loader
Cum masuram corect rentabilitatea investitiilor in training-ul angajatilor?

Cum masuram corect rentabilitatea investitiilor in training-ul angajatilor?

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

Pe masura ce se apropie perioada de bugetare anuala, companiile cauta modalitati mai eficiente de a aloca resurse si de a asigura rentabilitatea superioara a investitiilor pentru instruirea si dezvoltarea angajatilor. Managementul programelor de training presupune utilizarea unor tehnici practice pentru evaluarea impactului asupra cunostintelor, abilitatilor, performantei si randamentului investitiei din partea companiei.

Imperativul eficientei si randamentelor (ROI)

Potrivit LinkedIn, 94% dintre angajati ar ramane mai mult timp intr-o companie daca s-ar investi sistematic in dezvoltarea carierei lor, dar bugetele de training (Learning & Development - L&D) sunt supuse unui control constant. Directorii executivi au nevoie de dovezi concrete ca investitiile in training-ul angajatilor genereaza valoare reala in companie. Aici intervine masurarea randamentului acestor investitii (Return On Investment – ROI).

Cuantificand impactul initiativelor de instruire si formare, echipele de top management pot lua decizii bazate pe date pentru a-si optimiza strategiile din acest domeniu. Mai ales atunci cand resursele pentru bugetele de training sunt atent ”cantarite”, managerii vor sa stie ca investitiile acestea dau roade.

Tendinte si provocari de business in 2024

Anul 2024 promite noi provocari si oportunitati de business. De aceea, inainte de a explora complexitatea masurarii rentabilitatii investitiei in training, sa aruncam o privire rapida asupra unor tendinte anticipate in mediul de afaceri:

1. Lipsa de talente: Intotdeauna companiile au avut nevoie de o forta de munca calificata pentru a prospera, iar Forumul Economic Mondial prezice ca pana in 2030 peste un miliard de oameni vor trebui sa se recalifice din cauza automatizarii si a tehnologiilor bazate pe inteligenta artificiala.

2. Invatarea continua: In 2024, schimbarile din mediul de afaceri vor continua intr-un ritm alert. Companiile care vor sa aiba succes vor acorda o prioritate promovarii unei culturi a invatarii continue pentru a se adapta la tehnologiile emergente si la schimbarile pietei. Aceasta inseamna investitii sporite in programe de Learning & Development.

3. Sustenabilitate si ESG: Companiile isi aliniaza din ce in ce mai mult operatiunile la principiile de guvernanta, responsabilitate sociala si de mediu (ESG). Formarea angajatilor va implica din ce in ce mai mult zona de sustenabilitate si practicile etice de afaceri.

4. Transformarea digitala: Multe companii vor continua sa investeasca in proiecte de transformare digitala, ceea ce va atrage necesitatea imbunatatirii continue a angajatilor pentru utilizarea instrumentelor si proceselor digitale.

5. Abilitatile interpersonale: Cererea de abilitati interpersonale, cum ar fi inteligenta emotionala, adaptabilitatea si comunicarea, va ramane ridicata, deoarece acestea sunt esentiale pentru colaborarea si coordonarea la distanta. Astfel va creste si cererea de training pentru astfel de formari sau specializari.

Masurarea rentabilitatii investitiilor in training

1. Stabiliti obiective clare: Incepeti prin a defini obiective de training specifice, masurabile si realiste. Aceste obiective trebuie sa se alinieze cu obiectivele de business, cum ar fi cresterea vanzarilor, imbunatatirea satisfactiei clientilor sau reducerea erorilor operationale.

2. Selectati indicatori cheie de performanta (KPI): Alegeti KPI-uri care au legatura directa cu obiectivele de formare. De exemplu, daca doriti sa imbunatatiti serviciul pentru clienti, KPI-urile ar putea include imbunatatirea scorurilor de satisfactie a clientilor sau timpi redusi de solutionare a reclamatiilor.

3. Adunati date de referinta relevante: Inainte de a implementa programul de instruire, colectati date de referinta legate de KPI-urile alese. Aceasta ofera un punct de plecare pentru masurarea imbunatatirii.

4. Calculati costurile: Determinati toate costurile asociate cu programul de formare, inclusiv organizarea, livrarea si timpul angajatului. Acest pas asigura o intelegere completa a investitiei.

5. Masurati impactul training-ului: Dupa sesiunea/programul de training, colectati din nou date despre KPI-urile selectate. Comparati aceste date cu valoarea de referinta pentru a cuantifica impactul programului.

Exemplu: Sa presupunem ca compania la care lucrati a investit intr-un program de instruire in vanzari. Inainte de training, agentii de vanzari incheiau cu succes, in medie, 20 de oferte pe luna, 100 EUR/oferta. Dupa training, media a crescut la 29 de oferte pe luna, 150 EUR/oferta. Costul instruirii per angajat a fost de 800 EUR.

Folosind aceste cifre se calculeaza rentabilitatea investitiei astfel:

ROI = (Castiguri suplimentare - Costuri de formare) / Costuri de formare

ROI = ((1350 EUR per angajat - 800 EUR) / 800 EUR) * 100 = 68,75%

Acest ROI indica faptul ca programul de formare a avut un randament pozitiv.

In concluzie

Pe masura ce pregatesc bugetul de training pentru angajati aferent anului 2024, liderii de business trebuie sa inteleaga ca masurarea rentabilitatii investitiei in pregatirea angajatilor este un imperativ strategic. Prin stabilirea unor obiective clare, selectand indicatori de performanta relevanti si urmand un proces sistematic, companiile se pot asigura ca investitiile lor in instruire aduc rezultate tangibile in business. Astazi invatarea si dezvoltarea sunt procese esentiale pentru succesul unei afacerii, iar capacitatea de a masura rentabilitatea investitiei distinge organizatiile cu gandire orientata spre viitor, care prospera, de cele care pur si simplu supravietuiesc.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA