loader
Cum e cu brandul personal la romani

Cum e cu brandul personal la romani

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

Brandul personal reprezinta esenta identitatii noastre profesionale si personale, imaginea pe care o proiectam in mintea celorlalti. Este un mix al reputatiei noastre, experientelor, abilitatilor si valorilor pe care le promovam.

Astfel construirea unui brand personal implica o constructie strategica a unei imagini profesionale autentice si coerente.

Puterea brandului personal in afaceri este adesea subestimata sau ignorata de multi antreprenori, manageri, specialisti in Romania. Putini sunt cei care reusesc sa o valorifice deoarece inteleg ca le poate deschide usi si poate genera oportunitati.

Un brand personal puternic creeaza un sentiment de incredere, stabileste o conexiune emotionala si genereaza un impact profund asupra modului in care suntem perceputi si acceptati de catre clienti, colegi sau parteneri de afaceri.

Ce a scos la iveala studiul Valoria cu tema Puterea Brandului Personal in Romania?

Cu ceva timp in urma, la Valoria, faceam unul dintre putinele studii, daca nu singurul la acea vreme, despre puterea brandului personal in mediul de afaceri din Romania.

De ce am ales aceasta tema? Am vrut sa identificam care sunt perceptiile preponderente si sa aflam cati respondenti isi construiesc consecvent si pro-activ brandul personal.

Ce am mai aflat cu ajutorul chestionarului aplicat? Care sunt principalele canale de comunicare ale brandului personal, care considerau respondentii ca sunt beneficiile asociate construirii brandului personal, ce personalitati erau vazute ca modele in plan international.

Care au fost principalele rezultate scoase la iveala? Studiul a aratat urmatoarele:

• Numai 32% dintre respondenti spuneau ca au un demers consecvent si proactiv de construire a brandului personal.

• Chiar daca 56% dintre respondenti puneau pe primul plan comunicarea experientei lor de afaceri si a competentelor relevante pentru a-si construi brandul personal, 54% considerau comunicarea propriilor valori drept partea cea mai importanta a acestui demers.

• Ca cele mai importante trei beneficii aduse de brandul personal erau mentionate: recunoasterea si vizibilitatea pe care le aduce (67% dintre respondenti), faptul ca dezvoltarea acestuia face parte din strategia de evolutie profesionala (66%) si cresterea angajabilitatii pe piata muncii (41%).

Sunt convins si acum ca realizarea studiului a fost un demers atipic pentru spatiul cultural autohton care valorizeaza un sens al identitatii colective in dauna auto-promovarii.

L-am realizat chiar daca norma sociala de minimizare a realizarilor personale era evidenta in comportamentele din mediul de afaceri, unde auto-promovarea era vazuta aproape ca o lauda de sine, exact ca in zicala “lauda de sine nu miroase a bine”.

Asadar care sunt cauzele care afecteaza perceptia cu privire la brandul personal?

Principalele trei cauze ale acestei atitudini fata de brandul personal in afaceri sunt urmatoarele:

a. Factori istorici si societali

Romania a trecut prin schimbari politice si economice semnificative in ultimul secol, inclusiv perioade de autoritarism, care au accentuat colectivitatea si au suprimat individul. Contextul istoric a influentat atitudinile culturale fata de auto-promovare si branding personal si vedem un scepticism persistent, chiar o aversiune fata de auto-promovarea excesiva. De aceea brandul personal nu este privit ca o prioritate si, in schimb, se pune mai mult accent pe supravietuire si/sau adaptabilitate.  

b. Modestia vazuta ca virtute

Modestia este adesea privita ca o virtute si este un fapt obisnuit ca indivizii sa-si minimizeze realizarile sau talentele. Din dorinta individului de a fi acceptat, exista tendinta de a minimiza realizarile personale si de a se concentra mai mult pe realizarile de grup ca sa-si demonstreze respectul fata de ceilalti si sa evite perceptia arogantei proprii. Aceasta norma culturala descurajeaza indivizii sa-si construiasca si sa-si promoveze in mod activ brandul personal.

c. Conservatorism cultural

Spatiul cultural romanesc, in special in zonele lui mai traditionale si rurale, tinde sa fie conservator in ceea ce priveste valorile sale. Conformitatea si aderarea la normele si traditiile stabilite sunt adesea apreciate in detrimentul auto-exprimarii si branding-ului personal, care pot fi vazute ca nonconformiste sau neconventionale.

Care sunt factorii care schimba treptat perceptia cu privire la brandul personal?

In contextul accelerat de transformare se pot observa trei factori care au sanse mari sa schimbe aceasta atitudine:

a. Spiritul antreprenorial

Romania a cunoscut o crestere a antreprenoriatului si vedem aici un ecosistem de startup-uri in constructie in ultimii ani. Cu mai multe persoane care isi incep propriile afaceri sau care urmaresc cariere independente, brandul personal poate juca un rol crucial in stabilirea credibilitatii, atragerea consumatorilor sau clientilor si diferentierea pe o piata tot mai competitiva.

b. Influenta generatiilor tinere

Generatiile tinere din Romania, care au crescut cu internetul in buzunar au acum o perspectiva diferita asupra brandului personal in comparatie cu generatiile mai in varsta. Tinerii sunt mai deschisi la auto-promovare, folosind platformele de social media si valorificand strategiile de construirea a brandului personal pentru a crea oportunitati si a-si atinge obiectivele.

c. Dezvoltarea personala

Brandul personal poate servi ca mijloc pentru ca oamenii sa-si dezvolte si sa-si exprime identitatea, pasiunile si valorile unice. Acesta le permite sa-si comunice punctele forte, expertiza si povestea personala, ceea ce poate fi incurajator si poate contribui la cresterea si implinirea personala.

In concluzie

Este important sa recunoastem ca atitudinile si perceptiile culturale se pot schimba in timp si ca brandul personal este un concept care evolueaza. Pe masura ce Romania continua sa se dezvolte la nivel societal si economic, aprecierea pentru brandul personal poate creste.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA