom permit un regim de telemunca integral, majoritatea angajatilor din domeniu considera ca aceasta ridica probleme in pentru colaborarea cu colegii si utilizarea tehnologiilor asigurate de angajator.
Eficienta programelor de transformare, sub lupa
Ineficienta transformarii prin intermediul noilor tehnologii este o aparitie noua in top zece riscuri din acest an, clasandu-se pe locul al treilea . O varietate de tehnologii emergente vor propulsa transformarea in sectorul telecomunicatiilor atat pe termen scurt, cat si pe termen lung, potrivit raportului. Studiul EY6 arata ca automatizarea proceselor si retelele bazate pe software sunt considerate in prezent cele mai importante tehnologii in aceasta privinta, dar si ca inteligenta artificiala urmeaza sa devina principalul vector de transformare in anii urmatori. Aceste atitudini subliniaza oportunitatile disponibile, dar valorificarea la maximum a tranzitiei catre noile tehnologii vine la pachet cu probleme asociate.
Adrian Baschnonga, analist sef in cadrul EY Global Technology, Media & Entertainment and Telecommunications (TMT), a declarat: „Companiile de telecomunicatii trebuie sa analizeze cu atentie cea mai buna modalitate de a implementa treptat noile tehnologii, mai ales avand in vedere combinatia complexa de capacitati software si hardware implicate, precum si necesitatea de a simplifica infrastructura IT si retelele existente. De asemenea, companiile de telecomunicatii trebuie sa faca alegeri strategice in ceea ce priveste inteligenta artificiala, de la prioritizarea cazurilor de utilizare pana la selectarea modelelor lingvistice mari (LLM) de tip „open source” sau proprii, precum si deciziile referitoare la furnizori si parteneriate”.
Companiile telecom se confrunta cu o decizie dificila in ceea ce priveste selectarea indicatorilor de performanta pentru evaluarea reusitei programelor de transformare. Cu toate ca exista un nivel ridicat de incredere in potentialul transformator al inteligentei artificiale (79% dintre companiile de telecomunicatii considera ca aceasta va dubla nivelul eficientei intr-un interval de cinci ani7), stabilirea unor indicatori cheie de performanta (KPI) este esentiala pentru masurarea evolutiei transformarii tehnologice. Acest aspect este in special important in conditiile in care 75% dintre respondentii directori generali sunt de parere ca povara infrastructurii IT existente le impiedica organizatia sa inoveze in acelasi ritm cu evolutia tehnologiilor8.
Perturbarea lantului valoric reprezinta o noua amenintare la adresa sectorului
Neatenuarea perturbarilor inregistrate de lantul valoric este o alta intrare in top zece riscuri in acest an si se situeaza pe locul al optulea , amenintarile din afara sectorului reprezentand un motiv de ingrijorare tot mai raspandit in randul companiilor de telecomunicatii. In timp ce furnizorii de servicii de conectivitate si operatorii de retele virtuale mobile (MVNO) sunt considerati in prezent drept principala sursa de evolutii radicale de natura concurentiala, 76% dintre liderii din telecom considera ca operatorii de hipercentre de date vor reprezenta o sursa de perturbare intr-un interval de cinci ani, iar mai bine de unu din patru (29%) dintre respondenti au indicat in acest sens operatorii de satelit.9 Cu toate ca aceste entitati sunt si importanti parteneri ai companiilor de telecomunicatii, este clar ca liderii executivi sunt atenti la riscurile prezentate de alti actori din lantul valoric al sectorului.
Cedric Foray a adaugat: „In paralel cu procesul de analiza a celui mai bun mod in care operatorii pot sa atenueze principalele riscuri, acestia trebuie sa fie in continuare atenti la aparitia unor noi provocari si, in acelasi timp, sa evalueze cu grija evolutiile impactului pe care riscurile existente il au asupra organizatiei lor. Privind in perspectiva, strategiile de atenuare eficienta a riscurilor vor depinde de intelegerea intrepatrunderii riscurilor care, la prima vedere, pot parea izolate si de intelegerea modului in care actiunile pozitive menite sa solutioneze o problema pot contribui la diminuarea altor probleme”.
Lista principalelor zece riscuri in telecomunicatii in 2025:
1. Subestimarea schimbarilor imperative in confidentialitate, securitate si incredere
2. Gestionare inadecvata a competentelor, abilitatilor si culturii
3. Transformare ineficienta prin intermediul noilor tehnologii
4. Gestionarea deficitara a agendei de durabilitate
5. Incapacitatea de a valorifica noile modele de afaceri
6. Nivel inadecvat de fiabilitate si rezilienta a retelelor
7. Interactiunea lipsita de eficacitate cu ecosistemele externe
8. Neatenuarea perturbarilor inregistrate de lanturile valorice
9. Incapacitatea de adaptare la schimbarile cadrului legislativ si politic
10. Modele operationale inadecvate pentru valorificarea la maximum a crearii de valoare.
***
Despre EY Romania
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2024. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.
Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.
Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com
Despre raport: scop si metodologie
Raportul „Principalele zece riscuri in sectorul telecomunicatiilor in 2025” este cel mai recent dintr-o serie recurenta de rapoarte menite sa identifice cu exactitate cele mai critice riscuri cu care se confrunta sectorul telecomunicatiilor. Analiza noastra se bazeaza pe programul de informatii aprofundate ale EY, facand apel la concluziile cercetarilor primare si secundare si valorificandu-le prin intermediul perspectivelor specialistilor nostri din domeniu.
1 Studiul „EY Decoding the digital home” (un sondaj în rândul a 20.000 de gospodării din Canada, Franța, Germania, Italia, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Elveția, Marea Britanie și SUA), ey.com, 30 octombrie 2024.
2 Studiul „EY Human Risk in Cybersecurity Survey,” (1.000 de angajați din SUA din toate sectoarele economice), ey.com, 6 mai 2024.
3 Protecting Your Business From Cyber Attacks,” Zayo, 2024.
4 EY Telco of Tomorrow,” ey.com, 2024.
5 Studiul EY 2024 Work Reimagined, ey.com.
6 EY Telco of Tomorrow (4).
7 EY Telco of Tomorrow (4).
9 EY Telco of Tomorrow (4).